וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע אחד – שני דוחות שונים: רשם העמותות לא מפקח על נתוני הארגונים

23.11.2015 / 6:00

לפני כשבוע דרשה יו"ר מרצ זהבה גלאון את רשימת העמותות שמקבלות מימון מתורמים חסויים, אלא שברשימה נתגלו חוסרים בדיווח ואי סדרים. רשימה נוספת שהוגשה במסגרת חופש המידע לפני כמה ימים – מציגה נתונים שונים מהותית

צילום: דוברות כנס הרצליה, עריכה: קשת סידי

(וינשטיין על שקד: "תפיסה פשטנית ובלתי מבוססת")

רשימה של עמותות שקיבלו רישיון לקבל תרומות חסויות בשנים האחרונות, שניתנה בשם חופש המידע, מעלה ממצאים מדאיגים לפיהם אין מעקב סדיר ושקיפות בנושא, בחסות רשם העמותות. בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי יו"ר מרצ זהבה גלאון דרשה מרשם העמותות את רשימת העמותות המורשות לקבל מימון מתורמים חסויים בשנים 2014-2012, ובה התגלה כי כמה מן העמותות שמחזיקות ברישיון לקבל תרומות חסויות – הושמטו. כמו כן, מסתבר כי בחלק מן הדוחות, עמותות שהופיעו כבעלות רישיון כלל לא מציגות את היקף התרומות החסויות, כפי שנדרש מהן בחוק. כעת, מסתבר שגם הרשימות שקיבלה גלאון לא היו מדויקות: גורם נוסף שביקש את הדוחות בימים האחרונים, נחשף לנתונים שונים מהותית מאלה שהוצגו ליו"ר מרצ לפני כמה שבועות.

לפי הרשימה החדשה, בשנת 2012 נרשמו 11 עמותות שקיבלו רישיון לתרומות חסויות. עם זאת, ברשימות שהוצגו לגלאון – הופיעו רק תשע עמותות כאלה. גם בשנת 2013 הופיעו ההבדלים, כאשר ברשימה החדשה נמצאות 12 עמותות שמחזיקות ברישיון, וברשימה הקודמת הופיעו 15. פער נוסף התגלה גם בשנת 2014, אשר ברשימה שהוצגה ליו"ר מרצ היו שש עמותות – אולם ברשימה החדשה במספר גדל לעשר. כמו ברשימה שהוגשה לגלאון, גם ברשימה החדשה לא הופיעו עמותות הימין "אם תרצו" ו"אלע"ד" – אף שבדוחות שלהן מופיעים תורמים תחת הקטגוריה "תרומות חסויות".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון בדיון השבעת הממשלה. ליאור רותם, דוברות הכנסת,
"אדרוש תגובות לגבי המידע השגוי שניתן לי". גלאון/ליאור רותם, דוברות הכנסת

מפילוח הנתונים עולה כי 72% ממקבלי התרומות החסויות הם ארגונים שתחום עיסוקם הוא דת או חינוך דתי תורני - 18 מתוך 25 ארגונים. עוד עולה כי 28% ממקבלי התרומות החסויות הם ארגונים הפועלים בהתנחלויות - שבעה מתוך 25 ארגונים. למעשה, רק 16% מהארגונים דיווחו כנדרש על קבלת תרומה חסויה בדוח הכספי שלהם. עוד עולה כי רק 32% פירטו כנדרש את שמות התורמים שהעניקו להם יותר מ-20 אלף שקלים.

גלאון התייחסה לרשימה הנוספת ואמרה כי "מחר בוועדת השקיפות של הכנסת, אדרוש תשובות לגבי המידע השגוי שנתן לי רשם העמותות בתשובה לבקשת מידע ששלחתי לו במכתב רשמי כחברת כנסת, ויותר מזה, אבקש לברר איך קורה שבין התשובה שנתן רשם העמותות לי, ובין התשובה שניתנה לפי חוק חופש המידע לאחת העמותות באותו עניין בדיוק, ישנם פערים כאלה. הפערים ואי-הסדרים בין התשובות מלמדים לכל הפחות על בלאגן ורשלנות שאין להם מקום בזרוע חשובה של משרד המשפטים. העובדה שהמשותף לשתי התשובות הוא השמטת עמותות הימין 'אם תרצו' ואלע"ד - מעידה על צורך דחוף בבדק בית, אשר יניב בין היתר תשובות ברורות אחת ולתמיד בשאלות הרבות שמעוררת עמותת אלע"ד לאורך השנים. זאת ועוד - מתוך 25 עמותות שמופיעות אצל הרשם כבעלות חיסיון, תורמים רק ארבע מציינות זאת בדוחותיהן הכספיים".

השרה איילת שקד תעביר שיעור בנושא מניעת הפצת תכנים אינטימיים ברשת, בי"ס רוז מצקין ת"א , יוני 2015. יותם רונן
קידמה את "חוק העמותות". שרת המשפטים, איילת שקד/יותם רונן

הדברים מגיעים על רקע קידום "חוק העמותות" בידי שרת המשפטים איילת שקד, אשר יחייב עמותות המקבלות מימון ממדינות זרות לציין עובדה זו בצורה פומבית בדוחות, במטרה להגביר את השקיפות בנושא. על פי הצעת חוק העמותות של השרה שקד, עמותות שיותר מ-50% ממקורות המימון שלהן מגיעים ממדינות זרות יחויבו לפרסם זאת לציבור באופן בולט. כמו כן, יחויבו עמותות אלו לציין עובדה זו בכל מכתב, פרסום או דיון רשמי עם נבחרי ציבור וגורמים במשרדי הממשלה השונים. בנוסף, החוק שמציעה שקד צפוי לחייב נציגים מעמותות אלו לענוד תג שיזהה אותם ואת הארגונים שאותם הם מייצגים בכל מפגש עם גורם רשמי.

מרשם העמותות נמסר: "אכן נמצא כי ישנו פער בין שתי הרשימות שהועברו למבקשים בפניותיהם לרשם העמותות והעניין נבדק כעת על ידי הרשם. מבדיקה ראשונית נראה כי מדובר בפער טכני, הנובע בעיקרו מכך שנרשמה שנת אישור שונה עבור חלק מהעמותות המופיעות בשתי הרשימות. נדגיש כי מדובר ברשימות המתעדכנות באופן ידני ולכן נתונות לטעויות אנוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully