וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

16 עצורים במבצע בבלגיה; "המחבל הנמלט מפריז חמק לגרמניה"

החשודים נעצרו במהלך מבצע רחב היקף בבריסל ובערים הסמוכות שבו פשטו כוחות הביטחון על 22 יעדים. על פי דיווחים, המחבל סאלח עבד א-סלאם שהיה מעורב במתקפת הטרור בפריז נראה בעיר לייז' ונמלט לכיוון הגבול

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מבצע רחב היקף שהתקיים בשעות האחרונות בלב בריסל, בירת בלגיה, הגיע הלילה (שני) לסיומו. התובע הכללי של המדינה כינס מסיבת עיתונאים שבה עדכן כי במהלך המבצע נעצרו 16 חשודים במעורבות בפעילות טרור. אחד מבין העצורים נפצע במהלך המבצע, כאשר הוא ניסה להימלט ברכב והשוטרים פתחו לעברו באש. לדבריו של התובע הכללי, כוחות הביטחון פשטו על 19 יעדים ברחבי בריסל ועל שלושה יעדים נוספים בשרלרואה הסמוכה. במהלך המבצע לא נתפסו כלי נשק או חומר נפץ. החשודים יובאו במהלך היום לדיון בהארכת מעצרם.

המחבל הנמלט, סאלח עבד א-סלאם, שהיה מעורב במתקפת הטרור בפריז לא נתפס. עם זאת, ישנם דיווחים כי השוטרים הבחינו בו ליד העיר לייז', אך לא הצליחו לעצור אותו. לפי הדיווח, הוא נמלט מהמחסום המשטרתי ונסע לכיוון הגבול הגרמני במכונית BMW בצבע שחור.

עוד כתבות בנושא:
מכריו של המחבל הנמלט מבריסל: "הומו שנוהג להשתכר ולעשן סמים"
בריסל משותקת, יום שני ברציפות: "לא מעדכנים והאווירה מפחידה"
בהלת טרור: ארה"ב הפצירה באזרחיה בבלגיה "להישאר בבתים"

חיילים נכנסו למלון רדיסון בלו שבבריסל במסגרת מצב החירום בעיר, נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
חייל במלון "רדיסון בלו" שבבריסל/צילום מסך, טוויטר

כלי תקשורת מקומיים דיווחו במהלך המבצע כי כוחות הביטחון בבריסל חסמו את מרכז העיר ופינו את הכיכר המרכזית במקום. על פי הדיווחים, תושבי האזור נקראו להסתגר בבתיהם ואנשים נתבקשו לעזוב מסעדות ומקומות בילוי באזור. כמו כן דווח כי חיילים נכנסו למלון "רדיסון בלו" שבמרכז הבירה, והאורחים נתבקשו להכנס לחדריהם. עובדי המלון אמרו כי על פי מידע שקיבלו אין איום מידי על המקום.

"כמה מבצעים מתנהלים בשעה זו בשל חשש מטרור", אמר דובר המשטרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. כתב הטלגרף הבריטי דיווח כי "ייתכן ונרשמה התקדמות משמעותית בכל הנוגע למרדף אחר הטרוריסטים המאיימים לתקוף את בריסל".

המשטרה במדינה ביקשה מהתושבים לשמור על "דממת אלחוט" ברשתות החברתיות בכל הנוגע למיקום כוחות הביטחון, וכלי תקשורת בבלגיה חדלו מלסקר את המבצע המתמשך. טרם התברר מהי הסיבה למבצע ואם קיים קשר לאיום לפיגוע טרור בעיר או למרדף אחר המחבלים המעורבים בפיגוע בפריז.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כוננות גבוהה ברחובות בריסל, נובמבר 2015. רויטרס
כוננות גבוהה ברחובות בריסל, הלילה/רויטרס

במקביל, מועצת האיחוד האירופי, היושבת בבריסל, הגבירה את מצב הכוננות וביטלה את רוב הפגישות הבלתי-הכרחיות שנקבעו למחר. "כתוצאה מהמשך מצב החירום, נשיאות המועצה החליטה לבטל את רוב הפגישות שאינן הכרחיות בבניין המועצה", נמסר בהודעה רשמית מהמוסד.

המשטרה בבריסל חוסמת את אחד הרחובות באמצעות אוטובוס, נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
רחוב במרכז בריסל נחסם לתנועה באמצעות אוטובוס/צילום מסך, טוויטר

מוקדם יותר אמר ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, כי מצב הכוננות הגבוה ביותר שהוכרז בבריסל בסוף השבוע ימשיך גם מחר. לדבריו, בתי הספר בעיר יישארו סגורים כמו גם הרכבת התחתית, בשל "איום רציני ומידי למתקפה המונית ומתואמת". את הדברים אמר מישל במסיבת העיתונאים שערך לאחר הדיון בהעלאת הכוננות במועצה לביטחון המולדת, והוסיף כי "אנו חוששים ממתקפה הדומה לזו שהייתה בפריז, שבה יהיו מעורבים כמה אנשים שיכולים לפתוח כמה מתקפות בו זמנית בכמה מוקדים". הוא ציין כי מטרות אפשריות של הטרוריסטים הן קניונים, חנויות וכלי תחבורה ציבוריים.

"זה מצב קשה לכולנו", אמר מישל. "אנו מודים לכולם על מחויבותם תחת תנאים קשים אלה. אנו שואפים להשיב את החיים למסלולם הרגיל בהקדם האפשרי". הוא אמר כי נוכחות הצבא והמשטרה בעיר תתוגבר, ונוכחות זו תמשיך ותעובה במידת הצורך. כמו כן הוא ציין כי "המדינה נקטה בכמה צעדים חדשים כדי להגן על התחבורה הציבורית. מחר אנו נקיים הערכת מצב מחודשת ומועצת הביטחון הלאומית תפגש שוב כדי לדון בנושא".

גורם רשמי במדינה אמר לגארדיאן הבריטי כי "כמה טרוריסטים ככל הנראה נמצאים בבריסל והם מאיימים בביצוע מעשה מסוכן ביותר". שר הפנים הבלגי, ז'אן ז'מבון, הוסיף כי "כמה חשודים" הקשורים למתקפה בפריז ככל הנראה נמצאים במדינה. "אין טעם בהסתרת העובדה שקיים איום אמיתי",הוסיף ז'מבון. "אנו עושים כל שביכולותינו, יומם ולילה, כדי להתמודד עם המצב". ראשה של אחת מהעיירות המקיפות את בריסל אמר כי האזור עדין עומד בפני איום משמעותי, וציין כי "ישנם שני טרוריסטים באזור בריסל שמסוגלים לבצע מעשה מסוכן".

חיילים נכנסו למלון רדיסון בלו שבבריסל במסגרת מצב החירום בעיר, נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
חייל בכניסה למלון "רדיסון בלו", הלילה/צילום מסך, טוויטר
מצב חירום בבריסל בעקבות מתקפת הטרור בפריז, 22 בנובמבר 2015. AP
רחובות בריסל ריקים מאדם/AP

במקביל הרשויות בבלגיה מחפשות בעיר אחר סאלח אבד א-סלאם, אחד המחבלים שהשתתף במתקפה ונמלט. התקשורת הבלגית צוטטה כמה מתושבי העיר שאמרו כי הם ראו אותו בתוך ובאזור בריסל. החוקרים עדיין מנסים לפענח מהי מידת מעורבותו של עבד א-סלאם בפיגועים, שבהם נהרגו 130 בני אדם ונפצעו 350 נוספים. על פי חשד המשטרה בצרפת, הוא שכר שתיים מתוך שלוש המכוניות שבהן נעשה שימוש במתקפה. עם זאת, טרם התברר אם היה הנהג בלבד או גם אחד היורים. המשטרה מאמינה כי הוא השאיר את מכוניתו בפרבר של פריז ונלקח על ידי שני שותפיו, שנמצאים במעצר, בחזרה לבריסל.

אמש ביצעה המשטרה סריקות נרחבות אחר גבר שנושא על עצמו חגורת נפץ, וככל הנראה מדובר בעבד א-סלאם. כוחות הביטחון גם עצרו ארבעה בני אדם ששהו בכלי רכב חשוד בכיכר גראנד סבלון בעיר.

המשטרה בצרפת פרסמה את תמונתו של אחד המחבלים המתאבדים באצטדיון בפריז, נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
התמונה שפרסמה משטרת צרפת של המחבל השלישי שהתאבד מחוץ לאצטדיון בפריז/צילום מסך, טוויטר

רמת הכוננות הגבוהה הוכרזה ביום שבת בלילה. בעקבות העלאת הכוננות נסגרה הרכבת הקלה ובוטלו אירועים המוניים. במקביל ארצות הברית הפצירה באזרחיה בבלגיה "להישאר במקום בטוח ולא לצאת מהבתים".

בתוך כך, משטרת צרפת קראה לאזרחי המדינות לסייע בזיהוי המחבל השלישי שפוצץ את עצמו במתקפה באיצטדיון בפריז. המשטרה פרסמה תמונה של החשוד בחשובנה בטוויטר, וקראה לכל המכיר את החשוד ליצור קשר עם המשטרה. לפי מידע שהגיע ל-BBC, מדובר במחבל שהגיע לצרפת מסוריה דרך יוון תחת השם "אל-מחמוד". מהרשת נמסר כי הוא נכנס לאי לרוס יחד עם מחבל נוסף שנסע תחת השם הבדוי "אחמד אל-מוחמד".

(עדכון ראשון: 20:17)

כוננות גבוהה ברחובות בריסל, נובמבר 2015. רויטרס
כוחות הצבא ברחובות בריסל, אתמול/רויטרס
כוננות גבוהה ברחובות בריסל, נובמבר 2015. רויטרס
כוננות גבוהה ברחובות בריסל, נובמבר 2015/רויטרס
כוחות צבא ברחובות בריסל, בלגיה, כוננות מפני טרור, נובמבר 2015. רויטרס
כוחות צבא ברחובות בריסל, בלגיה, כוננות מפני טרור, נובמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully