וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יישארו פה יהודים": בצל גל הטרור - כ-80 עצורים בחשד להסתה בפייסבוק

יהושע בריינר

21.10.2015 / 8:30

המשטרה עצרה לאחרונה עשרות יהודים וערבים, בכתיבת פוסטים הקוראים לביצוע פיגועים או תומכים בטרור. בין העצורים, גבר שפרסם תמונה של מחבל ויהודי שכתב: "באה אליי אחות בקופת חולים ורצתה לתת לי דקירה, לא חשבתי פעמיים ויריתי בה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: קשת סידי

(נתניהו בישיבת סיעה על ההסתה בפייסבוק: "בן לאדן פינת צוקרברג")

המשטרה עצרה בשבועות האחרונים כ-80 חשודים בכתיבת דברי הסתה לאלימות וטרור בפייסבוק נגד יהודים. בין היתר, מדובר בפוסטים הקוראים לביצוע פיגועים או תומכים במבצעי פעולות טרור. המעצרים נעשו באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

החשודים נעצרו בתום פעילות של יחידות הסייבר המשטרתיות, שתכליתן לאתר מפגעים פוטנציאליים ברשת. חלקם נעצרו גם בעזרת מידע שמעביר השב"כ למשטרה. עד כה נעצרו שלושה אזרחים ישראלים במעצרים מנהליים בעקבות התבטאויות בפייסבוק, בהן נכתב כי בכוונתם לבצע פיגוע.

לקריאה נוספת:
"הסית לאלימות": צה"ל עצר את אחד מבכירי חמאס בגדה
מנכ"ל משרד החוץ: "ישראל מחויבת לסטטוס קוו בהר הבית"
לקראת גל מעצרים? "כליאת בכיר חמאס היא מסר לכל המסיתים"

פוסט הסתה נגד ח"כ אחמד טיבי. פייסבוק, צילום מסך
פוסט בפייסבוק המסית לכאורה לפגיעה בח"כ אחמד טיבי/צילום מסך, פייסבוק

עבודתו של אגף החקירות והמודיעין במשטרה, בראשות ניצב מני יצחקי, היא להגיע למפרסם הפוסט בפייסבוק, לבחון את כוונותיו ולזהות את הסכנה הנשקפת ממנו. במקרים של סכנה מוחשית הכותב נעצר, ובמקרים אחרים הוא משוחרר בתנאים מגבילים בתום חקירה. ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, הורה באחרונה לתגבר את כמות השוטרים העוסקים בפעילות זו.

החוק אוסר על פרסום כל דבר שעניינו הסתה לגזענות, קריאה לביצוע מעשה אלימות והפצת דברי שבח או אהדה למעשי טרור. העובר על החוק צפוי לעונש מאסר של עד חמש שנים. עם זאת, בפרקליטות נזהרים מלהגיש כתבי אישום בעבירה זו בשל החשש כי חלק מהפרסומים חוסים תחת חופש הביטוי, ועל כן הדבר נעשה רק באישורו של היועץ המשפטי לממשלה.

פרסם תמונה של מחבל - ונעצר

"רק באחרונה הוצאו תשעה צווי מעצר מנהליים בגלל דברים שאנשים כותבים בפייסבוק, זה מופרך", אומר עורך הדין מוחמד מחמוד, שמספר כי מאז החל גל הטרור הנוכחי הגבירה המשטרה את כמות המעצרים על רקע זה. כך, למשל, נעצר לפני שבוע תושב כסייפה שבנגב, שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "האינתיפאדה התחילה ואחריה לא יישאר פה אף יהודי". זמן קצר לאחר מכן הוא נעצר על ידי שוטרי תחנת ערד.

"ברגעים אלה ממש אני מייצג מישהו שכל שעשה הוא לפרסם תמונה של מישהו שביצע פיגוע ופרסם אותו בעמוד שלו", הוסיף עו"ד מחמוד. באירוע אחר נעצר תושב מזרח ירושלים לאחר ששיבח את מבצע הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים.

מנגד, מציינים בארגון "חננו", שמעניק הגנה משפטית לאזרחים המעורבים בהליכים משפטיים על רקע לאומי, כי המשטרה עצרה יהודי שכתב פוסט היתולי בפייסבוק. "באה אליי אחות בקופת חולים ורצתה לתת לי דקירה, לא חשבתי פעמיים ויריתי בה", נכתב. כותב הפוסט נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלושה אזרחים ישראלים נעצרו במעצרים מנהליים בחשד להסתה. עמוד הפייסבוק שקורא "לדקור ישראלים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל למעצרים על רקע הסתה לטרור וגזענות, אישר וינשטיין להגיש ארבעה כתבי אישום נגד יהודים בגין עבירות שבוצעו מתוך מניע גזעני. הוספת המניע משפיעה על העונש המקסימלי אותו ניתן לגזור על הנאשם – עד פי שניים מהעונש הקבוע בחוק לאותה עבירה או עד עשר שנים מאחורי סורג ובריח. כך, למשל, הוגש כתב אישום נגד צעיר שיידה אבנים אל עבר כלי רכב פלסטינים בסמוך למעלה מכמש, וכן הוגש כתב אישום נגד תושב ירושלים בגין הכאת שני עובדי ניקיון ממזרח העיר במתחם קבר דוד תוך שהוא צועק "מוות לערבים" – בשני המקרים נטען כי הדבר נעשה על רקע גזעני.

בתוך כך, שלמה קנזי, בן 35 מבת ים, נעצר השבוע לאחר שפרסם בפייסבוק פוסטים הקוראים לכאורה לפגיעה בערבים. חוקרי מרחב איילון, בפיקודו של ניצב משנה נתן בוזנה, עצרו אותו במסגרת הגברת הפיקוח ברשתות החברתיות על רקע גל הטרור הנוכחי. פרקליטתו של החשוד עו"ד עופר כתיב מסרה: "לא קיימת עילת מסוכנות או עילת שיבוש. הוא אינו קשור לשום ארגון". שופט בית משפט השלום בתל אביב האריך את מעצרו ביומיים. "בנסיבות אלו סבורני כי נשקפת מהחשוד מסוכנות, שלא ניתן לצמצמה בחלופת מעצר", קבע.

השתתף בהכנת הידיעה: אבי אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully