וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תנאי החזקתו: "דג המזל" יורד ממדפי חנויות הצעצועים

24.10.2015 / 10:36

רשת "הפנינג", שהחלה לפני 7 חודשים למכור את דג הקרב הסיאמי כסגולה נגד עין הרע, הגיעה לפשרה עם "תנו לחיות לחיות", שהגישה תביעה בגין סחר לא חוקי בבעלי חיים. מי שמיתג את הדג דוחה הטענות: "הדג קיבל תנאי חמישה כוכבים"

צילום: אלי אסייג

שבעה חודשים בלבד אחרי שדג הקרב הסיאמי החל להיות משווק בארץ כ"דג לאק" (דג המזל) ברשת חנויות למתנות וצעצועים, המוצר הפופולרי יורד מהמדף. זאת, בעקבות הסכם פשרה שקיבל השבוע תוקף של פסק דין בין עמותת "תנו לחיות לחיות" לבין רשת "הפנינג" המוכרת בחנויותיה מתנות, צעצועים ומוצרי פופ.

"תנאי החזקת הדג ועצם החזקתו בחנות שאינה מתמחה בסחר בבעלי חיים, העלו תהיות וחששות רבים באשר לחוקיות הסחר בדגים על פי חוק צער בעלי חיים והתקנות שהותקפו על פיו, בחנויות הרשת", הסבירה עו"ד לימור קרוכמל-שניידר מהמחלקה המשפטית של "תנו לחיות לחיות". כעת הוא יימכר בחנויות חיות בלבד.

עוד בוואלה! NEWS:
בפעם השנייה תוך שבוע: ציידים הרעילו עשרות פילים בזימבבואה
"נסראללה" בדרך: הפולשים הארסיים שיגיעו אלינו עקב פתיחת תעלת סואץ
תיעוד מרתק: כך נראית שגרת יומם של אריות ים, מנקודת מבטם

דג לאק, דג הקרב הסיאמי, כפי שנמכר בחנויות הצעצועים של רשת הפנינג. אלי אסייג,
"דג לאק", כפי שנמכר בחנויות/אלי אסייג

דרך ארוכה עבר דג המזל עד שהעמותה החלה לנהל קרב משפטי על תנאי החיים שלו בבית משפט השלום בתל אביב. מקורו של הדג הקרב הסיאמי בביצות ושלוליות תאילנד, הודו וקמבודיה. הגידול המסחרי שלו החל בשדות האורז המוצפים במים של סיאם שבתאילנד. במהלך עונת הזריעה של השדות הוצפו השדות במים ואלו אוכלסו במספר דגי רבייה. עם סיום גידול האורז נאספו הדגיגים שהתרבו.

במשך השנים התפתח הגידול המסחרי ועבר לחוות ריבוי מיוחדות גם בארצות אחרות במזרח הרחוק. כפי ששמו מרמז, הדג נחשב לטריטוריאלי ובמידה ומשכנים יחד עמו דג קרב נוסף, השניים עלולים להילחם עד מוות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
דג לאק, דג הקרב הסיאמי, כפי שנמכר בחנויות הצעצועים של רשת הפנינג. אלי אסייג,
"משמש כסגולה לברכה, להצלחה, למזל, לבריאות, לאושר ולפריון". עלון הפרסומת ל"דג לאק"/אלי אסייג

מחירו הנמוך ויכולת ההישרדות של "דג המזל" הפכו אותו לאחד הנפוצים והמבוקשים בקרב חובבי דגי הנוי בארץ ובעולם. אלא שלפני שבעה חודשים חלה תפנית נוספת בעלילותיו של הדג בארץ, כאשר הוא חצה את גבולות חנויות חיות המחמד והגיע לרשת חנויות למתנות וצעצועים.

דג הקרב הסיאמי החל להימכר בבקבוק מעוצב המכיל ליטר מים, צמח מים וקמע נגד עין הרע. הוא מותג כ"דג לאק" המשמש כסגולה לברכה, להצלחה, למזל, לבריאות, לעושר ולפריון.

"הדג הזה חי בשלוליות בשדות אורז לפעמים כמעט ללא מים. הוא מגיע לישראל כל הדרך מתאילנד בתוך שקיות שמכילות פחות מ-30 מ"ל של מים", הסביר אלי אסייג מחברת "בוטנסט בע"מ" שמיתג את דג הקרב הסיאמי למוצר החדש. "על פי תקנות צער בעלי חיים בישראל, הדג צריך ליטר אחד של מים. לקחנו כלי קיבולת בנפח של ליטר אחד ובמשך חודשים ארוכים ערכנו בדיקות שבסיומן הכנו רשימת טיפול רצויה בדג. אחרי שעשינו את זה מיתגנו אותו והתחלנו לשווק אותו".

דג קרב סיאמי. ShutterStock
מסוגלים להילחם זה בזה עד מוות. שני דגי קרב סיאמיים/ShutterStock

בדף ההסבר למשווק הפוטנציאלי נכתב כי בארצות מזרח אסיה נחשב הדג כבעל סגולות למזל. "הדג ניחן ביכולת הישרדות פנומנלית ויכול להחזיק מעמד זמן רב ללא טיפול כלל. גם כאשר יידרש טיפול בבית הלקוח הרי שמדובר על האכלה של גרגר מזון אחת לשבעה ימים והחלפת מים אחת לחודש", נטען.

אלא שב"תנו לחיות לחיות" לא אהבו את הרעיון, ופנו אל הנהלת רשת "הפנינג" ב"ניסיון להאיר עיניה ביחס לדרישות החוק", לדבריהם. "משלא הואילה פנייה זו, הגישה תנו לחיות לחיות לבית משפט השלום בת"א תביעה למתן צו מניעה אשר יעצור את הסחר בבעלי חיים בחנויות רשת הפנינג".

בסופו של דבר הגיעו הצדדים לפשרה ב-16 באוקטובר, לפיה הרשת מתחייבת שלא לסחור או כלל להחזיק בבעלי חיים בחנויותיה, כל עוד היא אינה עומדת בכל דרישות תקנות צער בעלי חיים וכן חוק צער בעלי חיים.

בנוסף הוסכם כי ככל שהרשת תמשיך לסחור בבעלי חיים בחנויותיה בעתיד, והעמותה תתבע למתן צו מניעה נגד אותו הסחר ותביעתה תתקבל, ישולמו לה הוצאות משפט שלא יפחתו מ-5,000 שקלים.

"לצערי מישהו ב'תנו לחיות לחיות' החליט שיש פה התעללות. אין פה כלום עם התעללות"

אסייג דוחה את הטענות. "יש שני דגים מאוד פופולאריים ל'מתחילים', כלומר לאנשים שמתחילים עם גידול דגי נוי. הראשון זה דג זהב והשני זה דג קרב סיאמי. הרבה מאוד אנשים נקשרו למוצר הזה. ילדים שהיה להם קל לטפל בו וקשישים שאוהבים בעלי חיים אבל מוגבלים בניידות או מתגוררים בבית אבות שלא מאפשר להם לגדל, למשל, כלב. לצערי מישהו בתנו לחיות לחיות החליט שיש פה התעללות. אין פה כלום עם התעללות. הדג הזה הגיע מהשלוליות של שדות האורז בתאילנד וקיבל פה תנאי חמישה כוכבים".

עו"ד חגי קורצוויל המייצג את רשת הפנינג מסר בתגובה: "הרשת מאז ומתמיד שמרה חוק, שומרת חוק ותשמור על החוק. אף אחת מהתקנות לא הופרה. הרשת הסכימה בכל הקשור לסחר בבעלי חיים לקבל על עצמה את ההתחייבויות שקבועות בתקנות בהסכם שקיבל תוקף של פסק דין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully