וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים טוענים שחלק מבני האדם הם בעצם הוביטים

25.11.2015 / 11:26

מחקר שהתבצע על שיניים מלפני 18 אלף שנה סותר את התיאוריה שהוביטים היו בני אדם מודרניים מעוותים וטוען שההוביטים היו מין נכחד של האדם, שהחיים באי מבודד גרמו לו להתכווץ. נשמע מאוד הגיוני וסביר

טריילר לסרט "ההוביט: מסע בלתי צפוי"/יח"צ- Warner Bros

בסרטון: הטריילר לסרט "ההוביט"

עד היום, חוקרים היו סבורים שהשרידים שהתגלו בעבר של יצורי אנוש נמוכים במיוחד, שזכו לכינוי "ההוביטים", היו פשוט בני אדם רגילים, שסבלו ממיקרוצפליה (תסמונת הגורמת להיקף ראש קטן יותר בשתי סטיות תקן מהממוצע). אולם, מחקר חדש שהתבצע על שיניים מלפני 18 אלף שנה מצא שההוביטים היו פעם שייכים למין האדם הנכחד הומו ארקטוס והיו בעלי גוף רגיל וגדול. החוקרים מאמינים שהמינים הללו, שחיו באסיה, קטנו בגודלם לאחר שננטשו באי פלורס שבאינדונזיה - ככל הנראה אחרי אסון טבע. התכווצותם קשורה לתופעה הנקראת "אפקט האי" - מצב שבו אוכלוסייה מתפתחת בסביבה מוגבלת.

לדברי החוקרים, ייתכן שעדיין קיימים הוביטים באוכלוסייה. יוסוקי קאיפו, אנתרופולוג מהמוזיאון הלאומי לטבע ומדע בטוקיו, סיפר ל-Discovery News שהוא מאמין כי "בני אדם מודרנים מוקדמים ככל הנראה התרבו עם ההומו ארקטוס שבאסיה". שרידי שלד של הוביטים נמצאו לראשונה ב-2003 וזכו לשם המזמין פחות "ההומו פלורסייינסיס" (על שם האי פלורס בו נמצאו) ולשם המזמין יותר "ההוביט" (על שם היצורים הקטנים מ"שר הטבעות").

גולגולת של הוביט לעומת גולגולת של האדם המודרני. Peter Brown/University of Mew England/PA, צילום מסך
גולגולת של אדם אל מול גולגולת של הוביט/צילום מסך, Peter Brown/University of Mew England/PA

לצורך המחקר האחרון, שפורסם ב-Plos One, חוקרים השוו בין 40 שלדים של "הומו פלורסיינסיס" ל-490 "הומו ספיינס" (אדם מודרני נבון), כמו גם למינים אחרים של בני אדם עתיקים שנכחדו. חוקרים במוזיאון הלאומי לטבע ומדע בטוקיו מצאו שהשיניים של ה"הוביט" הן בחלקן פרימיטיביות ובחלקן מודרניות, מידע המצביע על כך שהם לא היו בני אדם מודרניים עם הפרעות גדילה. השיניים היו גם מאוד שונות מאלו של בני אדם מוקדמים, כגון האוסטרלופיתקוס וההומו הביליס.

עוד באותו נושא

האם אלצהיימר נגרם על ידי פטריה?

לכתבה המלאה
כך נראו ההוביט של אותה תקופה. Flicker \ Tim Evanson, צילום מסך
כך משעירם שנראה ההוביט/צילום מסך, Flicker \ Tim Evanson

החוקרים טוענים שאבותיהם של ההוביטים התגמדו באופן דרמטי, כשגופם התכווץ מ-1.65 מטר בממוצע ל-1.1 מטר, ומוחם התכווץ מ-850 סמ"ק ל-426 סמ"ק. הדבר מצביע על כך שלבני האדם כיום יש קשר לשושלת ההוביטים שהתפתחה באסיה והתפשטה במקומות אחרים.

"העובדה הזאת תהפוך את הקערה על פיה בכל הקשור למקור האבולוציוני של הפלורסיינסיס", הוסיף קאיפו ורמז שבעוד השושלת האנושית התפתחה לגוף ומוח גדולים יותר, התגלית האחרונה מצביעה שבידוד באיים יכול להחזיר את ההוביטים לחיים.

עוד ב"אסור לפספס"

  • עוד באותו נושא:
  • הוביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully