וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מזהיר את פוטין: "אל תשחקו איתנו באש"

נשיא טורקיה המשיך להתכתש עם עמיתו מרוסיה בשל הפלת מטוס הקרב, אך הוסיף כי הוא לא מעוניין בעימות. "נעמוד בפני כל איום", הדגיש. רוסיה הודיעה כי בכוונתה להשעות את מדיניות הפטור מוויזה לאזרחי טורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר היום (שישי) את רוסיה "שלא לשחק באש" ברקע תקרית הפלת המטוס בסוריה . ואולם, הוא הוסיף בנאום ששודר בטלוויזיה כי הוא לא רוצה לפגוע ביחסים עם מוסקבה.

ארדואן טען כי הביקורת של פוטין כלפי הממשל באנקרה "אינה מתקבלת על הדעת" והתייחס לטענות שאמר נשיא רוסיה ביום התקרית, שלפיהן מדובר ב"תקיעת סכין בגב" של ארצו. "לא מדובר בתקיעת סכין בגב, אלא באומץ לעמוד בפני מי שמאיים עלינו".

שעות ספורות לאחר הצהרתו של ארדואן, הודיע שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, כי ארצו החליטה להשהות את מדיניות הפטור מוויזה לאזרחי טורקיה החל מחודש ינואר 2016.

ידיעות נוספות בוואלה! NEWS:
פוטין: "תקרית נוספת כמו הפלת המטוס תסכן את התיאום עם המערב"
בצה"ל נמנעים מחיכוך: "המדיניות היא לא להפיל שום מטוס רוסי"
פוטין: "טורקיה קונה נפט מדאעש"; ארדואן: "תוכיח"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רויטרס, עיבוד תמונה
ייפגשו? ארדואן ופוטין/עיבוד תמונה, רויטרס

כמו כן, דובר הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, סרגיי נרישקין, אמר היום כי לרוסיה יש את הזכות להגיב צבאית. בריאיון לתחנת הטלוויזיה הרומנית Digi24, הוא אמר כי "מדובר ברצח מכוון של החיילים שלנו והמעשה הזה צריך לבוא על עונשו". לדבריו, "אנחנו יודעים שמי שעשה את זה חייב להישפט. במקביל, התגובה של רוסיה בהחלט תגיע, בהתאם לחוק הבינלאומי. וחוץ מזה, לרוסיה יש את הזכות לתגובה צבאית".

מוקדם יותר מסר הקרמלין כי ארדואן מעוניין להיוועד עם פוטין ביום שני הקרוב בפריז, אז תחל ועידת האקלים. לא נמסר אם נשיא רוסיה הסכים לכך. יורי אושקוב, עוזרו של פוטין, הבהיר כי הוא סירב ליצור קשר עד כה עם ארדואן מאחר שהאחרון מסרב להתנצל על התקרית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טורקיה הפילה מטוס קרב סורי שחדר לשטחה, נובמבר 2015. פייסבוק, צילום מסך
מטוס הקרב הרוסי בדרך לקרקע לאחר שהותקף בידי מטוסי קרב טורקיים/צילום מסך, פייסבוק

מוסקבה טוענת כי מטוסי קרב טורקיים מדגם F-16 הפילו מטוס קרב של חיל האוויר שלה מדגם סוחוי Su-24 בזמן שהיה במרחב האווירי של סוריה, ואולם באנקרה טוענים כי הוא חדר לשטחה. המטוס התרסק במחוז לטקיה, באזור שבו שולטים מורדים הנתמכים בידי טורקיה. אחד משני הטייסים נורה למוות בידיהם לאחר שצנח אל הקרקע, ואילו השני חולץ במבצע של כוחות רוסיים וסוריים מיוחדים.

מאז הידרדרו היחסים בין שתי המעצמות ופוטין האשים את אנקרה בשיתוף פעולה עם דאעש. אתמול הוא דחה את הטענות שהשמיעה טורקיה ולפיהן היא לא ידעה כי מדובר במטוס קרב רוסי. פוטין דרש את התנצלותה של אנקרה, אך ארדואן אמר מצדו כי מוסקבה היא זאת שצריכה להתנצל.

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו, אנקרה, אוקטובר 2015. רויטרס
טורקיה תפעל להפגת המתיחות עם רוסיה. ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו/רויטרס

לדברי נשיא טורקיה, הוא צלצל לעמיתו הרוסי, אך האחרון סירב לענות לו. ארדואן הבהיר בריאיון לרשת "צרפת 24" כי אילו היה יודע שמדובר במטוס קרב רוסי, "ייתכן שהאזהרות שניתנו לו היו אחרות". באנקרה הבהירו כי הטייסים הרוסים הוזהרו בקשר בטרם הופל כלי הטיס, אך הטייס ששרד שלל זאת ואמר כי לא קיבל שום התרעה וכי הם כלל לא חדרו למרחב האווירי של טורקיה.

הבוקר פורסם מאמר של ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו ב"טיימס" הבריטי שבו כתב כי ממשלתו תפעל להפגת המתיחות עם רוסיה יחד עם בעלות בריתה אחרי המתיחות שנוצרה. הוא הוסיף ראש הממשלה כי המאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) נותר בעדיפות העליונה, אך הדגיש כי טורקיה חייבת להגן על ריבונותה.

(עדכון ראשון: 9:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully