וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים יכולים לעלות להר הבית? "לראש הממשלה אין סמכות לאסור זאת"

יהושע בריינר

11.10.2015 / 11:00

משפטנים הסבירו כי בשל החסינות שניתנת לחברי הכנסת, גם אם יפרו את הוראתו של נתניהו - לא יועמדו לדין. הח"כים הערבים ביטלו אמנם ביקור בהר הבית, אך בקשת ראש הממשלה אינה הסיבה. "רק המשטרה יכולה שלא לאפשר עלייה של ח"כ כזה או אחר"

עריכה: ניר חן

החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסור על עליית חברי כנסת להר הבית עמדה ביום חמישי למבחן המציאות כאשר שוטרים מנעו בגופם מח"כ ג'אמל זחאלקה (הרשימה המשותפת) מלהיכנס למתחם ההר. ההוראה של נתניהו ניתנה בניסיון להרגיע את הרוחות ואת המצב הביטחוני הרעוע בירושלים, אלא שבפועל, לא ברור אם היא בכלל בעלת תוקף חוקי. זאת ועוד, לא ברור אם ראש הממשלה בכלל מוסמך לאסור על חברי כנסת מלנוע בחופשיות ברחבי ישראל.

חברי כנסת מהרשימה המשותפת כבר הודיעו כי אין להם כוונה לציית להנחיה וכי בכוונתם לעלות היום (ראשון) למתחם הקדוש ולהעמיד למבחן נוסף את האיסור שהוציא מראש הממשלה. עם זאת, אמש חזרו בהם חברי הכנסת. גורמים ברשימה המשותפת מסרו כי הוחלט שלא לעלות מחר להר הבית. "עלינו להשמיע את קולנו בבירור ובו בזמן עלינו להיזהר כי לא ניפול לתוך מלכודותו של נתניהו", כתב בפרסום בדף הפייסבוק שלו ראש הרשימה איימן עודה.

לקריאה נוספת:
נתניהו: "גל הטרור - תוצאה של הסתה פרועה מטעם התנועה האיסלאמית"
העציר המנהלי מאיר אטינגר פתח בשביתת רעב לאחר שהועבר לבידוד
פינטו ביקש להאריך את שהותו בחו"ל; הפרקליטות: חשש שיחמוק מעונש

תפילות יום השישי בהר הבית. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
תפילות יום השישי בהר הבית, אתמול/נועם מושקוביץ

סעיף 8 לחוק חסינות חברי כנסת קובע כי כל הגבלה על גישה למקום ציבורי לא תחול על חברי כנסת. ואולם, סיום הסעיף קובע כי ניתן להגביל את חופש התנועה של נבחרי העם "אם היה האיסור או ההגבלה מטעמים של ביטחון המדינה או של סוד צבאי". ניתן להבין מכך כי במידה שקיימת סיבה הקשורה לביטחון המדינה, ניתן לאסור על חברי הכנסת מלעלות להר. הבעיה היא שסעיף זה סותר סעיף אחר בחוק, הקובע כי לחבר כנסת תוענק חסינות על כל פעולה שיבצע במילוי תפקידו כחבר כנסת. במילים אחרות, בפועל, חבר כנסת אינו מוגבל בתנועתו, ובעצם אם גם יפרוץ להר הבית בזמן כהונתו, הרי שלא ניתן יהיה להעמידו לדין.

סוגיה נוספת שעולה מהסעיף היא השאלה האם ראש הממשלה הוא בעל הסמכות לקבוע על איסור חופש התנועה של חברי כנסת מטעמים של ביטחון המדינה. למעשה, נתניהו, כראש הרשות המבצעת, איננו יכול לקבוע לחבר הרשות המחוקקת מתי יוגבל בחופש התנועה. לעומת זאת, הוא יכול להורות לשרי הממשלה שלא לעלות להר הבית, אך הסנקציה היחידה שיוכל לנקוט מולם במקרה שיפרו את הוראתו היא פיטורים מהממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ח"כ זחאלקה מתעמת עם מתפללים יהודים ושוטרים בהר הבית, ספטמבר 2015. דוברות הרשימה המשותפת,
"גם אם מישהו יעבור על ההנחיה, יהיה קשה להעמידו לדין". זחאלקה בהר הבית/דוברות הרשימה המשותפת

לטענת משפטנים, רק המשטרה, כגורם ביטחוני מוסמך, יכולה להגביל עליה להר הבית. "גם אם מישהו יעבור על ההנחיה של ראש הממשלה, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להעמיד אותו לדין פלילי", אמר משפטן בכיר בנושא. "ראש הממשלה אינו יכול לתת הנחיות להגביל את חופש התנועה לחברי כנסת. אין לו סמכות לעשות זאת".

"ברמה המשפטית ספק גדול אם יש בסיס חוקי להנחיה גורפת של ראש הממשלה לאסור על חברי כנסת מלעלות להר הבית", אמר ד"ר יעקב בן שמש, מומחה למשפט חוקתי מהקריה אקדמית אונו. "לעומת זאת, המשטרה יכולה לקבוע בהערכת מצב משלה ולהחליט שהמצב הביטחוני אינו מאפשר עליית חבר כנסת כזה או אחר מכיוון שהוא פועל באופן פרובוקטיבי ומתסיס את האווירה באופן שמסכן את שלום הציבור. עדיין, אין לה ביסוס חוקי לפעול כך רק על פי הנחיה של ראש הממשלה. על המשטרה להעריך ברמת סבירות גבוהה שהגעה של חבר כנסת למקום מסוים יכולה לסכן את שלום הציבור".

לדברי ד"ר בן שמש, אם ח"כ זחאלקה או חברי כנסת אחרים יעלו בכוח להר בניגוד להנחיית המשטרה, יתכן שיהיה אפשר להעמידם לדין. "אם הנימוק לחסימת עליה להר הבית הוא רק בשל הנחיה מראש הממשלה, אין לזה שום בסיס חוקי. עם זאת, יש גבולות גם לחסינות כל עוד קיים בסיס חוקי למניעה", הסביר.

בהכנת הידיעה השתתף עמרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully