וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: עשרות הפגינו לאחר פרסום תיעוד ירי למוות של שוטר בנער שחור בשיקגו

25.11.2015 / 5:37

בסרטון נראה שוטר לבן יורה 16 פעמים בנער בן 17 שאוחז בסכין. הפרסום, בהוראת בית משפט, עורר הפגנות ברחובות העיר ומחוץ לתחנת המשטרה. השוטר עצמו הואשם אמש ברצח

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

משטרת שיקגו פרסמה הלילה (רביעי), בהוראת בית המשפט, סרטון שמתעד ירי למוות של שוטר לבן בנער שחור. המקרה אירע בחנייה של סניף "ברגר קינג" בעיר ב-20 באוקטובר בשנה שעברה. הנער בן ה-17, לקאן מקדונלד, נורה 16 פעמים על ידי השוטר, ג'ייסון ון דייק, שנגדו הוגש אתמול כתב אישום בגין רצח מדרגה ראשונה. לאחר פרסום הסרטון פרצו הפגנות ברחובות העיר ומחוץ לתחנת המשטרה, שבהן השתתפו עשרות בני אדם. לפחות שלושה מפגינים נעצרו.

בסרטון נראים שני שוטרים מתקרבים עם אקדחים שלופים לעבר מקדונלד, ואחד מהם מרוקן את מחסנית אקדח ה-9 מ"מ שבידו על הנער, שאוחז בסכין קטנה. על פי התובעת של מחוז קוק שבמדינת אילינוי, אניטה אלוורז, ון דייק היה השוטר היחיד שירה במקדונלד, והוא החל לעשות זאת כשש שניות בלבד לאחר שיצא מהניידת עם הגעתו לזירה.

ון דייק נראה בסרטון פותח בירי על מקדונלד ממרחק של כארבעה מטרים, שמפיל אותו מיד לקרקע. לאחר מכן גופו מפרפר כאשר הוא נורה שוב ושוב. מנתיחת גופתו עלה כי הוא נורה לפחות פעמיים בגב. כמו כן, שאריות של סם ההזיה PCP נמצא בדמו.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: נעצרו חשודים בירי לעבר הפגנת שחורים במיניאפוליס
"דור חדש מגיע": לסטודנטים השחורים מדרום אפריקה עד מיזורי נמאס
נערים שחורים גורשו מחנות של "אפל": "חוששים שתגנבו משהו"

סרטון שמתעד ירי למוות בלקאן מקדונלד, צעיר שחור בשיקגו, ב-20 באוקטובר 2014. צילום מסך
השוטרים עם אקדחים שלופים לעבר לקאן מקדונלד/צילום מסך

עורך דינו של השוטר, דן הרברט, טען כי מרשו חשש לחייו ופעל במסגרת החוק. הוא הוסיף כי הסרטון "לא מספר את כל הסיפור". לדבריו, התיק צריך להישפט בבית המשפט, "לא ברחובות, לא ברשתות החברתיות ולא בפייסבוק".

במסיבת עיתונאים שנערכה אמש אמרה אלוורז כי תיקים במעורבות שוטרים הם "מורכבים במיוחד", ולכן לקח זמן כה רב עד שוון דייק הועמד לדין. בהתייחסות לסרטון, בטרם פרסומו, הוסיפה כי היא בטוחה שהוא "יקרע את לבם של תושבי שיקגו". עוד אמרה אלוורז: "ללא ספק, השוטר נסחף וניצל את סמכותו, אני לא חושבת שהיה צורך בשימוש בכוח". אם יורשע, עשוי ון דייק להישלח ל-20 שנות מאסר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הפגנות בשיקגו לאחר פרסום הסרטון

אלוורז הודתה במסיבת העיתונאים כי מועד הגשת כתב האישום זורז לקראת פרסום הסרטון. על הפרסום הורה בית המשפט בשבוע שעבר, למרות התנגדות איגוד השוטרים. "עם פרסום הסרטון, חשוב שאזרחי שיקגו ידעו שהשוטר הזה נושא בתוצאות מעשיו", אמרה.

בתקשורת האמריקנית צוטט מנהל מחוזי של "ברגר קינג", שטען ששוטרים נכנסו לסניף שבסמוך אליו אירע הירי ומחקו קטעים ממצלמות אבטחה שתיעדו את המקרה. אלוורז התייחסה לנושא במסיבת העיתונאים ואמרה כי סרטוני האבטחה נבדקו ולא נמצאו ראיות לכך שהם שובשו.

הפגנות לאחר פרסום סרטון שבו מתועד ירי למוות של שוטר לבן בנער השחור לקאן מקדונלד, 25 בנובמבר 2015. צילום: רויטרס, רויטרס
ההפגנות בשיקגו, הלילה/רויטרס, צילום: רויטרס

טרם פרסום הסרטון קראה משפחתו של מקדונלד למפגינים לא לנקוט באלימות. "אף אחד לא מבין את הכעס כמונו, אבל אם תבחרו להשמיע את קולכם, אנו דורשים מכם להימנע מאלימות. אל תפעלו באלימות בשמו של לקאן, זו לא מורשתו", פורסם בהודעה מטעם המשפחה.

הסרטון שוחרר לאחר מסיבת עיתונאים שבה נאם ראש עיריית שיקגו, רם עמנואל, ומפקח המשטרה, גרי מקארתי. בנאומו קרא עמנואל להרגעת הרוחות. "זה בסדר להיות נרגשים אבל זה נחוץ להישאר שלווים", אמר בעודו מוקף במנהיגים מהקהילה. מקארתי אמר כי המשטרה "תאפשר" את ההפגנות, אך לא תסבול אלימות.

הפגנות לאחר פרסום סרטון שבו מתועד ירי למוות של שוטר לבן בנער השחור לקאן מקדונלד, 25 בנובמבר 2015. צילום: רויטרס, רויטרס
מפגין אוחז בכרזה עם תמונותיהם של שחורים שנורו למוות בידי שוטרים, הלילה/רויטרס, צילום: רויטרס

פרסום הסרטון מגיע בעיתוי רגיש מבחינת הקהילה השחורה בארצות הברית. שלשום נורו חמישה מפגינים בעצרת של תנועת "Black Lives Matter", בסמוך לתחנת המשטרה שבמדינת מינסוטה. משטרת מיניאפוליס הודיעה אמש על מעצרם של שני חשודים, גבר לבן בן 23 וגבר היספני בן 32.

העצרת שבה נורו החמישה התקיימה עקב מותו של ג'מאר קלארק, צעיר שחור בן 24, מירי שוטרים לפני כשבוע. על פי ארגון זכויות אזרח העוקב אחר עבירות משטרתיות, מ-2008 עד 2014 נורו למוות 17 בני אדם בממוצע בשנה על ידי שוטרים. עם זאת, כמעט בכל המקרים נמצא כי הירי היה מוצדק.

הפגנות לאחר פרסום סרטון שבו מתועד ירי למוות של שוטר לבן בנער השחור לקאן מקדונלד, 25 בנובמבר 2015. צילום: רויטרס, רויטרס
מפגינים ושוטרים מחוץ לתחנת המשטרה בשיקגו, הלילה/רויטרס, צילום: רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully