וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפלסטינים חוטפים יותר": הרב שמצליח לעצבן את המתנחלים

27.10.2015 / 9:01

אריק אשרמן, נשיא "שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם", לא נרתע מלחזור לפעילות הסיוע לפלסטינים, גם לאחר שנפצע מתקיפת מתנחל רעול פנים בזמן שהשתתף במסיק זיתים במטע פלסטיני ליד איתמר. "כניעת הצבא מעודדת אלימות מצד המתיישבים", הוא אומר

צילום: יותם רונן, רבנים למען זכויות אדם, הטלוויזיה החברתית; עריכה: קשת סידי

הרב אריק אשרמן, נשיא עמותת "שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם", מחלים בימים אלה מפציעתו לאחר שביום שישי האחרון הותקף על ידי מתנחל רעול פנים במהלך מסיק ליד המאחזים של איתמר. אשרמן חזר לעבודתו, ואלמלא הגשם הוא אף היה מצטרף למסיק נוסף של פלסטינים באזור שכם. בריאיון לוואלה! NEWS ממשרדו שבירושלים הוא מצהיר כי למרות התקיפה החמורה, הוא ממשיך בפועלו, מתוך אמונה שיש לסייע לכל אדם שנברא בצלם אלוהים ללא קשר למוצאו.

אשרמן, בן 55, יליד ארצות הברית שעלה לישראל בשנת 1994, החל לפעול בארגון כשנה לאחר עלייתו לישראל. לדבריו, מדובר בארגון של רבנים מכל הזרמים - אורתודוקסים, קונסרבטיבים ורפורמים, שפועלים בשיתוף פעולה למען זכויות אדם. חלק מפועלו הוא סיוע לפלסטינים בשטחים, לאחר שבג"ץ פסק בשנת 2006 כי על הצבא לאפשר להם לעבד את אדמתם ואף לאבטח אותם. לדבריו, "לפני הפסיקה היו הרבה הפרעות ופגיעות בשטחים חקלאיים של פלסטינים, ללא התערבות הצבא שיבוא להגנת הפלסטינים".

למרות האבטחה, אשרמן מקפיד להגיע בתקופת המסיק כדי לסייע לפלסטינים שלוש-ארבע פעמים בשבוע כדי לוודא שעבודתם לא תופרע על ידי המתנחלים. "אנחנו יודעים שיש כאלה שרוצים להחזיר את המצב לקדמותו, ולכן אנו מגיעים כדי לוודא שהמסיק עובר ללא הפרעות".

פעיל בארגון "רבנים לזכויות אדם" הותקף על ידי מתנחלים. צילום מסך
"לפתע הפתיע אותי ישראלי רעול פנים". תיעוד אירוע התקיפה/צילום מסך

גם ביום שישי האחרון הוא הגיע לאזור המסיק עם כמה פעילים, כפי שהוא נוהג לעשות בתקופה זו. "ביום שישי היה מסיק מתואם עם הצבא מתחת למאחזים של איתמר", סיפר אשרמן. "המתנדבים לא מסקו לבקשת הצבא, שלטענתו כך המסיק יעבור בצורה שקטה יותר. מיד לאחר מכן הפלסטינים דווחו שמתנחלים יורדים לשטח אחר לגנוב זיתים ומציתים עצים. העברנו דיווח על גניבת הזיתים, והחלו להגיע כוחות".

הוא שחזר את רגעי הפחד: "עליתי כדי לצלם במקום גבוה ולפתע הפתיע אותי ישראלי רעול פנים, שלף סכין, זרק אבנים והתחיל לאיים עליי ועל עיתונאי בלגי שהיה איתי. המטרה הייתה לרדת משם, אבל לא יכולתי להפנות אליו גב כשהוא עם סכין שלוף בידו. תוך כדי שהוא מאיים ובועט בי התחלתי לאבד שיווי משקל ובלית ברירה יצרתי איתו מגע. תפסתי את הרגל שלו, וזו הייתה טעות, מפני שלבסוף הוא היה מעליי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הרב אריק אשרמן במסיק זיתים, 25 באוקטובר 2015. באדיבות הטלוויזיה החברתית, אתר רשמי
סדין אדום למתנחלים. אשרמן במסיק זיתים/אתר רשמי, באדיבות הטלוויזיה החברתית
"הוא יכול היה לדקור אותי, אבל אני מלא תודה שברגע האמת הוא לא היה רוצח והוא לא דקר אותי. כנראה שהניצוץ של אדם שנברא בצלם התגבר"

דווקא בנקודת זמן זו, שבה הוא היה הכי מאוים, מצא בסופו של דבר אשרמן נקודת אור. "הוא יכול היה לדקור אותי, אבל אני מלא תודה שברגע האמת הוא לא היה רוצח והוא לא דקר אותי. כנראה שהניצוץ של אדם שנברא בצלם התגבר, והוא נמנע מכך". בסיום העימות המתנחל ברח מהמקום וכוחות הביטחון החלו להגיע לשטח שבו ארעה התקיפה.

לאשרמן יש זקן, הוא חובש כיפה, ולמרות השתייכותו דווקא לזרם הרפורמי, הוא מהווה סדין אדום עבור לא מעט מתנחלים. מבחינת רבים מהם הוא פרובוקטור שמסייע ל"אויב הפלסטיני", כהגדרתם, בטח בימים אלו שמדי יום מבוצעים פיגועים ברחבי הארץ על ידי פלסטינים. למרות טענות אלו הוא אמר: "נכון, כולנו מתעסקים בטרור הפלסטיני והרציחות שאנו מגנים בכל תוקף, אבל במקביל הייתה לא מעט אלימות נגד פלסטינים שהיא מאוד נפוצה ואנחנו מתעלמים מאירועים אלו". לדבריו, "צריך להבין שבמאזן כוחות לא מאוזן הפלסטינים חוטפים יותר".

"כניעה של צה"ל למתנחלים מעודדת עוד אלימות מצדם"

אחרי שנים רבות של פעילות, אומר אשרמן כי "הצבא עושה מאמץ רציני לקיים את המסיק, לפחות בשומרון, אבל אחד הדברים שהם עושים זו כניעה לאלימות של מתנחלים נגד הפלסטינים. יש מקומות שדחו בהם את המסיק כי הם מועדים לפורענות, וזו כניעה לכל דבר ועניין, וכניעה זו מעודדת עוד אלימות מצד המתנחלים".

ובכל זאת, המתנחלים מתקוממים נגד הפעילות שלכם כיוון שיוצאים מפגעים מהצד הפלסטיני.

"אני לא נאיבי, אבל עשרות פעמים שהפלסטינים רואים ששורפים את הזיתים שלהם והורסים את בתיהם, והילדים שלהם באים ואומרים שהם רוצים להיות מחבלים. האני מאמין שלנו הוא שדווקא סיוע לפלסטינים ודאגה שלא ייפגעו מסייע לשמירת הביטחון ולמניעת פיגועים. לאור אירועי הפגיעה בפלסטינים ואי הדאגה לזכויותיהם, ברחוב הפלסטיני אומרים שלעשות שלום איתנו זה בלתי אפשרי. אני באמת חושב שבסופו של דבר מעבר לזה שעשיית שלום צודקת מוסרית, זה גם אינטרס ביטחוני עבור הישראלים".

אריק אשרמן. נמרוד סונדרס
"יש לי פינה של תקווה". אשרמן/נמרוד סונדרס
"דווקא סיוע לפלסטינים ודאגה שלא ייפגעו מסייע לשמירת הביטחון ולמניעת פיגועים"

אשרמן היה עד בעבר לתקיפות במסיק, אך לדבריו האירוע הנוכחי היה חריג במיוחד כיוון שרוב התקיפות מכוונות לפלסטינים ולא לפעילים. אשרמן, כאמור, הוא בר פלוגתא רציני למתנחלים. "אני חושב שההתנהגות שמעלה את ארץ ישראל על כל ערך אחר זו עבודה זרה, עם כל כמה שארץ ישראל חשובה גם לי. כשהקמנו את מדינה אמרנו 'לעולם לא עוד' בנוגע לכוונה להשמיד אותנו, אני מאוד תומך בדבר הזה, אבל מכאן ועד להגיע לכוחניות הזו - זה לא נכון".

"יש לי פינה של תקווה", סיכם אשרמן, "לגבי אותו אדם אלים ושונא שהיה רגע מלכבות את חיי ולרצוח אותי - אני רוצה להאמין כי הוא עשה ברגע זה תשובה. אני רוצה להאמין שהדבר הזה יתפשט ושיהיה בציבור הזה רגע של חושבים, רגע של חשבון נפש. אין מתאים מיום הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין כדי לעשות חשבון נפש בנוגע לפגיעה גם בלא-יהודים. אני מוכן לבוא וללמוד תורה ביחד עם כל מי שמוכן, ולהסביר שצריך להיות בין כולנו מאה אחוז הבנה לעמדות שונות משלנו, ואפס אחוז סבלנות לגילויי אלימות".

לגבי המשך פעילותו, מציין אשרמן כי "גם היום תכננתי לחזור לשטח והייתי עושה זאת אם לא היה מתבטל המסיק בגלל הגשמים. זה לא מרתיע אותי ואני אמשיך לצאת ולפעול. אני מאמין שכל זית שאנחנו מוסקים הוא תרומה לצדק ולשלום, וזו חובתנו היהודית אם אנחנו מכירים שכל אדם נברא בצלם אלוהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully