וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהלים חדשים לשוטרים: מותר לירות גם ביורי זיקוקים

1.11.2015 / 17:58

מדובר בשינוי חסר תקדים בנוהלי הפתיחה באש, ששם למעשה בכפיפה אחת את יורי הזיקוקים עם מיידי האבנים ועם משליכי בקבוקי התבערה. במשטרה סייגו והבהירו: "מותר לירות רק כשיש סכנה". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

חודדו נהלי הפתיחה באש: מתיקון ההוראות עולה כי ההתייחסות לירי זיקוקים ולהשלכת אבנים באמצעות רוגטקה היא כאל נשק לכל דבר. במהלך הפרות סדר, ואם השוטרים יחושו סכנה בעקבות ירי כזה במרחק קרוב (של כ-20 מטרים בקירוב) ובכינון ישר, ניתן יהיה לפתוח באש.

לוואלה! NEWS נודע כי מדובר בחידודים ובנספחים חסרי תקדים, שכן במשטרה החליטו לכלול בנהלים לפתיחה באש שהופצו לשוטרים בחודש אוקטובר את יורי הזיקוקים יחד עם משליכי בקבוקי תבערה ועם מיידי האבנים. לפי המשטרה, מדובר בהתאמה למצב הקיים בשטח, שכן במסגרת גל הטרור הנוכחי, המשטרה נאלצת להתמודד עם שורה של כלים המסכנים את חייהם של השוטרים. עם זאת, במשטרה הדגישו במסגרת ההתאמות כי במצבים מסכני חיים בעת התפרעות, יש להעדיף ירי באמצעות רוגר על פני ירי חי.

גל טרור - עוד כותרות
בובות עם כיסוי פנים וסכין ביד: "אופנת האינתיפאדה" הגיעה לרצועה
3 שוטרי מג"ב נפצעו בינוני וקל בפיגוע דריסה ליד חברון; המחבל נמלט
אישומים נגד המחבלים מהפיגועים ברעננה וגן שמואל

לפי ההנחיות, שוטר רשאי לפתוח באש לעבר אדם שנראה בבירור כשהוא משליך או כשהוא עומד להשליך בקבוק תבערה, לירות זיקוקין בכינון ישיר או לירות - על מנת למנוע את הסכנה. הנוהל מסייג כי "ניתן לפתוח באש רק כאשר ישנה סכנה מוחשית לפגיעה בחייו או בשלמות גופו של אדם" .

פלסטיני משליך אבנים סמוך לבית אל, 26 באוקטובר 2015. רויטרס
פלסטיני משליך אבנים בהפגנה ליד בית אל/רויטרס

ההנחיה אודות ירי זיקוקים התקבלה לאור שורה של בדיקות של המשטרה בנוגע לנושא. בין השאר, במשטרה הבינו את הסכנה הטמונה בירי באמצעות זיקוקים, והתברר כי מדובר בכלי שמסכן חיי אדם, כאשר היורה נמצא בטווח של כ-20 מטרים.

עד כה, הנוהל המשטרתי הבהיר לשוטרים כי במידה והם נתקלים בירי זיקוקים בכינון ישיר, עליהם לתפוס מחסה ולא לנסות לירות לעבר היורים. כעת, כאמור, ניתן האור הירוק להשיב האש.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד זיקוקים, כאמור, גם שימוש רוגטקות, כאשר הן מוכוונות לעבר שוטרים או אזרחים - מאפשרות ירי בתגובה. "שוטר רשאי לפתוח באש לעבר מי שנראה בבירור מיידה, או עומד ליידות אבנים, אולם רק בנסיבות בהן קיימת סכנה מוחשית ומיידית שהאבן תגרום לפגיעה בחייו או בשלמות גופו".

הדוגמאות שפורטת המשטרה לשוטרים הן מגוונות: ידוי אבנים לעבר כלי רכב הנוסע בנתיב תחבורה, ידוי אבנים תוך שימוש בקלע דוד (סוג של רוגטקה, י"א) או השלכת סלעים אבנים גדולות מגגות או ממקומות גבוהים לעבר אזרחים או שוטרים בלתי ממוגנים. בנוהל קיים גם סעיף מקל המורה כי: "ראה שוטר שאדם יידה אבנים באופן המסכן חיי אדם, אך נראה שאין בכוונתו ליידות אבנים נוספות, כגון אדם בורח מהמקום, אין לפתוח באש, אלא במסגרת נוהל מעצר חשוד".

ההתאמות למצב הקיים מבהיר כי אין להתיר פתיחה באש בעת פיזור מתפרעים, אלא אם מדובר במצב מסכן חיים. גם אם מדובר במצב מסכן חיים, יש לבצע שימוש בירי מינימלי ככל שניתן למניעת הסכנה. "תינתן עדיפות לירי ברוגר מקום בו הדבר אפשרי, כאשר הנשק מצוי בידי הכח. יש להסתפק בירי לעבר הרגליים". עוד מורה הנוהל כי אין לפתוח באש כאשר הסכנה לפגיעה בבלתי מעורבים עולה על סיכון אותו מבקשים למנוע".

לציין כי בצה"ל כבר התקבלה ההחלטה בעניין ירי זיקוקים לעבר כוחות צבא כי יש להתייחס אליו כנשק חם, אולם נהלי אוקטובר חידדו כי גם על השוטרים לאמץ את ההנחיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully