וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הפגזת בית החולים בקונדוז - טעות אנוש שניתן היה למנוע

26.11.2015 / 10:27

מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן התייחס לדוח החקירה של האירוע בבית החולים של "רופאים ללא גבולות", שבו נהרגו 31 בני אדם, ואמר כי הטייסים הסתמכו על תיאור פיזי של המטרה בשל תקלה במכשור. "החיילים השתמשו בכוח לא מידתי"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

(אובמה מכריז על הארכת הנוכחות האמריקנית באפגניסטן, בחודש שעבר)

המתקפה האמריקנית שהביאה למותם של 31 בני אדם בבית החולים של ארגון "רופאים ללא גבולות" בקונדוז שבאפגניסטן בחודש שעבר נבעה מטעות אנוש שניתן היה למנוע – כך מסר הלילה (חמישי) גנרל ג'ון קמפבל, מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, בהתייחסו לדוח החקירה של האירוע שערך צבא ארצות הברית. לדבריו של קמפבל, שנאם ממטה נאט"ו בקאבול, המתקפה האווירית הייתה אמורה לפגוע במתקן הסמוך לבית החולים, ששימש כמפקדה של טליבאן.

קמפבל ציין כי בשל תקלה בחיישנים של המטוס, הצוות האווירי הסתמך על תיאור פיזי של המטרה – דבר שהוביל לפגיעה בבית החולים ולפגיעה של חפים מפשע. "זו הייתה תאונה טראגית שניתן היה למנוע", אמר קמפבל, "האירוע נגרם קודם כל בגלל טעות אנוש".

עוד כתבות בנושא:
צבא ארה"ב מודה: תקיפת בית החולים באפגניסטן - טעות
אובמה הביע צער על התקרית באפגניסטן: "דורש חקירה מלאה"
ארה"ב התנצלה על הפצצת בית החולים באפגניסטן; לפחות 16 נהרגו

ארה"ב הפציצה בית חולים בקונדוז שבאפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
בית החולים לאחר ההפגזה/רויטרס

על פי דוח החקירה שמנהל הצבא, המטוסים המשיכו לתקוף את המקום במשך דקות ארוכות, ושיגרו 211 פגזים לשטח, למרות שלא הייתה פעילות עוינת מתוך בית החולים. כמו כן, לא נמצאו ראיות לכך שטליבאן פועלים מתוך המוסד הרפואי. נוסף על כך עולה כי מפקד הכוחות האמריקניים שהורה על המתקפה קיבל לידיו את הקואורדינטות של בית החולים, אך לדבריו הוא לא זוכר שראה אותן.

ארה"ב הפציצה בית חולים בקונדוז שבאפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
בית החולים בקונדוז/רויטרס

קמפבל אמר כי כמה אנשים הושעו מתפקידם בשל המקרה והם עומדים בפני משפט. דוברו של קמפבל אמר מאוחר יותר כי אלה שהורו על המתקפה וערכו אותה הפרו את הוראות הפתיחה באש והשתמשו בכוח לא מידתי לאיום – דבר המרמז על הפרה אפשרית של החוק הבינלאומי.

עוד לפי החקירה, המטוס נשלח למשימה תוך זמן קצר לאחר שהתקבל דיווח על מאבק של החיילים בשטח, ולאחר בקשה של הצבא האפגני. בשל עובדה זו, הצוות לא קיבל תדרוך לפני המשימה ולא קיבל רשימה של מקומות שבהם אסור לו לתקוף.

יו"ר ארגון רופאים ללא גבולות, כריסטופר סטוקס, הצהיר בתגובה לדוח כי "הטעויות המבעיתות מצביעות על רשלנות מצדם של הכוחות האמריקניים והפרה של חוקי המלחמה". הוא קרא לחקירה עצמאית בינלאומית – דבר שאליו מתנגדת ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully