וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי לשעבר מצגר מואשם בשוחד: "ניצל מעמדו לקבלת מיליונים"

יהושע בריינר

13.10.2015 / 19:04

בכתב האישום חמש פרשיות עיקריות, הכוללות עבירות שוחד, הפרת אמונים, עבירות מס ועוד. דפוס חוזר בו לפי החשד פעל מצגר הוא גניבת תרומות. סנגוריו ניבו להגיע להסדר טיעון, הפרקליטות סירבה

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

(המשטרה ממליצה להעמיד לדין את הרב יונה מצגר, פברואר 2014)

כתב אישום הוגש היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד הרב הראשי לשעבר יונה מצגר על ידי הפרקליטות. מיוחסות לו עבירות כגון קבלת שוחד בסכום של עד שמונה מיליון שקלים, שבוצעו כביכול בעת שכיהן כרב הראשי האשכנזי ותוך ניצול מעמדו. כתב האישום הוגש לאחר שהיועץ המשפטי ממשלה, יהודה וינשטיין, אימץ את המלצת פרקליט המדינה שי ניצן, ואף דחה את הטענות שהועלו בשימוע על ידי עורכי הדין של מצגר. בחודשים האחרונים ניסו סנגוריו של מצגר להגיע להסדר טיעון במסגרתו יינתן לרב עונש מאסר קצר, שנה עד שנתיים, אולם בפרקליטות סרבו להצעה.

כתב האישום כולל מגוון גדול של עבירות: קבלת שוחד בסכום של עד שמונה מיליון שקלים, הפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס. במקרים רבים שימש חיים אייזנשטט, נהגו האישי של הרב מצגר, כשליחו לקבלת כספי העבירות. העבירות נחשפו בעקבות חקירה של יחידת להב 443, בשיתוף רשות המסים. כדי להבטיח אפשרות לחלט רכוש שהושג בעבירה בתום המשפט, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לחלט כספים, חשבונות ונכסי מקרקעין של הרב מצגר, אשר חלקם רשומים על בני משפחתו.

מצגר מואשם בחמש פרשות עיקריות, הראשונה שבהן היא "פרשת הגיורים". במסגרתה לכאורה קיבל לכיסו טובות הנאה מבעלי ממון ממדינת זרות, שביקשו להתגייר או לאמת את עובדת היותם יהודים. מצגר ערך הסכם עם הרב גבריאל כהן מלוס אנג'לס, שבו קבעו השניים כי במקרים מסוימים יפנה מצגר לרב כהן תושבי חוץ המעוניינים בהליכים אלה. בתמורה, קיבל מצגר מחצית מן הסכום ששלמו אותם אנשים לכהן. למשל, באחד המקרים במהלך שנת 2011 פנה לרב מצגר איש עסקים שעלה מרוסיה לישראל, וביקש שיגייר את ילדיו. הרב מצגר הפנה אותו לרב כהן, וקיבל בתמורה 180 אלף דולר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הפרקליטות: להעמיד לדין את הרב יונה מצגר על קבלת שוחד
הרב מצגר החשוד בעבירות שוחד שוחרר למעצר בית
הרב הראשי יונה מצגר חשוד בלקיחת כספי תרומות

הרב הראשי לשעבר יונה מצגר נעצר בחשד לשוחד. צילום מסך
הוגש נגדו כתב אישום. יונה מצגר, לשעבר הרב הראשי/צילום מסך

אישום נוסף עוסק בפרשת "אשכול העמותות", שבו נאשם כי פעל תוך ניצול מעמדו ותפקידו כרב הראשי לישראל יחד עם נהגו אייזנשטט, לגיוס תורמים לעמותות. על פי החשד, בתמורה לגיוס התרומות, הפרישו העמותות עשרות אחוזים מהן לטובת מצגר ואייזנשטט, כמובן ללא ידיעת התורמים. מוטיב גניבת התרומות חזר שוב בפרשה אחרת, שגם בה סייע אייזנשטט. השניים גייסו תרומות לישיבת "אש התורה", שפעלה בבית הכנסת "תפארת צבי" בתל אביב, בו כיהן מצגר כרב הקהילה. לדוגמה, אחת התרומות, בסך 28 אלף דולר חולקה לכאורה בין השניים ולא הועברה לישיבה.

בפרשה אחרת נחשד מצגר בכך שקיבל טובות הנאה באופן שיטתי בזמן שכיהן כרב הראשי. לפי כתב האישום, סכום טובות ההנאה היה משמעותי והן התקבלו בהזדמנויות רבות, בתמורה למעשים אשר יש להם זיקה לתפקידו של מצגר כרב הראשי, במסגרת אירועים פרטיים וכתמורה לכך שהשתתף באירועים שערכו נותני טובות ההנאה. בהזדמנות אחת, קיבל תשלום בסך חצי מיליון דולר, שהוסווה כמתנה לחתונת בנו.

מצגר כיהן כרב הראשי האשכנזי משנת 2003 עד 2013. בשנת 2011 נפתחה החקירה נגדו, בעקבותיה השעה עצמו מתפקידיו המרכזיים, כמו דיין בבית הדין הרבני הגדול, אך לא מתפקידו כרב הראשי לישראל. הוא טען כי תדמיתו עוותה, וכי "קיבלתי הנחה שלא ידעתי עליה בכלל, שילמתי את כל ההפרשים". בתחילת השנה הנוכחית המליצה הפרקליטות להעמיד את מצגר לדין, ולאחר מכן קיבל את ההמלצה היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שהחליט לאמץ את ההחלטה ולהעמידו לדין בכפוף לשימוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully