וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון וסנדרס ראש בראש: המועמדים הדמוקרטים יתעמתו לראשונה

חמשת המועמדים לייצוג המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ינכחו בעימות הראשון שייערך בלאס וגאס. קלינטון אמנם נמצאת במקום בטוח עם אחוזי תמיכה גבוהים, אך הפופולריות של ברני סנדרס הסוציאליסט עולה בעקביות, וגם ביידן מאיים להצטרף למרוץ בקרוב

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

(העימות הרפובליקני השני שהתקיים בחודש שעבר)

אחרי שני עימותים רפובליקנים סוערים, מגיע העימות הדמוקרטי: חמשת המועמדים לייצוג המפלגה בבחירות הקרבות לנשיאות ארצות הברית יתעמתו זה עם זה וינסו לכבוש את לב הקהל האמריקני. החמישה – הילרי קלינטון, ברני סנדרס, מרטין אומלי, ג'ים ווב ולינקולן צ'אפי, יתנגחו אחד בשני הלילה (רביעי) בלאס וגאס, בשידור חי ברשת CNN.

בניגוד לעימות הרפובליקני, שמשך למסכים כ-23 מיליון צופים, העימות הדמוקרטי צפוי לעורר פחות עניין. זאת, ככל הנראה בשל העובדה שהתוצאות נראות כידועות מראש – קלינטון מובילה על יתר המועמדים בפער משמעותי, ובממוצע הסקרים האחרונים היא זוכה ל-42% תמיכה – 16.6% יותר מהמועמד הנמצא במקום השני, ברני סנדרס.

עוד כתבות מהעולם:
ברוב קולות: הפרלמנט האיראני אישר את הסכם הגרעין
שלג ראשון בפולין וחגיגות עצמאות בספרד: העולם בתמונות
זימבבואה: צייד האריה המפורסם ססיל לא יעמוד לדין

המועמדים לייצוג המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות ארצות הברית. AP, רויטרס, מערכת וואלה! NEWS
המועמדים מימין לשמאל: סנדרס, קלינטון, צ'אפי, ווב ואומאלי/מערכת וואלה! NEWS, AP, רויטרס

קלינטון ספגה מכה בסקרים בשל פרשת המיילים שבה היא מעורבת, אשר במסגרתה הודתה כי השתמשה בחשבון המייל האישי שלה לשליחת דואר הנוגע לעבודתה בעת שכיהנה כשרת החוץ האמריקנית, וחקירת המתקפות בבנגאזי שבלוב שאירעו בעת שכיהנה בתפקיד הרם. אם באפריל, כאשר הכריזה קלינטון על מועמדותה, היא זכתה ביותר מ-60% תמיכה, ככל שהצטרפו מועמדים נוספים והפרשות השונות נמשכו ירדו אחוזי התמיכה בעקביות.

לאחרונה מנסים קלינטון ומקורביה להנמיך את הלהבות. קלינטון טענה כי חקירת האירוע בבנגאזי נעשית כדי לפגוע בה פוליטית, ומקרוביה מנסים להפוך את פרשת המיילים לשולית, תוך הסתמכות על העובדה שמבין המיילים שנשלחו לציבור, אף אחד לא נראה ככזה המסכן את ביטחון המולדת.

המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון לפני עלייתה לבמה לנאום בפני תומכים בוושינגטון, 3 באוקטובר 2015. רויטרס
מובילה בסקרים, אך הפרשות האחרונות מסכנות את מעמדה. קלינטון/רויטרס

אך נכון לעכשיו, כאמור, לקלינטון אין הרבה סיבות רציניות לדאגה. על פי הסקרים, במידה וקלינטון תנצח במרוץ הדמוקרטי היא תנצח כמעט כל מועמד רפובליקני. אם דונלד טראמפ ייצג את הרפובליקנים, מה שלפי הסקרים נראה כאפשרות סבירה ביותר, היא תגבור עליו ביותר משלושה אחוזי תמיכה. עם זאת, מסוף ספטמבר נראה כי המועמד הנמצא במקום השני בסקרים הרפובליקנים, בן קרסון, גובר על קלינטון בקצת יותר מאחוז.

ואכן נראה כי קלינטון כבר מתכוננת למאבקה נגד טראמפ. אתמול, יום לפני העימות, קלינטון השתתפה בעצרת מול המלון שבבעלות טראמפ בלאס וגאס. "יש אנשים שחושבים שטראמפ משעשע, אך זה לא משעשע להעליב פליטים ונשים", אמרה והוסיפה: "אם אתה הולך להיות נשיא ארצות הברית, תייצג את כל העם".

המועמד הדמוקרטי על הנשיאות, ברני סנדרס, בכניס תומכים באיווה. רויטרס
ברני סנדרס במהלך עצרת תמיכה/רויטרס

ברני סנדרס העומד במקום השני בסקרים, מעולם לא השתייך למפלגה הדמוקרטית. הוא כיהן כסנאטור עצמאי מאז שנת 2007. לפני כניסתו לסנאט הוא כיהן כחבר בבית הנבחרים במשך 16 שנים, וקודם לכן היה ראש עיריית ברלינגטון - העיר הגדולה ביותר במדינת ורמונט. סנדרס נחשב שמאלי בדעותיו ומגדיר את עצמו כסוציאל-דמוקרט. מצבו של סאנדרס משתפר בסקרים, ומ-4% בלבד באפריל הוא עומד כעת על 25% מהקולות.

סנדרס נחשב למתנגד למלחמות שאליהן יוצאת ארצות הברית, והיה מתנגד בולט לפלישה לעיראק בשנת 2003 ובצעירותו גם למלחמה בוייטנאם. הוא נחשב לתומך של ישראל, אם כי לעיתים ביקר את פעולותיה. הוא אמנם תמך במבצע "צוק איתן", אך העביר ביקורת על "חוסר המידתיות", לדבריו, ועל הפצצת מתקני האו"ם. בנוסף, הוא נמנה עם שמונת הסנאטורים שלא נכחו בנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס נגד הסכם הגרעין עם איראן.

חצי מהדמוקרטים מעוניינים שביידן יתמודד

אחרי השניים הראשונים, נמצא מועמד שטרם הכריז רשמית על מועמדותו, וכלל לא בטוח שיעשה זאת – סגן הנשיא המכהן ג'ו ביידן. על פי הסקרים האחרונים, במידה שביידן יחליט להתמודד הוא יזכה ל-18% תמיכה – מספר שצפוי לעלות אם ההכרזה הגשת המועמדות תתממש.

סקר אחרון שערכה סוכנות בידיעות רויטרס מצביע על כך שכמעט חצי מהדמוקרטים מעוניינים שסגן הנשיא ייכנס למרוץ ויאתגר את קלינטון. 48% מהדמוקרטים מעוניינים שביידן יתחרה על לבם, בעוד 30% מעדיפים שלא יתמודד. עם זאת, תמונת הסקרים לא צפויה להשתנות דרמטית – על פי הסקר, רק 17% מהנשאלים אמרו כי ביידן יהיה בחירתם הראשונה, בעוד 46% הביעו תמיכה בקלינטון. על פי הדיווחים האחרונים, ביידן קרוב מאוד להחלטה.

אחרי שלושת הגדולים נמצאים שלושה מועמדים שזוכים לפחות מאחוז תמיכה אחד. הסנאטור לשעבר ג'ים ווב זכה בממוצע הסקרים האחרונים ל-0.9% מהקולות, מושל מרילנד לשעבר מרטין אומאלי עם 0.6% ומושל רוד איילנד לשעבר לינקולן צ'אפי נמצא במקום האחרון עם 0.2% מהקולות. עד כה נמנעו המועמדים לתקוף אחד את השני בחריפות, והיום תהיה הפעם הראשונה שהם יעמדו אחד מול השני וינסו לשכנע את הקהל לבחור דווקא בהם.

(עדכון ראשון: 13:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully