וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עונש קולקטיבי": פלסטינים מתקשים לקבל אישור לטיפול רפואי בישראל

27.11.2015 / 16:40

לפי ארגוני זכויות אדם, הקושי בקבלת אישורים מחריף ובחודש האחרון עברו רק שלושה חולים מהרצועה. בין המסורבים - אחמד דחלאן, דודו של בכיר פתח לשעבר. צה"ל: "אין שינוי בקריטריונים"

מאות תושבי רצועת עזה יוצאים דרך מעבר ארז להתפלל בהר הבית בחג הקורבן, אוקטובר 2014. רויטרס
רק 72 מהבקשות שהוגשו מאז אוגוסט אושרו. פלסטיני במעבר ארז/רויטרס

הוועדה האזרחית הפלסטינית, הגוף שמרכז את התחומים האזרחיים ברצועה, פתחה ביום רביעי השבוע בשביתה במחאה על החמרת התנאים לקבלת אישורי כניסה לטיפולים רפואיים בישראל ובגדה. כפי שפורסם בוואלה! NEWS כבר באוגוסט, ישנה עלייה במספר הבקשות שישראל דוחה – ולפי נתוני הוועדה וארגון זכויות האדם "גישה", המצב מאז רק הולך ומחריף.

מהוועדה נמסר כי ביום שלישי האחרון הודיעו להם בעל פה גורמים מטעם מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) שרק בני 55 ומעלה יורשו ללוות חולים שיוצאים לטיפול. לפיכך, לדברי הוועדה, חולים רבים, בעיקר ילדים, יתקשו כעת לצאת לטיפולים באין מלווה שיעמוד בתנאי. בנוסף ציינו חברי הוועדה כי ישראל החליטה גם לצמצם את הקטגוריות שבגינן ניתן לצאת לטיפול בישראל.

לפי עדויות של פלסטינים הסובלים ממחלות עיניים או כליות, או כאלה עם בעיות נוירולוגיות ואורתופדיות – הם נתקלים בסירובי יציאה יותר מבעבר. מהוועדה אמרו שבישראל נימקו את ההחלטה בטענה שחולים בקטגוריות אלו התעכבו לחזור לעזה אחרי תום הטיפולים.

מאות תושבי רצועת עזה יוצאים דרך מעבר ארז להתפלל בהר הבית בחג הקורבן, אוקטובר 2014. רויטרס
בחודש האחרון אושרו שלוש בקשות. מעבר ארז/רויטרס
"זה כבר שלושה חודשים ככה, ואני צריך לעבור ניתוח בשתי הברכיים שלי. יש לי תור ביום ראשון ואני לא יודע אם יאשרו לי לצאת"

ארגון "רופאים למען זכויות אדם" מסר כי מתוך 72 הבקשות שהגיש למען פלסטינים ברצועה מאז אוגוסט, רק מחצית אושרו. בחודש האחרון נעשו דרך הארגון 22 פניות לצאת לישראל. שלוש מהן אושרו, ארבע מעוכבות ו-15 נדחו. רוב הבקשות בתחום האורתופדיה.

אחמד דחלאן, דודו של מוחמד דחלאן – מראשי הפתח, סורב חמש פעמים חרף פנייתו לקבל אישור להיכנס לגדה כדי לעבור ניתוח להחלפת הפיקות שבברכיו. "אין לי בעיות ביטחוניות עם הצבא הישראלי וקיבלתי כמה אישורים מסיבות אחרות לעבור לגדה. עם זאת, כשפניתי לקבל אישור רפואי סורבתי", אמר. "זה כבר שלושה חודשים ככה, ואני צריך לעבור ניתוח בשתי הברכיים שלי. כרגע מצבי לא טוב, ואני לא יכול ללכת ללא קביים. יש לי תור ביום ראשון הקרוב בבית החולים א-נג'אח בשכם ועד עכשיו אני לא יודע אם יאשרו לי לצאת, אני מקווה מאוד שזה יסתדר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

שמירה על ביטחונם של תושבי ישראל?

התברר לדחלאן כי הסיבה לסירוב נעוצה בכך שבית החולים לא הודיע שמדובר בניתוח אלא בבדיקות בלבד – על אף שבית החולים בעזה הבהיר שהוא חייב לעבור ניתוח. לפי רופאים למען זכויות אדם, ההסבר לכך הוא אתי. "אסור לבית חולים שלא בדק חולה לציין שהוא זקוק לניתוח. אף שבית חולים ברצועה ציין בחוות הדעת שדחלאן זקוק לניתוח, הצבא מתעקש שהבקשה תכלול זאת מטעם בית החולים בגדה".

נוסף על כך, בארגון אמרו כי יותר ויותר חולים עוברים תחקורים ותשאולים מעמיקים במעבר ארז טרם צאתם לישראל, דבר שלא היה כל כך נפוץ עד כה. לדברי הארגון, גם כאלה השבים מחו"ל לרצועה אחרי טיפול רפואי נתקלים בקשיים. "קשה לומר שהמניע להחמרה שמוביל בחודשים האחרונים המתפ"ש הוא שמירה על ביטחונם של תושבי ישראל. מדיניות שמקשה על האוכלוסייה לקבל טיפול רפואי נחוץ לא תורמת למצב הביטחוני. להיפך, כפי שראשי מערכת הביטחון אמרו בעבר, שיקום כלכלי של עזה והקלות לאוכלוסייה הם אינטרס ישראלי מובהק".

בארגון "גישה" אמרו כי אין הצדקה למה שנראה כמו ענישה קולקטיבית של אוכלוסייה מוחלשת שכוללת ילדים אשר סובלים ממחלות כרוניות. "המדיניות הזאת היא לא רק בלתי-חוקית, אלא גם בלתי-מוסרית ויש לחדול ממנה מיד". השביתה של הגוף הפלסטיני שעומד בקשר עם הצד הישראלי תימשך עד יום ראשון הקרוב.

בית החולים שיבא תל השומר, מאי 2015. ראובן קסטרו
גם חולים השבים מחו"ל לרצועה אחרי טיפול רפואי נתקלים בקשיים. בית החולים תל השומר/ראובן קסטרו

מלשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, נמסר: "תושבי רצועת עזה נכנסים לישראל לצורך קבלת טיפולים רפואיים אשר לא ניתן לקבל כיום ברצועה. חולה המעוניין במלווה שיצטרף אליו יכול לעשות זאת, בהתאם לעמידה בקריטריונים הקבועים ובכפוף לאבחון ביטחוני של גורמי הביטחון. יצוין כי לא היה שינוי בקריטריונים עצמם בהקשר למלווים. בשל מספר מקרים בהם נעשה שימוש לא ראוי בהיתרים, הוחלט על חידוד הקריטריונים כך שמחד גיסא יתאפשרו טיפולים רפואיים בישראל לאלה שבאמת זקוקים להם ומאידך גיסא ישמר ביטחון מדינת ישראל ותושביה". בנוגע לעניינו של אחמד דחלאן נמסר כי "כאשר טיפול רפואי יכול להינתן ברצועת עזה, כניסה לישראל אינה הכרחית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully