וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוחדים על טהרת השנאה: ציד הערבים של להב"ה ולה פמיליה

משה שטיינמץ ויוסי אלי

9.10.2015 / 18:00

הלילה האלים בבירה אמש אינו ספונטני, אלא חיבור בין ארגונים כהניסטים שמשנתם זהה: מוות לערבים. הם מתעוררים בעתות משבר, יוצאים "לעשות צדק" ברחובות ומטילים אימה על ערביי העיר. אלה הארגונים שמאיימים לתדלק את הלהבה שמבעירה את ירושלים

צילום: דניאל אליאור עריכה: מתן חדד

"מי שלא רוצה להשתתף באירוע לא חוקי, שילך מפה", אמר אתמול מפקד המשטרה בגן סאקר, אולם הדבר לא הרתיע את מאות המשתתפים שהגיעו למקום, בהם גם תלמידי תיכון, נחושים להוציא לפועל את האיומים ששיגרו לעבר ערבים במהלך גל הטרור הפושה ברחבי הארץ בשבועיים האחרונים. חברי הארגונים להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) ו"לה פמיליה" לא במקרה מצאו את עצמם יחד אתמול במפגן האלים בירושלים; שיתוף הפעולה בין הארגונים החל כבר בשנת 2010, כש"לה פמיליה", שהחל בתור תא אוהדים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים ועם השנים אימץ את תורתו של פעיל הימין הקיצוני מאיר כהנא, מצא את דרכו משתלבת עם דרכו של להב"ה.

המשטרה כבר מזמן לא מפחידה את המשתתפים, שמאות מהם הגיעו לליל השימורים. לצד ההתקהלות ממתינה זינזאנה שהציבה המשטרה, מוכנה לקלוט את העצורים העתידיים בהמשך הלילה. אחד מהפעילים דרש במגפון מהפעילים לתרום חמישה שקלים כל אחד עבור אותם עצורים פוטנציאליים, "שיהיה להם לסיגריות".

הפגנת פעילי להב"ה בגן סאקר, ירושלים, 8 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"אין ערבים בעיר. רק עד 12 בלילה מעזים להסתובב". ירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

המטרה היא הכותל המערבי, אולם המשטרה מערימה קשיים על מאות הפעילים ולא מאפשרת להם לצעוד אליו דרך העיר העתיקה ומרכז העיר מחשש לאלימות נגד ערבים. לאחר שהם מנסים לפרוץ לכיוון רחוב בצלאל ולהתפצל, ללא הצלחה, מחליט מפקד המחוז, ניצב משה אדרי, להתיר להם לצעוד דרך הרובע היהודי בלבד. החשש, שהיה קרוב מאוד להתממש, היה שהמפגינים יתפצלו לחוליות ויעוטו על ערבים ברחבי ירושלים. "אין ערבים בעיר", אומר בגאווה אחד הפעילים. "רק עד 12 בלילה הם מעיזים להסתובב", הבהיר אחר.

עוד באותו נושא

"חתונה המריבה": 6 פעילי להב"ה נעצרו בחתונת ערבי ויהודיה

לכתבה המלאה

ברוך מרזל, יגאל עמיר, צהוב ושחור; סמלי הארגונים התמזגו

"מה השעה?", שואלת חבורת ילדים את אחד מעוברי האורח. השיטה קבועה ופשוטה, והצורך הוא אחד: לאתר את המטרה. המבטא יסגיר.

לא מדובר בהתארגנות ספונטנית: במחוז ירושלים הבינו לא מכבר כי מדובר בחיבור בין שני ארגונים מסודרים מאוד, שמחזיקים ראשי צוותים ומגייסים פעילים עבור הפגנות או פעולות נקם על טהרת השנאה לערבים. "מה השעה?", שואלת חבורת ילדים את אחד מעוברי האורח. השיטה קבועה ופשוטה, והצורך הוא אחד: לאתר את המטרה. המבטא כבר יסגיר. "איך פספסנו הזדמנות מעולה. הוא היה ערבי, 100%", אמר נער אחד לחבריו אתמול בערב.

החיבור בין שני הארגונים היה בלתי נמנע, אומר גורם בכיר במשטרה. בעוד פעילי להב"ה רואים בכהנא מורה רוחני, פעילי לה פמיליה מוצאים בו מורה פוליטי. גיבורי התרבות הנוספים של הארגונים הם ברוך מרזל, ברוך גולדשטיין ויגאל עמיר. צהוב ושחור, הצבעים המזוהים עם בית"ר ירושלים, מזוהים עם שני הארגונים. "יש הקבלה בין שני הארגונים. למעשה, רוב החברים בלה פמיליה, חברים גם בלהב"ה", הסביר הגורם הבכיר.

הפגנת פעילי להב"ה בגן סאקר, ירושלים, 8 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
על פניו הכול חוקי, אך מתחת לפני השטח - פעולות נקם. כוחות הביטחון סביב פעילי הימין, אמש/נועם מושקוביץ

במקביל להתעצמותו של ארגון האוהדים הקיצוני בשנים האחרונות, התגברה גם פעילותו של ארגון להב"ה, אשר מובל בגאון על ידי פעיל הימין בנצי גופשטיין, שנעצר לא אחת בגין עבירות הנוגעות להסתה וגזענות. ביציעים של אצטדיון טדי החלו להופיע יותר ויותר אנשי להב"ה לצד אנשי לה פמיליה, והם שמים לעצמם למטרה למגר התבוללות בין יהודים לערבים. המידע המודיעיני חושף כי על פניו אין דבר לא חוקי בפעילותם המוצהרת, אולם מתחת לפני השטח הם מתחילים לבצע שורה של פעולות נקם כלפי ערבים.

הנערים צריכים להבין – מפקד המחוז הוא האויב

"זו רק יריית הפתיחה", אמר אתמול בערב פעיל הימין עו"ד איתמר בן גביר. ואולם, אין זו הפעם הראשונה שלהב"ה מוציאה "סיורים" מעין זה לפועל. בכל יום חמישי ובמוצאי שבת נפגשים חברי הארגון ומסיירים בבירה, אך הפעם מדובר היה במפגן נוכחות מרשים גם עבור לה פמיליה, שלמעשה ארגנה אותו. גופשטיין עצמו נעדר מהפגנה, משום שנעצר בטרם החלה ושוחרר רק הבוקר. "עצוב מאוד שבזמן שבכל שעה נדקר יהודי, משטרת ישראל מצאה לנכון לעצור אותי", אמר היום.

הפגנת פעילי להב"ה בגן סאקר, ירושלים, 8 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"זו רק יריית הפתיחה". כוחות הביטחון סביב המפגינים בירושלים, אמש/נועם מושקוביץ
המשא ומתן העדין בין המשטרה לארגונים התפוצץ בשניות. "בני זונות, מגנים על ערבים במקום להילחם בהם"

"נשמה", מתחנן העצור הראשון בהפגנה בגן סאקר לשוטר, "תפתח, תראה, זה סכין יפני של העבודה שלי". בסוף הערב, כבר היו ארבעה עצורים והמולה גדולה בכמה מוקדים, אולם ניצב אדרי לא היה מופתע – הוא שמר את המפגינים קרובים אליו לאורך כל הערב. "נארגן לכם אוטובוסים, נוריד אתכם בגן סאקר", אמר לאחד מנציגי הפמיליה, מחשש שיתפזרו. "אחר כך נדבר על העצורים", הוסיף.

אולם בו ברגע התפוצץ המשא ומתן המאולתר והעדין בין הארגונים המאוחדים לבין המשטרה. גוש הצועדים העיקרי יצא מרחבת הכותל, ניסה לצאת לעבר הכפר סילוואן, ולאחר שנחסם עלה רגלית למרכז העיר דרך הרובע היהודי. "בני זונות, אתם מגנים על הערבים במקום להילחם בהם", אמר אחד מכ-100 חברי הארגון המתונים יותר לכאורה, שנותרו לחכות לאוטובוסים מטעם המשטרה. "חבורה של אפסים", אמר פעיל אחר למפקד המחוז. הוא הושיט ידיו קדימה, לכיוונו של ניצב אדרי, ואמר: "תעצור אותי". אחר כך פנה לצעירים והסביר: "מפקד המחוז הוא אויב שלנו, אתם צריכים להבין את זה".

הפגנת פעילי להב"ה בגן סאקר, ירושלים, 8 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"חבורה של אפסים". שוטר בתוך ההמולה אמש בירושלים/נועם מושקוביץ

לאחר נסיעה קצרה פלטו שני אוטובוסים את הנוסעים חזרה בגן סאקר. בין קריאות "מוות לערבים" ושירת "מוחמד מת", נשמעה הצעקה: "חפשו מוניות של ערבים". כחיילים צייתנים, 20 מהם ירדו אל הכביש והחל לבדוק כל מונית שעברה. "ערבי, ערבי", צעקו כמה מהם לעבר מאזדה לבנה. מהמכונית יצאו שני צעירים. "בני זונה, כל הערב היינו אתכם. נראה לכם שאני ערבי? טפו", צעק הנהג. לבסוף הצליחו הציידים לאתר ערבי ולהכותו, אך השוטר היחיד שנותר במקום התערב, הגן על הנהג והזמין את היס"מ ששמרו על הסדר. בינתיים, במרכז העיר הסתובבו חבורות שחזרו רגלית והמשיכו לחפש ערבים ברחובות.

התמריצים: רצח הנערים, "צוק איתן" וגלי טרור

פעיל להב"ה: "הארגון זקוק לתרומות של סכום כסף עצום למקרה חריג של פדיון שבויים של ממש"

ההתעוררות של להב"ה בכל הנוגע לפעולות נקם החלה לפני קצת יותר משנה, לאחר רצח שלושת הנערים גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל, אז נרצח הנער הפלסטיני מוחמד אבו חדיר באכזריות. במהלך מבצע "צוק איתן" חלה הסלמה והתרחבות של הארגון, ולאחר סיום השבעה של חלל צה"ל משה מלקו מנווה יעקב, יצאו תשעה פעילים בארגון להכות ערבים. הם תפסו את אמיר שוויקי וסאמר מחפוז מבית חנינא, ופצעו אותם באורח קשה.

הפעילים כולם, תחת ניצוחו של נ', בן 28, דאגו לאליבי כאשר פקדו את בית משפחת מלקו בזמנים שונים. ואולם, הדבר לא מנע מהפרקליטות להגיש כתב אישום נגדם. "אתה שונא ערבים?", שאל החוקר את אחר הפעילים במסגרת בדיקת המקרה. "כן", ענה ללא היסוס. "למה?", שאל. "אני שונא ערבים, כי ככה. הם האויבים שלנו, אני לא אוהב אותם".

אוהדי בית"ר ירושלים. קובי אליהו
האלימות מהיציע המזרחי הפכה לתנועה פוליטית ברחובות ירושלים. אוהדי בית"ר/קובי אליהו

"אני נ', מישראל, לוקח חלק פעיל בארגון בשם להב"ה", פתח אותו נ' שניצח על הלינץ' את אחד הפוסטים שלו בפייסבוק, לאחר המקרה. "הארגון פעיל בכמה מישורים ומציל בנות יהודיות מקשרים עם ערבים גם כשמדובר בזוג נשוי, עם ילדים וכו'. לא מוותרים ונלחמים על כל בת יהודייה". בהמשך, ביקש נ' תרומות לארגון, ככל הנראה לצורך תשלום ערבויות. "הארגון זקוק לתרומות כרגע של סכום כסף עצום למקרה חריג של פדיון שבויים של ממש", כתב.

אוהדי בית"ר ירושלים. קובי אליהו
אוהדי בית"ר מדגימים את הסימנים המתרימים למופע הגזענות אמש בבירה/קובי אליהו

20 דקות לאחר שהאוטובוסים הורידו את המפגינים בגן סאקר אתמול והסתיימה המולת ציד הערבים, המוחים החלו להתפזר. שלושה נערים ונערה אחת, בני 16 לכל היותר, נשארו במקום. "יש עליך סכין? היום אתה חייב, אני תמיד עם סכין עליי", אמר אחד מהם לחבריו. "אתה צריך משהו, לפחות גז מדמיע". אחר כך הם עלו לכיוון העיר, ארבעה נערים על הכביש הסואן, צועדים לעבר החשיכה, שרים בקולי קולות "מוות לערבים" ומרימים את הידיים אל השמים.

הפגנת פעילי להב"ה בגן סאקר, ירושלים, 8 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
עימות פעילי ימין ושוטרים אמש בירושלים. השנאה מאחדת/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully