וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מגיע לישראל: יצליח לשחזר את ההישג מגל הטרור הקודם?

23.11.2015 / 8:15

שר החוץ האמריקני הגיע לאזור בנובמבר הקודם וכינס את נתניהו ואת עבדאללה מלך ירדן לפסגה שסייעה להוריד את גובה הלהבות. הסיכויים להצלחה דומה הפעם אינם גבוהים, אך שר החוץ הנמרץ ידוע כמי שאינו מוותר לעולם

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(פגישת קרי ונתניהו בברלין, בחודש שעבר)

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, יגיע היום (שני) לביקור של יממה בישראל וברשות הפלסטינית על רקע ההסלמה במצב הביטחוני. טרם ביקורו השלים קרי ביקור באיחוד האמירויות, שבמהלכו התמקד במאבק נגד דאעש. בין היתר, הוא יפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ואת יו"ר הרשות הפלסטינית ברמאללה, במטרה לרתום אותם ליוזמה משותפת להרגעת המצב.

קרי פגש את נתניהו בשבוע שעבר לשיחה ארוכה שהתקיימה בבירת ארצות הברית, יומיים לאחר פגישתו של האחרון עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן. קודם לכן נפגשו השניים בארבע עיניים בברלין בחודש שעבר. תדירות הפגישות ביניהם מזכירה את תקופת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני שניהל קרי בשנים 2014-2013, אז הם היו נועדים לשיחה לפחות פעם בחודש, ולפעמים אף יותר מכך.

מטרתו המרכזית של קרי במהלך הביקור תהיה לנסות ולשחזר את ההישג שלו מנובמבר 2014, ימי שיאו של גל הטרור הקודם שהכה בירושלים. בביקור שערך אז בעמאן, בירת ירדן, הצליח קרי לכנס יחדיו את נתניהו ואת המלך עבדאללה לפגישת הרגעה, שסייעה בהורדת גובה הלהבות. עם זאת, הסיכויים כי יצליח לעשות זאת גם הפעם אינם גבוהים. קרי ידוע כמי שאינו מוותר ומנסה לקדם מהלכים גם כאשר סיכויי ההצלחה נמוכים.

מזכיר המדינה ג'ון קרי במהלך דיון בוועדת החוץ של הסנאט הדנה באסטרטגיה נגד דעא"ש, ספטמבר 2014. רויטרס
מגיע לשיחות הרגעה באזור נגד על הסיכויים. קרי/רויטרס

בימים האחרונים שהה פרנק לוונסטיין, יועצו המיוחד של קרי לנושא הישראלי-פלסטיני, בישראל. לוונסטיין ערך פגישות בירושלים וברמאללה כדי להניח את התשתית לביקורו של קרי, אבל לדברי פקיד אמריקני שמעורב במגעים הללו, אין כרגע כל הסכמות משמעותיות. "היינו שמחים לארגן הצהרה משותפת בנושא של מסגד אל-אקצא, או אפילו פגישת הרגעה, אבל כרגע אנחנו רחוקים מזה. קרי בהחלט יעלה את הרעיונות האלו בפגישות שלו עם נתניהו ואבו מאזן".

הפעם האחרונה שבה קרי ביקר בישראל הייתה במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. גם אז הוא הגיע בעיצומו של משבר ביטחוני, עם תקווה גדולה להביא להרגעה. אלא שהביקור ההוא הסתיים בטראומה עבור שר החוץ האמריקני: הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל דחה בתוקף את הצעת הפסקת האש שלו, שהתבססה על תיווך של קטאר וטורקיה. הוא הואשם על ידי בכירים בישראל בחיזוק ציר "האחים המוסלמים" על חשבון התיווך המצרי, שאותו העדיפה ישראל. מאז אותו ביקור כושל, קרי לא חזר לכאן, והסתפק בפגישות עם נתניהו ואבו מאזן במדינות אחרות.

הרציונל של קרי

השבוע האחרון היה קשה במיוחד עבור שר החוץ האמריקני. קרי מעד בלשונו, בצורה האופיינית לו, ואמר כי יש הבדל בין הפיגועים שהתרחשו בפריז ביום השישי ה-13 לזה שהתבצע במערכת המגזין "שרלי הבדו" בינואר השנה. לדבריו, במקרה הקודם היה "רציונל מסוים" מאחורי הפיגוע. אמירה זו התפרשה בארצות הברית ובצרפת בהבעת הבנה מסוימת עם מבצעי הפיגוע, אך קרי הכחיש בתוקף כי זו כוונתו. כך או כך, דבריו הותירו רושם רע מאוד.

אם זה לא די בכך, קרי יצא בסוף השבוע בהצהרה אופטימית ואמר כי למרות הפיגועים שביצע דאעש, ארצות הברית יכולה להתגאות בהישגיה נגד אל-קאעדה. זו אמירה שיש בה הרבה מן האמת, אך היא נאמרה בזמן הלא נכון: זמן קצר לאחר מכן ביצעה שלוחה של הארגון את הפיגוע הקטלני בבית המלון בבמקו, בירת מאלי. רצף האירועים הזכיר לרבים את אמירתו של אובמה יממה לפני הפיגועים בפריז, אז אמר שארצות הברית מצליחה "להכיל" את פעילות דאעש.

כוחות צבא ברחובות בריסל, בלגיה, כוננות מפני טרור, נובמבר 2015. רויטרס
"מכילים את דאעש". שוטרים מחפשים אחרי מחבלים בבריסל, אתמול/רויטרס

אותן מבוכות מגדילות את רצונו של קרי להשיג הצלחה בביקורו באזור. בעוד הביקור שלו באיחוד האמירויות יוקדש לתיקון נזקים בנושא דאעש, הרי שהביקור בירושלים וברמאללה יאפשר לקרי לנסות לשים קץ למשבר הקטן יותר, אבל כזה שממשיך לעלות בדם - כפי שראינו בסוף השבוע - שמשתולל כעת במזרח התיכון. העובדה שביום חמישי האחרון נרצח אזרח אמריקני, עזרא שוורץ, בפיגוע בגוש עציון, רק מחזקת את החשיבות של הביקור עבור קרי.

ואולם, כדי להרגיע את השטח, קרי יזדקק לשיתוף פעולה מצד נתניהו ואבו מאזן – דבר שיהיה קשה להשיג. ישראל הסכימה בשבועיים האחרונים לבצע כמה "מחוות" לפלסטינים, בתקווה שהן יסייעו להרגעת השטח. הבולטת מביניהן בהקשר זה היא ההסכם החדש לאפשר לפלסטינים גישה לרשת סלולרית דור שלישי בגדה המערבית. שר הפנים סילבן שלום, שמחזיק בתואר של הממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים, עדכן קבוצה של שגרירים זרים המוצבים בארץ לגבי צעד זה כבר לפני כשבועיים, ודיבר על צעדים כלכליים נוספים שישראל שוקלת לבצע.

"ייתכן שזהו ביקורו האחרון. לארצות הברית, אחרי הכול, יש מספיק בעיות בלתי פתירות להתמודד עמן"

רצף הפיגועים הקשה, שרשם שיא דמים ביום חמישי האחרון ונמשך גם בסוף השבוע, מציע על כך שאותן "מחוות", אלה שבוצעו ואלה שעוד נשקלות, כנראה לא מספקות את המענה הנדרש. כדי להוציא לפועל פגישה בין נתניהו לאבו מאזן או בין נתניהו לעבדאללה מלך ירדן, בדומה לפגישה שסייעה להרגעת השטח בשנה שעברה, יידרשו בוודאי ויתורים משמעותיים יותר מהצד הישראלי. אולם אחרי אירועי הימים האחרונים, כלל לא בטוח שנתניהו יסכים לכך. במלים אחרות, קרי מתמודד עם משימה כמעט בלתי אפשרית. סביר להניח שאם הביקור לא יוביל לתוצאות, לא נראה אותו חוזר לאזור פעם נוספת. לארצות הברית, אחרי הכול, יש מספיק בעיות בלתי פתירות להתמודד איתן בעת הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully