וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצים חיים שקטים": השוטרים לא רוצים לשרת במזרח ירושלים

21.10.2015 / 12:50

בתחנות במוקדי החיכוך בבירה חסרים 400 שוטרים. אלא שהסיכון המתמשך בשירות שם מרחיק מועמדים אפשריים. גם תמריץ כלכלי של מאות שקלים בחודש לא עזר. "עדיף לשרת ברכב ממוזג במערב העיר ולא לקבל בקבוקי תבערה כל היום בגזרות המסוכנות". ארדן מאשים בעניין את משרד האוצר

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(סוחרים בעיר העתיקה לא מצליחים להרוויח בגלל המצב)

בתחנות המשטרה של מזרח ירושלים והעיר העתיקה, אשר מתמודדות עם גל הטרור וההסלמה הביטחונית, חסרים כ-400 שוטרים. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמנם פעל לעודד שוטרים להצטרף לכוחות הפועלים שם באמצעות תמריץ כספי של מאות שקלים בחודש, אולם נראה כי האלימות הגוברת שם מרחיקה מועמדים אפשריים. "בשביל תוספת של 500-400 שקלים בחודש, אנחנו לא נחתום, ולא נעבור לשרת בעיר העתיקה ובגזרות מסוכנות, במקום לשרת במערב העיר כמעט באותה המשכורת", אמר אחד הקצינים במחוז ירושלים. "אני מעדיף להישאר עם 500 שקל פחות, ועם החיים שלי שקטים".

גם תוספת השכר שהובטחה לשוטרים העלתה סימני שאלה. לוואלה! NEWS נודע כי בעוד שמשרד האוצר הבטיח תמריץ של עשרת אלפים שקלים לשוטרים המשרתים בירושלים, בפועל - "תמריץ הבירה" כפי שכונה, יוענק לשוטרים המשרתים בשני מרחבים בלבד: מרחב דוד (שבתחומו נכללת העיר העתיקה) ומרחב קדם (האחראי בין היתר על אזור התפר בהר הזיתים ובגבעה הצרפתית). עוד נכללת ב"הטבה" תחנת שפט של מרחב ציון. יתרה על כך, כאשר פתחו השוטרים את טיוטת התמריץ, לקראת החתימה עליה, התברר כי יש תנאי – והוא שירות של חמש שנים בתחנות האמורות, אחרת התוספת תילקח מהם.

עוד על המצב בירושלים
"שירי הלל למחבלים": שימוע למנהלת ולמורה שהסיתו נגד צה"ל
סוחרים בעיר העתיקה מיואשים: "גם הערבים מפחדים לצאת מהבית"
"חלם של המשטרה": כך נמכרים סכינים ופגיונות בעיר העתיקה באין מפריע

"שוטר שמתגייס למשטרה, ומוצעים לו תפקידים כמעט באותה המשכורת, לאן יעדיף ללכת? למזרח העיר - שם זורקים כל היום בקבוקי תבערה ואבנים? או למערב העיר, ולסייר בניידות בשכונות היוקרתיות של ירושלים? לכן יש מחסור רציני בכוח אדם", אמר גורם במשטרה.

שוטרי מג"ב, ירושלים, אוקטובר 2015. רויטרס
שוטרי מג"ב, ירושלים, אוקטובר 2015/רויטרס

גם במשמר הגבול הוגבל התקציב לפלוגות המשרתות בעיר העתיקה דוגמת פלוגה ג' וליחידות שמשרתות בדרך כלל במזרח ירושלים. התיעדוף התקציבי למקומות הללו, כך לפי גורמים במשרד לביטחון הפנים, נובע בין השאר לא רק מהמחסור החמור בתקנים אלא גם מכוח האדם הירוד במרחבים הללו, הכוללים את התחנות הקשות ביותר. המוטיבציה לשרת במקומות אלו, כך נראה, נמוכה.

"הסכם כובל את השוטרים"

במשטרה אמרו כי המרחבים האלו הפכו למקומות שבהם מציבים שוטרים בלית ברירה, כאשר אין תקנים פנויים במחוזות אחרים. כך יורדת המוטיבציה לשירות במקומות אלו. במשטרה במזרח ירושלים מוצבים בדרך כלל שוטרים מהצפון, שם אין חוסר בתקנים – אולם גם אלה מעידים כי אין מנוס אלא "לסיים כמה שנים בירושלים", עד שיתפנה תקן בצפון.

"המענק הזה הוא תרמית אחת גדולה", אמר שוטר שחתם על ההסכם. "הוא כובל את השוטרים למזרח ירושלים ללא יכולת לעבור למערב העיר, ולמעשה, לא נותן שום תמריץ רציני. אמנם מדובר במענק של עשרת אלפים שקל בשנה, אבל בסוף, אחרי הורדת מס זה יוצא בערך 500 שקלים בחודש. זה ממש לא שווה, וזה גם כובל. למה להתחייב לשירות של חמש שנים ועוד לדרוש להחזיר את הכסף אם ההסכם מופר?". עוד אמר: "עדיף לשרת ברכב ממוזג במערב העיר ולא לקבל בקבוקי תבערה כל היום. ידענו שיהיה עוקץ בתמריץ הזה אבל לא חשבנו שהעוקץ יהיה כל כך גדול. למה ביהודה ושומרון השוטרים מקבלים תמריץ בלי שום התחייבות ואנחנו חייבים להתחייב? זה פשוט חלם".

במשרד לביטחון הפנים הפנו אצבע מאשימה למשרד האוצר. לדברי גורם במשרד לביטחון הפנים, המשרד דרש את המענק לכלל ירושלים, גם לשוטרים במערב העיר (מרחב ציון ומרחב מוריה), אך משרד האוצר לא הסכים לקבל את הדרישה לתקציב גדול יותר. על כן, התיעדוף ניתן לשוטרים המשרתים במזרח ירושלים. עוד ציינו במשרד לביטחון הפנים כי הם מקווים בכל זאת שהתמריץ יביא לגיוס של כוח אדם חדש למזרח ירושלים, במסגרת קמפיין הגיוס.

כוחות הביטחון שהוצבו להתמודד עם הפרות הסדר בעיר העתיקה ובהר הבית בירושלים, 18 בספטמבר 2015.. נועם מושקוביץ
עימותים עם פלסטינים במזרח ירושלים/נועם מושקוביץ

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר כי השר ארדן פעל להעניק את עשרת אלפים השקלים לכל המשרתים בירושלים, אולם משרד האוצר לא אישר זאת והתנה את התקציב למי שישרת במזרח ירושלים למשך חמש שנים. "השר דורש ממשרד האוצר והממונה על השכר לבטל את הדרישה המופרכת לחתימה של חמש שנות שירות כתנאי למענק והוא ישוחח היום עם השר כחלון על כך".

מעבר לכך, נמסר, ארדן הנחה את המשטרה והנהלת המשרד לגבש חבילת הטבות נוספת לכלל השוטרים המשרתים בירושלים. חבילת ההטבות תובא לאישור השר בימים הקרובים.

כוחות הביטחון שהוצבו להתמודד עם הפרות הסדר בעיר העתיקה ובהר הבית בירושלים, 15 בספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
כוחות הביטחון שהוצבו להתמודד עם הפרות הסדר בעיר העתיקה ובהר הבית בירושלים, 15 בספטמבר 2015/נועם מושקוביץ
העיר העתיקה בירושלים. נועם מושקוביץ
העיר העתיקה בירושלים/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully