וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמצום באבטחה ובתמיכה בעניים: כך יתמודד ברקת עם הקיצוץ של כחלון

13.11.2015 / 10:15

ראש עיריית ירושלים טוען כי את ההודעה על כך שבשנה הבאה לא יועבר "מענק הבירה" בסך 300 מיליון שקל קיבל רק לפני כמה ימים. בשל הקיצוץ שייאלץ לנקוט בו ועקב הדרך שבה הדבר נעשה, החליט לצאת בקמפיין חזיתי נגד השר. משרד האוצר: "בעיה ניהולית בעירייה"

צילום: דוברות מד"א, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד

(יום שלישי בירושלים: נערים דקרו מאבטח בפסגת זאב, ניסיון דקירה בשער שכם)

אגף הכספים בעיריית ירושלים הכין בימים האחרונים תכנית קיצוצים רחבה. זאת מפני שלטענת ראש העיר, ניר ברקת, משרד האוצר הודיע כי יפסיק להעביר את "מענק הבירה" השנתי בסך כ-300 מיליון שקלים. את התכנית, שמתפרסמת היום (שישי) לראשונה בוואלה! NEWS, מכנים בבירה בעוקצנות "גזרות כחלון". במסגרת התכנית צפויים להיות מוחלים, בין השאר, קיצוצים באבטחה עירונית ובתכנית לחילוץ מעוני, שמשפיעה על אלפי משפחות.

לטענת ברקת, את ההודעה על כך שבשנת התקציב הבאה לא יועבר המענק קיבל רק לפני כמה ימים. לכן, החליט לצאת בקמפיין פומבי נגד שר האוצר, משה כחלון. לדבריו, הוא מצפה להסברים מכחלון "שיבהירו מדוע מאז שנכנס לתפקידו לא מצא זמן אפילו לדיון אחד בנוגע לסיוע לירושלים, ועדיין מסרב בתוקף להיענות לפניות בעלי העסקים שנפגעו קשות מהמצב הביטחוני".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ארה"ב ניסתה לחסל את "ג'ון הג'יהאדיסט" בסוריה; הפנטגון: "מצבו לא ברור"
ביטאון ש"ס: הפיגועים בירושלים - בגלל חילול שבת בעיר
מתח שיא לפני אישור התקציב: הבית היהודי עשו לנתניהו "הקש בגג"

הפגנת תלמידים, הורים ומורים בבית הספר סליגסברג בארמון הנציב בעקבות בעיות אבטחה. ירושלים, אוקטובר 2015. גדעון צנטנר, צילום מסך
הפגנה בבית הספר "סליגסברג" בשכונת ארמון הנציב בעקבות בעיות אבטחה/צילום מסך, גדעון צנטנר

תכנית הקיצוצים מפרטת את הסכום שצפוי להיות מקוצץ מהתחומים השונים של פעילות העירייה. למשל, כעשרה מיליון שקלים יקוצצו ממערך ניידות הסיור ומהמאבטחים הפועלים בעיר בחודשים האחרונים והיקף פעילותם יצומצם. כמו כן, יבוטלו אמצעי בקרה ותצפית בשכונות קו התפר. התכנית כוללת אף קיצוץ במערך האבטחה של גני הילדים, שגדל מאז פרוץ גל הטרור. גורם בעירייה העריך כי מאות גני ילדים בבירה יישארו ללא אבטחה בעקבות הקיצוץ.

ממערכת החינוך הירושלמית, שתקציבה השנתי עומד על כמיליארד שקלים, יקוצצו 35 מיליון שקלים ויבוטלו תכניות חינוכיות בכל בתי הספר. מסמכי התכנית מסבירים כי בעקבות הצורך להצטמצם מבחינה כלכלית, "יקוצצו תקציבי רכישות כרטיסיות לתחבורה הציבורית לתלמידים נזקקים ויקוצץ תקציב חודש לימודים נוסף בחופש הגדול בירושלים". עוד נכתב, כי פגיעה נוספת בתלמידים תהיה בעקבות "קיצוץ בתקציב תגבור הישגים לבגרות ותמיכה בתלמידים חלשים, ביטול תכניות למניעת נשירה מבתי הספר בעיר וביטול תקציבים ותכניות לסיוע לנוער מחוסר בית".

נוסף על כך, 20 מיליון שקלים יקוצצו מתקציב הרווחה העירוני, מה שיפגע בתכנית חילוץ מעוני. במסמכי תכנית הקיצוצים נכתב שהמשמעות היא "פגיעה ב-400 משפחות שיישארו במעגל העוני ובאלפי משפחות שלא יקבלו כלים לשיפור מצבן ולשילובן בשוק התעסוקה". בין היתר, נכתב כי "יוקטן תקציב אספקת ארוחות לנזקקים".

התכנית, אם תצא לפועל, תפגע גם בתחום חזות הבירה, משום שלפיה יבוטלו עבודות תחזוקה בגנים ובכבישים ותכניות להגברת הניקיון. מאות מיליוני שקלים נוספים יקוצצו משאר סעיפי תקציב העירייה, שיובא לאישור בחודש הבא.

ראש עיריית ירושלים בראיון באולפן וואלה!. דרור עינב
יוצא לקמפיין נגד כחלון. ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים/דרור עינב

באוצר אמרו אתמול בתגובה לטענות שמעלה ברקת כי "עיריית ירושלים מעולם לא קיבלה תקציבים כפי שקיבלה בשנים האחרונות, וכנראה סובלת מבעיה ניהולית". יתר על כן, תקפו באופן אישי את ברקת משום שהחליט לצאת לקמפיין נגד כחלון מכספי העירייה, והוסיפו כי "אם יש לברקת שאיפות פוליטיות כאלה או אחרות, ראוי שישתמש בכספו הפרטי".

גם בלשכת השר ביקשו להפגין כוח מול ברקת, והבהירו שכחלון ייפגש בימים הקרובים עם השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, ויסכם מולו את תכניות הסיוע לעיר. ברקת התנגד בשעתו למינוי שר לענייני ירושלים והודיע לפני מספר חודשים שלא יעבוד מולו.

על התנהלות האוצר טען ברקת כי "כחלון מנסה להפוך את העניין למלחמה אישית, אבל הציפייה משר האוצר לחיזוקה של ירושלים, דווקא בעת הזו, היא לא עניין אישי. היא אינטרס לאומי שכל תושבי המדינה מצפים לו".

השר משה כחלון, קבינט הדיור, יוני 2015. נועם מושקוביץ
ייפגש בימים הקרובים עם זאב אלקין כדי לגבש את הסיוע לירושלים. משה כחלון, שר האוצר/נועם מושקוביץ

המתיחות בין כחלון לברקת החלה כשהאחרון תמך בנתניהו ובליכוד בבחירות לכנסת. גורמים בירושלים העריכו אתמול כי גם לכוונותיו של ברקת להתמודד בעתיד על ראשות הממשלה יש השפעה על מערכת היחסים בין השניים. עם זאת, דווקא שני חברים בסיעת כולנו, ח"כ רחל עזריה ויו"ר הסיעה ח"כ רועי פולקמן, מקורבים לברקת ועזריה אף שימשה סגניתו במועצת העירייה. גם אחיו של משה כחלון, קובי כחלון, נחשב לידיד קרוב של ברקת. הוא שימש סגנו וממלא מקומו בעירייה מאז שנבחר לראשות העיר, אך לפני כמה חודשים החליט לפרוש.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully