וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה לחומרי נפץ: "עם פחית אי אפשר להפיל בניין, אבל מטוס כן"

דב גיל-הר

19.11.2015 / 13:40

מפקד יחידת יהלום לשעבר עתי שלח התייחס לטענת דאעש כי מטען מאולתר שהוטמן בפחית שתייה הוא שהפיל את המטוס הרוסי בסיני. "מספיק לטמון כמה מאות גרמים של חומר נפץ ליד הדלתות. ברגע שייכנס אוויר מבחוץ, השאר כבר יקרה מעצמו", אמר באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

ארגון "המדינה האיסלאמי" (דאעש) חשף אתמול (רביעי) כי מטען מאולתר שהוטמן בפחית שתייה הוא זה שהביא לפיצוץ המטוס הרוסי בחצי האי סיני בסוף החודש שעבר, וגרם למותם של 224 נוסעים ואנשי צוות. אך האם מטען כל כך קטן יכול באמת לייצר כזה נזק? לדברי מפקד יחידת יהלום לשעבר אלוף משנה (במיל') עתי שלח, "כשמדובר במטוס, לא משנה מה כמות חומר הנפץ, חשוב איפה אתה שם אותו".

בריאיון באולפן וואלה! NEWS הוסיף שלח כי "הדבר העיקרי הוא שהם הצליחו להחדיר מטען, כי ברגע שהצלחת להחדיר מטען שכזה למטוס מספיקה כמות חומר נפץ קטנה כדי לייצר ביקוע מידי. אם הוא ייטמן בנקודה אסטרטגית בתוך הדלתות או באזור המנועים, כל השאר כבר יקרה מעצמו. ברגע שתחסם כניסת אוויר מבחוץ הפיצוץ הגדול לא יאחר לבוא". הוא הסביר כי "הראקציה שנוצרת עם האוויר שבתוך המטוס היא שיוצרת את ההדף הגדול. פחית קולה לא יכולה להפיל בניין, אבל כן יכולה להפיל מטוס".

מטען הנפץ שפוצץ על המטוס הרוסי בסיני, 18 בנובמבר 2015. "דאביק", צילום מסך
המטען שהציג דאעש/צילום מסך, "דאביק"

על הדרך שבה הצליחו להחדיר את הפחית עם חומר הנפץ למטוס אמר: "מכשירי השיקוף בשדה התעופה אמורים לאתר מטענים שכאלה אבל מי שסומך רק עליהם נמצא בבעיה גדולה. יש צורך במעגלי אבטחה נוספים". לדבריו, במקרה של המטוס הרוסי, "אני מעריך שהכשל אינו בעצם החדרת הפחית למטוס אלא במודיעין הסובב. איש השיקוף היה אמור למצוא את הנפץ ואת מנגנון ההפעלה שהיו בתוך הפחית. הם היו אמורים לעלות במכונת השיקוף. הבודקים מחפשים כאלה. אבל כאן שלושת המעגלים לא פעלו ולכן לא מנעו את זה".

שלח הוסיף כי "בישראל להערכתי הטמנה כזו לא יכולה לקרות. גם בארצות הברית של אחרי ה-11 בספטמבר הסבירות לכך נמוכה, אבל אירופה מתנהלת בשאננות. היא צריכה להישמר מאזרחים אירופאים ש'במקרה' הלכו לסוריה כדי לעבור 'קייטנת אימונים' של דאעש ומסתובבים באירופה ומחכים שמישהו יפעיל אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully