וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל עוד לא יובס דאעש בסוריה, אף מקום אינו חסין מטרור

14.11.2015 / 11:16

אחרי הפיגועים בסיני, בלבנון ואמש בצרפת נראה כי אף מקום אינו מוגן מפני הארגון הקיצוני. המחדל של סוכנויות הביון האירופיות שלא ידעו על המחבלים החמושים בכבדות - זועק, וחוסר ההסכמה על הדרך להבסת הארגון במעוזו במזרח התיכון מבטיח כי אירופה תישאר מאויימת

ללא קרדיט

תוך פחות משבועיים, מצליח הטרור האיסלאמי הקיצוני מבית היוצר של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), להכות בשלושה מוקדים שונים: בחצי האי סיני, בלבנון ובלב לבה של צרפת - פריז. בחצי האי סיני התרסק מטוס נוסעים רוסי, שלפי רוב ההערכות התפוצץ ממטען שהטמינו בו פעילי דאעש. בהתרסקות נהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות. שבועיים לאחר מכן התפוצצו ארבעה מחבלים מתאבדים ברובע הדאחייה שבביירות וגבו את חייהם של יותר מ-40 בני אדם. אמש נהרגו במתקפה משולבת בפריז יותר מ-127 בני אדם בשישה מוקדים שונים.

אחרי פיגועים אלה נראה כי שום מקום אינו חסין, שום מקום אינו מוגן. אירופה, רוסיה, מדינות ערב ואפילו ארגון טרור שיעי הפכו ליעד ולמטרה של הטרור הסוני הקיצוני. כל זה כאשר דאעש נתון למתקפה כבדה בסוריה מצד רוסיה, הקואליציה המערבית בהובלת ארצות הברית, הכורדים, קואליציה ערבית וכמובן "הציר השיעי" של חיזבאללה-איראן והמשטר העלאווי, בראשות הנשיא בשאר אסד. כצפוי, כאשר דאעש תחת מתקפה בסוריה, הוא מנסה להעביר את המשקל של הלחימה והפיגועים למקומות רחוקים יותר כמו צרפת.

בסרטון שפרסם דאעש מבטיח הארגון כי צרפת לא תהיה בטוחה כל עוד תמשיך לתקוף בסוריה. נראה כי סרטון זה הוא מעין קבלת אחריות על הפיגועים. הודעת קבלת האחריות של הארגון, אם אכן תאומת, סימנה גם מטרות נוספות ברומא, בלונדון ובוושינגטון. עם זאת, לא ברור אם יש כיסוי לאיומים מעין אלה. כמו בפריז, הלקח מאירועים אלו הוא שכאשר לדאעש יש יכולת לתקוף ולפגוע, הוא אינו מפזר רמזים מוקדמים על כך. קרוב לוודאי שהפיגוע יביא להתעוררות בקרב המדינות האירופיות, שכושלות בהתמודדות עם איום דאעש. הקמת תשתית טרור כמו זו שפגעה בצרפת, לוקחת כנראה לא מעט זמן ומשאבים, מלבד כוח האדם.

לקריאה נוספת:
עקב הפיגועים בפריז: הועלתה הכוננות בנציגויות הישראליות ברחבי העולם
דאעש מאיים: צרפת לא תחיה בשלום כל עוד תמשיך להפציץ בסוריה

סרטון של דאעש בעקבות מתקפת הטרור בפריז. ספק 500
הסרטון שפרסם דאעש שבו קרא למתקפות בצרפת/ספק 500

כמו בפריז, הלקח מאירועים אלו הוא שכאשר לדאעש יש יכולת לתקוף ולפגוע, הוא אינו מפזר רמזים מוקדמים על כך. קרוב לוודאי שהפיגוע יביא להתעוררות בקרב המדינות האירופיות, שכושלות בהתמודדות עם איום דאעש. הקמת תשתית טרור כמו זו שפגעה בצרפת, לוקחת כנראה לא מעט זמן ומשאבים, מלבד כוח האדם.

שבעה מתוך שמונה המחבלים מאלה שביצעו את מתקפת הטרור בפריז היו מתאבדים, שפעלו בו זמנית בשלל מקומות בצרפת. הם היו חמושים בכלי נשק אוטומטיים ובחגורות נפץ. משמעות החימוש הרב שלהם מעיד יותר מהכול על מחדל מודיעיני של סוכנויות ביון שלא הצליחו לאתר מראש את האסון המתקרב אליהם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פינוי פצועים מחוץ לאולם המופעים "בטקלן", פריז, 13 בנובמבר 2015. רויטרס
פינוי הפצועים בפריז, אמש/רויטרס

אולם צריך לומר, קהילות המודיעין באירופה, נאלצות כעת להתמודד עם אתגר בלתי אפשרי כמעט. הכישלון אינו רק בהווה אלא גם בעבר. לאחר עשרות שנים של הזנחה וטיפול מודיעיני כושל - לצד טיפול כושל של רשויות המדינה במישור הכלכלי והחברתי - בכל אותם אזורים באירופה שבהם חיים מוסלמים רבים, אי אפשר להתפלא שמהמקומות הללו יוצאים המתגייסים לשורות דאעש בסוריה ועיראק.

לפחות חלק מהמתגייסים הללו, כך נראה, מקבלים הנחיות לחזור לבתיהם באירופה, להקים שם חוליות טרור "רדומות" ולחכות לשעת השי"ן. ייתכן שזה גם מה שקרה הלילה בפריז. הבעיה היא שייקח לא מעט זמן לגופי המודיעין האירופיים להתעשת ולהצליח לחדור לתוך רשתות הטרור הללו.

היום מסר משרד החוץ הרוסי כי מתקפות הטרור בפריז ככל הנראה ישפיעו על השיחות הבינלאומיות בעניין המשבר בסוריה. העובדה שמדינות ערב, רוסיה והמערב ובראשו ארצות הברית אינן מצליחות להסכים על דרך פעולה אחת שתביא להבסת דאעש בשדה הקרב בסוריה, מבטיחה שאירופה תמשיך להיות תחת אש.

פינוי פצועים מחוץ לאולם המופעים "בטקלן", פריז, 13 בנובמבר 2015. רויטרס
פינוי פצועים מחוץ לאולם המופעים "בטקלן", פריז, 13 בנובמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully