וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה בשבועיים את המועד האחרון להריסת בית הכנסת בגבעת זאב

בג"ץ החליט להיענות לבקשתו של מפקד מחוז ירושלים לדחות את המועד האחרון לפינוי בית הכנסת שנבנה ללא היתר בגבעת זאב. מוקדם יותר התבצרו מאות פעילי ימין בבית הכנסת שנבנה על קרקע פלסטינית והזהירו כי לא יהססו לנקוט צעדים אלימים. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בג"ץ הורה אחר הצהריים (רביעי) לדחות עד 17 בנובמבר את המועד האחרון לפינוי בית הכנסת שנבנה ללא היתר בגבעת זאב. זאת בעקבות בקשת מפקד מחוז ירושלים משה אדרי שנימק אותה בשל המצב הביטחוני והחשש מפעולות תג מחיר. מוקדם יותר התבצרו מאות פעילי הימין במקום, שיועד להריסה כבר מחר. הם אמרו כי הם לא מתכוונים לחכות להכרעת בג"ץ בנוגע לעתידו של בית הכנסת "איילת השחר", שנבנה ללא היתר על קרקע פרטית פלסטינית - והם מבטיחים שמהלך של פינוי לא יעבור בשתיקה.

בעקבות ריסוס הכתובת על קיר בית המשפט העליון וכן איומי פעילי הימין תוגברה השמירה של משמר בתי המשפט והמשטרה על העליון. נשיאת העליון מרים נאור ביקרה בהחלטתה את התנהלות המדינה בכך שהמתינה עד ליום האחרון לפני הפינוי לבקש דחייה. "איננו מקלים ראש בהערכה המקצועית ובחששות מפני הפרות סדר אך הנימוק אינו מצדיק דחייה נוספת. עם זאת, אנו סבורים שיש לאפשר לגורמים המוסמכים לבצע את פסק הדין בעיתוי שייקבע עם צרכים מבצעיים. אנו יוצאים מנקודת הנחה שהגורמים המוסמכים לא ימתינו הפעם עם הפיצוי לרגע האחרון".

חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי אמרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "אחרי 15 שנה שבית הכנסת בגבעת זאב עומד על תילו מגיע ערבי וטוען שהמקום אולי שלו. בלי הסדר פיצוי על הקרקע, בלי הכרה במקום כמבנה ציבור וכמבנה דת, דוחה בג"ץ את עתירת המתפללים וגוזר חורבן על בית הכנסת. שלא יתפלאו שופטי הבג"ץ ואבירי שלטון החוק על צניחת האמון הציבורי במערכת המשפט".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
תיעוד: כך סוכל ניסיון לשחד סוהר ולהעביר סמים לאסיר בכלא בדרום
41 הרוגים בהתרסקות מטוס מטען רוסי בדרום סודאן
בעלי פרופיל 64, תתכוננו: כך יתמודד צה"ל עם קיצור שירות הבנים

מאות מתבצרים בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לקראת הכרעת בג"ץ על הריסת המבנה, 4 בנובמבר 2015. נועם מושקוביץ
מוכנים לקראת פינוי. פעילי הימין בבית הכנסת בגבעת זאב/נועם מושקוביץ

מוקדם יותר אמר דוד הרוש, גבאי בית הכנסת, לוואלה! NEWS: "אנחנו כאן, נערכים עם מאות אנשים ואם תתבצע ההריסה, אנחנו מוכנים למסור את הנפש, למות כדי שלא יהרסו אותו". הוא המשיך להזהיר: "עד עכשיו התנהלנו בכפפות של משי, אבל כשכולם נגדנו, אנחנו נעשה הכל. אם לא תהיה ברירה, נלך גם לאלימות. יש לנו פה הכל, לא מוכנים לעבור על כך בשקט".

גורם נוסף במאבק נגד הריסת בית הכנסת סיפר: "יש לנו פה בלוני גז, רעולי פנים וכל מה שצריך כדי להילחם נגד ההריסה". עם זאת סייג ואמר: "אנחנו מקווים שלא נצטרך לעשות שימוש בדבר". "הגעתי לכאן על מנת לא לאפשר את הריסת בית הכנסת", אמר יהודה פואה, אחד הפעילים במקום. "נמנע בכל מחיר את ההריסה".

אחד המתבצרים בבית הכנסת אמר שהכוונה להרוס את המקום נגועה בגזענות: "ההחלטה להרוס את המקום היא רק כי הוא שייך ליהודים. במידה והיה שייך לערבים, הוא לא היה נהרס". עוד הוסיף האיש, ש"לא ייתכן שבית המשפט יחליט על הריסה לפני שנקבע מי בעלי הקרקע". גבאי בית הכנסת ציין שהוא מגנה את ריסוס הגרפיטי, שלכאורה נקשר בפינוי בית הכנסת. "אין לנו מושג מזה, לא יודעים מי אחראי לדבר, אבל כנראה שלחצו את העם היהודי יותר מדי לקיר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מתפללים מתבצרים בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לקראת הכרעת בג"ץ על הריסת המבנה, 4 בנובמבר 2015. נועם מושקוביץ
"נמנע בכל מחיר את ההריסה"./נועם מושקוביץ

המחלוקת סביב בית הכנסת היא ארוכת שנים. הוא נבנה על אדמותיו של רבאח אללטיף מהכפר אל-ג'יב בשנת 2000, שניסה ללא הועיל לעצור את הבנייה. המנהל האזרחי הוציא צו הריסה לבית הכנסת, שנבנה ללא היתרים, אולם הצווים לא מומשו. כשצעד זה לא צלח - הוא פנה לבית המשפט.

ב-2008 עתר אללטיף לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה מהצוות המשפטי של "יש דין", כדי שבית המשפט יורה על הריסת המבנים. לאחר הגשת העתירה טענה עמותת אי"ה שמפעילה את בית הכנסת כי גורמים מטעמה רכשו את הקרקע כחוק. "יש דין" הגיש תלונה למשטרה בגין חשד לזיוף, וב-2011 נמסר כי המחלקה לזיהוי פלילי קבעה שמסמך הרכישה זויף.

ביולי 2014 מסר בג"ץ פסק דין שקבע כי יש להרוס את המבנים עד 30 ביולי השנה, וסייג זאת באומרו כי המהלך יבוטל אם בתקופה הזו יימצא שזו אכן קרקע שנקנתה כדין על ידי "בניך ציון" עמותה לחוזרים בתשובה, המפעילה את בית הכנסת.

"קודם כל נהרוס ואחר כך נדבר"

"מתפללי בית הכנסת רכשו את הקרקע והם בהליכי רישום"

הפעילים המעורבים בסוגייה דחו את עמדת "יש דין" וביקרו את מערכת המשפט. "הטענות שלנו הן שבית הכנסת נבנה בהתאם להוראה של ראש המועצה לפני 15 שנה. אחרי כמה שנים הגיע ערבי, טען שהקרקע שלו - ואז מתפללי בית הכנסת רכשו ממנו את הקרקע ב-67 אלף שקלים. כמה שנים לאחר מכן ניסה ארגון 'יש דין' לקעקע את אחיזתנו בארץ והגיש עתירה להרוס את בית הכנסת בטענה שמדובר בקרקע פרטית", אמר אחד מהם בריאיון לוואלה! NEWS.

עוד אמרו פעילי הימין כי הפלסטיני שבשמו הוגשה העתירה לא הוכיח עדיין את בעלותו על הקרקע. "אנחנו עומדים עכשיו מול הנכד, שסבא שלו טען שהקרקע שלו. לא ברור שהוא היורש, ולא ברור שהקרקע של סבא שלו. מתפללי בית הכנסת רכשו את הקרקע מערבי אחר, והם כרגע נמצאים בהליך רישום ראשון - כדי לרשום את הקרקע על שמם. במקום שבג"ץ יבוא ויגיד בוא נוכיח את הבעלות של הערבי, הוא נוקט בגישה של 'קודם כל להרוס ואחרי זה לדבר'. זה דבר לא מקובל, זו התנהלות גזענית".

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה למחאה נגד פינוי בית הכנסת ולריסוס הגרפיטי על בית המשפט ואמרה: "דרך ארץ קדמה לתורה". לדבריה, "חציית גבולות מוסריים ו-ונדליזם אינם מקובלים, גם כאשר המהות נתונה במחלוקת. ביזויים של מוסדות המדינה לא יקדמו אף מטרה והם ראויים לגינוי".

מתפללים מתבצרים בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לקראת הכרעת בג"ץ על הריסת המבנה, 4 בנובמבר 2015. נועם מושקוביץ
מתפללים מתבצרים בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לקראת הכרעת בג"ץ על הריסת המבנה, 4 בנובמבר 2015/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully