וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליה רבין: "דם שוב נשפך, ארצי שינתה את פניה"

26.10.2015 / 16:03

בטקס לציון 20 שנה לרצח בהר הרצל אמר הנשיא ריבלין כי רבין "איחד את ירושלים וציווה לשמור עליה". נתניהו: "הוא זיהה שהסרבנות הפלסטינית ניזונה מהאיסלאם הקיצוני". יעקב פרי, ראש השב"כ תחת רבין במשדר וואלה! NEWS: "אם נתניהו לא היה היורש, ההווה היה טוב יותר"

צילום מסך

בהר הרצל שבירושלים נערכה היום (שני) האזכרה השנתית לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין במעמד משפחת רבין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור. לאחר האזכרה לציון 20 שנה לרצח תקיים מליאת הכנסת ישיבת זיכרון מיוחדת.

"בימים שבהם ניטש מאבק על ירושלים, אנחנו מתאבלים על קברו של אחד מלוחמיה ומשחרריה", אמר הנשיא ריבלין על רבין. "הוא שפרץ לנו את הדרך לירושלים, הוא שאיחד לנו אותה, והוא שציווה לנו – תומכי אוסלו ומתנגדיו – לשמור על ירושלים. במונחים של ימינו רבין היה פרגמטיסט. בניגוד לעמדות רבים וגם בניגוד לעמדתי, הוא החליט שאין מנוס מלהכיר באש"ף. אך גם הוא האמין כי אין לערער על ריבונותנו בירושלים, וכי היא עומדת מעל כל השיקולים". בנוגע למצב הקשה של שכונות מזרח העיר הוסיף: "השוואת איכות החיים בין מזרח ומערב העיר עדיין מונחת לפתחנו. היום ברור שלא נוכל להמשיך ולהתעלם ממזרחה של ירושלים".

דליה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח אמרה במעמד: "צר לי אבי, אין תהליך מדיני, דם שוב נשפך. אין לי ארץ אחרת, וארצי שינתה את פניה".

לקריאה נוספת
סקר: 55% מהציונות הדתית - יגאל עמיר לא רצח את רבין
דעה: האמת הלא נעימה על רצח רבין
"האצבעות שלחצו על ההדק נמצאות בשלטון"

טקס האזכרה הממלכתי הרשמי ליצחק רבין ז"ל, הר הרצל, 26 באוקטובר 2015. טלי מאייר
טקס הזיכרון לרבין בהר הרצל/טלי מאייר

"הרצח הנפשע הותיר את כולנו חבולים ודואבים, נגדע מנהיג דגול של מדינת ישראל בידי רוצח נאלח. אין זה סוד שרבין ואני היינו חלוקים על מספר נושאים", אמר נתניהו בנאומו. "רבין ביקש לשים קץ לסכסוך ופעל למען השלום, אך גם הוא מהר מאוד נאלץ להתמודד עם גלי טרור - טרור שמסרב להכיר בישראל כמדינת העם היהודי בגבולות כלשהם. זה היה ונשאר שורש הסכסוך. רבין זיהה שהסרבנות הפלסטינית, שלצערי ממשיכה עד היום, ניזונה מהאיסלאם הקיצוני המתפשט באזורנו".

גם ראש הממשלה התייחס להסלמה הביטחונית, שפוגעת במיוחד במרקם החיים בבירה. "צעירים פלסטינים יוצאים לרחובות ודוקרים בסכינים, משום הם מתפתים להאמין לכזב הגדול - שאנחנו מתכוונים להרוס את מסגד אל-אקצא, או שאנחנו מוציאים להורג ילדים תמימים. לפני ואחרי הקמת המדינה, לפני ואחרי ששת הימים, לפני ואחרי ההתנתקות -
לא נקבל את הרצחנות ולא את התירוצים, כפי שרבין לא קיבל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"כל דבר שהוא עשה היה עם הרבה מאוד שיקול דעת"

"העבודה תחת רבין הייתה חווייתית כמעט מכל היבט – הירידה שלו לפרטים, הגיבוי", אמר במשדר וואלה! NEWS ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ) בימיו של רבין. לדבריו, רבין לא היה דמות כריזמטית, אבל הוא היה "מהנדס, דייקן ונווט". "כל דבר שהוא עשה היה עם הרבה מאוד שיקול דעת, היסוס והפנמה, כך גם בהסכמי אוסלו. אם בוחנים את ההסכמים כפי שתוכננו, אני עדיין עומד על כך שזו הייתה החלטה נכונה ואמיצה. הביצוע הוא שנכשל, גם בגלל הרצח וגם בגלל יורשיו של רבין שלא יישמו את ההסכמים כלשונם".

הוא הוסיף כי אם הרצח לא היה קורה, ואם נתניהו לא היה המחליף של רבין, "אפשר היה להגיע להווה אחר לחלוטין, טוב יותר ללא ספר מזה שאנחנו חיים בו היום". בהתייחסו למחדל שאיפשר את הרצח ציין כי זה היה כשל אבטחתי ולא מודיעיני. "חוליית האבטחה לקתה כנראה באופוריה", סיכם.

השר לשעבר חיים רמון שהיה שר הבריאות בממשלתו האחרונה של רבין התייחס במשדר לקיטוב בחברה ולהתייחסות לרצח בעיקר מכיוון ציבור המתנחלים. "הבעיה עם המתנחלים והימין הקיצוני היא שהם לא מקבלים את דין הדמוקרטיה", אמר. "כל הרעיון של התנועה שלהם, מתחילתה, היה לכפות על הממשלות החלטות שרוב הציבור לא מעוניין בהן. זה לא משנה כמה תמיכה הייתה לרבין באותו זמן, זה בכלל לא היה משנה להם. ההלכה מבחינתם זה הכול. זה היה אז נכון, ולצערי בעבור רבים שם זה עדיין נכון".

(עדכון ראשון: 14:30)

טקס האזכרה הממלכתי הרשמי ליצחק רבין ז"ל, הר הרצל, 26 באוקטובר 2015. טלי מאייר
ריבלין, נתניהו ונאור בטקס בהר הרצל/טלי מאייר
רצח רבין. AP
כיכר מלכי ישראל, 1995, זמן קצר אחרי הרצח/AP

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר הערב בנאומו בישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין, כי היום, בעידן הרשתות החברתיות, "עלינו לחקוק על ליבנו צו נוסף, צו חברתי – 'לא תסית'. זאת, משום שלא פעם ההסתה מהווה זרז שלילי לאלימות פיזית ולפגיעה בחפים מפשע". עוד הוסיף אדלשטיין כי "הצורך הטבעי של בני האדם לפרוק את זעמם ותסכולם באמצעות פוסט או ציוץ, הוא שטחי ורדוד – הוא צורך שכולנו צריכים לרסן", אמר אדלשטיין, "הדבר הזה חייב להיפסק, אחרת, האצבע הקלה על המקלדת – תהיה אותה אצבע שתהיה קלה על ההדק".

ישיבה מיוחדת בכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל, 26 באוקטובר 2015. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
הישיבה המיוחדת בכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה גם הוא לנאום, ואמר כי "רצח רבין מצטרף לשורת אירועים טראומתיים בתולדות עמנו, שנבעו מקנאות ושליחת יד איש באחיו". בהמשך, התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי "יש סיבה עמוקה לכך שלא השגנו שלום. הם אינם מוכנים להכיר אחת ולתמיד במדינת הלאום של העם היהודי, הם אינם מוכנים באמת לסיים על הסכסוך ולוותר על החלום של השיבה לחיפה, ליפו ולעכו". בשלב זה, קמו חברי כנסת מהרשימה המשותפת ויצאו מאולם המליאה.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) האשים המליאה את אנשי הימין בהסתה שהובילה לרצח."עמדתם על המרפסת ושמעתם שקראו לרבין בוגד", אמר והתייחס להפגנת הימין בכיכר ציון, שהתקיימה כחודש לפני הרצח. בהפגנה זו נאם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד הוסיף כי "רבין ניסה למנוע מישראל להיות 'ישראסטין', גיהנום". וכי "מי שגורל מדינת ישראל יקר לו, חייב לנפץ את ההזיה הגורסת כי במדינה פלסטינית-יהודית, יוכלו היהודים לחיות בביטחון", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully