וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיו של הנרצח בפיגוע: "זה המחיר הכבד של המלחמה על הארץ"

דב גיל-הר

6.10.2015 / 10:13

לדברי יגיל הנקין, שאחיו איתם נורה למוות עם אשתו בשומרון ביום חמישי, "לעצמאות ולחופש יש תג מחיר". על מצבם של הילדים שראו את רצח הוריהם: "המשפחה מקיפה אותם, אנחנו עונים על מה שאנחנו יכולים". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

ערכיה: ניר חן

יגיל הנקין, אחיו של איתם שנרצח ביום חמישי האחרון יחד עם אשתו לנגד עיני ילדיהם בפיגוע בשומרון, אמר היום (שלישי) כי מעצרם של חברי החוליה שירו למוות בבני הזוג לא מקל על האובדן הקשה. "זה לא משפר את ההרגשה האישית, כמובן, אבל זה עוזר לדעת. הרוצחים הם תליינים בשירות עניין גדול יותר. אז תפסו עוד חמישה רוצחים – הם לא הסיפור הגדול, אלא החברה ששולחת אותם ומחלקת סוכריות על טרור ואנשים שעומדים מנגד כשרוצחים יהודים", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

על מצבם של ילדים של בני הזוג אמר הנקין: "הם אצל ההורים של נעמה בפדואל. במהלך החג ההורים שלי היו איתם בנריה, המשפחה מקיפה אותם. אנחנו חושבים עליהם ויש תכנונים, הכול ייפתר. אנחנו עונים להם בהתאם לצורך. דיברו איתם גורמי מקצוע, נתנו לנו הדרכות ואנחנו עונים את מה שאנחנו יכולים. זה לא קל וזה ימשיך להיות לא קל".

לקריאה נוספת:
התרחבות העימותים ומחאת ערביי ישראל: כך נסללת הדרך לאינתיפאדה
הקבינט אישר: המשטרה תפעל בעומק שכונות מזרח ירושלים
בתגובה לפיגועים: כוחות הביטחון הרסו שלושה בתי מחבלים בירושלים

הרוגי פיגוע הירי בשומרון. אוקטובר 2015. פייסבוק , הצלה - יו"ש, צילום מסך
בני הזוג הנקין על רקע המכונית שבה נורו למוות ביום חמישי האחרון/צילום מסך, פייסבוק , הצלה - יו"ש

למרות הפיגוע הקשה הנקין מדגיש כי סיפורו האישי הוא רק חלק ממלחמה על הארץ. "אני לא חושב שטעינו טעות גדולה. עם ישראל בארצו, אבל למרבה הצער יש עוד מתחרים על הארץ. כשמסתכלים על המחיר הוא כבד, אבל צריך להיכנס לפרופורציה. ביום הפלישה לנורמנדי איבדו יותר חיילים, ביום כיפור איבדנו בשלושה שבועות איבדנו 2,200 חיילים. העצמאות באה עם תג מחיר. המחיר הוא קשה, אבל לחופש יש מחיר", אמר.

"הבחירות בדרך כלל מייצגות את רצון העם בנקודה מסוימת. אני יכול לומר שבלחימה מסוג זה חשוב שהיוזמה תהיה אצלך, אם אתה רק מגיב תמיד תפגר ותאבד את יכולתך להשפיע. אתה צריך יעד כי אם אין לך יעד אתה לא מגיע אליו", הוסיף.

על אחיו ואשתו: "אני רוצה לדבר על איתם ונעמה. הם הכירו בגיל צעיר, התחתנו צעירים וחיו ביחד ועשו הכול ביחד, כול להביא את הילדים מהגן ביחד. כל אחד מהם היה כישרון מוכח ומוכר בתחומו, ולפעמים יותר מתחום אחד. נעמה הייתה מעצבת גרפית ומי שרוצה יכול לראות באתר את הכישרון שלה. איתם היה רב, תלמיד חכם גדול".

עוד באותו נושא

פוענח רצח הזוג הנקין: "ייתכן שהילדים ניצלו עקב ירי בשוגג של מחבל בחברו"

לכתבה המלאה
נעמה ואיתם הנקין שנרצחו בפיגוע הירי בשומרון עם ילדיהם. באדיבות המשפחה
"שלא יקחו לאף אחד את האחות אף פעם". נעמה/באדיבות המשפחה

ישי ערמוני, אחיה של נעמה, הבהיר בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא אינו חפץ בנקמה. "אם יצאת לנקום, תחפור שני קברים. אחד בשביל עצמך", כתב ערמוני. "לא רוצה נקמה, רוצה את אחותי בחזרה. ואם זה לא אפשרי, אז שלא יקחו לאף אחד אחר את האחות, אף פעם. תודה".

ח"כ פרי: "הריסת בתי מחבלים לא מרתיעה"

חבר הכנסת יעקב פרי (יש עתיד), לשעבר ראש השב"כ, התארח אף הוא באולפן וואלה! NEWS וביקר הממשלה. "הרס בתי מחבלים הוא נושא ותיק ביהודה ושומרון. אני לא יכול לטעון בנחרצות שזה מוביל להרעתה, במיועד כאשר זה נמשך כל כך הרבה זמן. זה אמנם פוגע במשפחות המחבלים, אבל הציבור מתקשה לייחס את זה לאירוע. ברוב המקרים לא הורסים את הבית סמוך לתפיסת המחבלים, לכן צריך לשים סימן שאלה גדולה על זה", אמר בהתייחסו להחלטת שר הביטחון משה יעלון להרוס הלילה את בתיהם של שני מחבלים ולאטום חדר בביתו של מחבל נוסף זמן רב לאחר הפיגועים שביצעו. בשניים מהמקרים מדובר בפיגועים שהתרחשו ב-2014.

הריסת בתי המחבלים, ירושלים, 6 באוקטובר 2015. Mukaber.net, אתר רשמי
"סימן שאלה גדול". אחד מבתי המחבלים שנהרסו הבוקר/אתר רשמי, Mukaber.net

על השתתפותם של שרי הליכוד בהפגנה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני חושב בהחלט כמי שהיה חבר ממשלה וכמי שהתוודע לעולם הפוליטי, שזה ממש לא תקין. זה צריך להיאמר בישיבת ממשלה או קבינט, לא על גבי במות. אותם שרים שמצטרפים להפגנה מתעניינים בעיקר בקהל הבוחרים ופחות במהות. אני רוצה לומר שדווקא האופוזיציה, למרות הביקורת על ביבי, נוהגת באחריות. בגל טרור כזה צריך לשלב ידיים ולא להתנגח אחד בשני".

פרי התייחס לאפשרות כי יש עתיד תיכנס לקואליציה דווקא בתקופה זו. "יש לי ספק רב אם הוא (נתניהו) גם יפנה. ישנן ידיעות בתקשורת שהמחנה הציוני מנהל מגעים, אלינו הוא לא פנה ואני בספק אם יפנה. אני חושב שזה לא ריאלי", אמר.

על השאלה אם לדעתו האירועים האחרונים הם אינתיפאדה שלישית: "אינתיפאדה שזה כשהרחוב קם בספונטניות. ללא ספק יש החמרה משמעותית, גם מבחינת טרור ממוסד וגם מבחינת הפרות הסדר ופח"ע עממי, שמקורו בהצלחה של התנועה האיסלאמית ופעילות מוסלמים בירושלים, לגרום לציבור להאמין שמטרתה של ישראל לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. זה לא נכון. זה נושא טעון ורגשי.

"אני חושב שזה שילוב: אי אפשר ללשים את האצבע ולומר 'רק התנועה האיסלאמית', או 'זה חברי הכנסת'. הפרות הסדר והמצב בשכונות בעיר נמשך זה כמה חודשים, הלך ותפח - עד שזה התפוצץ. יכולנו על ידי תגבור כוחות ועל ידי ניסיון להרגיע את המצב לנסות להנמיך את הלהבות בהר הבית. תגבורי הכוחות שהיו בחודשים האחרונים ירדו ועכשיו שוב מזרימים כוחות. יש להבדיל בין דברים שראינו ביהודה ושומרון, פיגועים מאורגנים, למפגעים בודדים. הגל הזה הביא ארבעה קורבנות וזה טרגי, אבל צריך להבדיל בין הדברים".

למה לא ידענו קודם?

"מודיעין וסיכול זה לא מדע מדויק, אבל אנחנו יכולים גם לשבח: נחישות, יהירות, פעולה מרשימה. למרות התוצאות הטרגיות, החוליה בידינו והם הודו במעשים. זה רק מראה שהיכולות המבצעיות נשארו, יש לנו שליטה ביהודה ושומרון, אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו חושבים לנכון. השאלה אם כל מה שאנו עושים נכון בהיבט הכללי".

נושא: הפגנה נגד מדיניות הממשלה בנוגע לטרור מול בית ראש הממשלה בירושלים. 5 באוקטובר 2015.. נועם מושקוביץ
הפגנת מחאה מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים, אמש/נועם מושקוביץ

שר העלייה והקליטה זאב אלקין הסביר באולפן וואלה! NEWS מדוע הפגין מול ביתו של נתניהו. "הלכתי לשם כדי להיות עם הציבור שאני חלק ממנו. גם אני מתיישב וחווה את אותן חוויות ומדבר עם הציבור הזה יום-יום", אמר.

יכול להיות שהשבעה בבית משפחת הנקין הייתה מקום ראוי יותר?

"אחד לא קשור בשני, אני עושה גם ביקורי תנחומים. האירוע אתמול היה הבעת תחושות של ציבור שלם שתובע מאתנו תשובה ביטחונית והתיישבותית, ציבור שאנחנו נציגיו וזכותו לתבוע מאתנו וחובתנו להיות קשובים אליו גם כשזה לא נעים ובאים בדברי ביקורת. לפני ההפגנה פגשתי את יוסי דגן (ראש מועצת שומרון) והייתי עושה אותו דבר היום. אני אמשיך לראות עצמי נציגו של ציבור זה".

עוד הוסיף על הביקורת: "העולם אף פעם לא שחור ולבן. לא ידוע לי שהבית היהודי חושבים שהממשלה מגלה אוזלת יד. אני גם לא מכיר אף הצעה של מערכת הביטחון שלא אושרה אתמול, אושרו הצעות גם מעבר לכך. אני גם לא שמעתי שהם מתארים את המציאות ברמה כזו. יש מחלוקות על חלק מהנושאים, אבל העולם לא שחור ולבן. גם המתיישבים שהפגינו אתמול - אני לא חושב שהם חושבים שהממשלה מגלה אוזלת יד. אם היית שם קלפי בהפגנה היית מקבל ליכוד והבית היהודי".

על הדרישה לחידוש הבנייה ביהודה ושומרון: "קודם כל, יש היום בנייה בהתיישבות, ולא מעט. כולנו רוצים יותר והדרישה היא יותר בתחום של אישור תכניות. אני חושב שצריך לבנות ביו"ש בלי קשר לפיגועים, אלא בשגרה, ומצד שני אני לא מזלזל במורכבות המדינית שיש כרגע. הממשלה מנסה לשקלל את השיקולים של פיתוח ההתיישבות לבין המורכבות המדינית".

פיגוע בעיר העתיקה בירושלים, 3 לאוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"האירועים הלכו ותפחו עד שזה התפוצץ". זירת הפיגוע בעיר העתיקה, ביום שבת האחרון/נועם מושקוביץ

לדבריו, "יש היום בנייה בהתיישבות, אין הקפאה כמו לפני כמה שנים. הוויכוח כרגע הוא על אישור תכניות בעיקר, אני חושב שאפשר יותר ממה שנעשה עכשיו, יש שחושבים אחרת כמו ראש הממשלה, והדיון מתמשך. אין בקבינט אנשים משני צדי המתרס בנושא ההתיישבות".

יוסי דגן הוסיף כי הוא מכבד את ראש הממשלה. "אני לא נגדו ולא בא לפגוע בו. באתי כראש מועצה, אין לי תשובות לתושבים. אחרי המראות האיומים בזירות הפיגוע הגעתי לכאן (מול ביתו של ראש הממשלה) ואני מתכוון לשבת כאן עד שראש הממשלה ישנה את המדיניות הרופסת שלו", אמר.

לדרישה להגברת הבנייה יש קשר לאירועים האחרונים?

"אנחנו לא צריכים תירוץ כדי לבנות את הארץ שלנו. גם הדרישות הביטחוניות לא צריכות להיות קשורות. מה שברור הוא שהפיגועים נותנים משנה תוקף לדרישות. היום למחבל שרוצה לרצוח - אין לו מה להפסיד. מטרתם לגרש אותנו מארץ ישראל, והמדיניות הביטחונית אינה גורמת להפסיד כלום כמעט חוץ מאשר למחבל עצמו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. אוקטובר 2015. AP
"מדיניות רופסת". נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, בשבוע שעבר/AP

עוד כמה זמן תישאר?

"אתמול בסיום הפגישה עם ראש הממשלה אמרתי שלצערי לא קיבלתי תשובות, ובצער רב ולא בהתרסה, אני נאלץ להישאר כאן עד שאנחנו כראשי רשויות נוכל לתת תשובות לתושבים".

אתה לא חושב שההפגנה משדרת אי אמון בממשלה?

"אני מאוד מכבד את שר הביטחון ומכיר אותו שנים רבות, אבל חושב שהוא טועה בעניין זה. אני חושב שהשרים והח"כים שבאים לחזק אותנו, אגב משני צדי הקשת הפוליטית, לא באים להפגין, אלא להביע תמיכה בדרישות שלנו. אני לא הייתי צריך לשבת פה, אלא שר הביטחון או ראש הממשלה. אני בא לחזק אותם, הם לא עובדים אצל 'בצלם' או אצל האיחוד האירופי, הם עובדים אצלנו. אני מקווה שנצטרך להיות פה זמן קצר, אבל אני נערך להיות פה זמן ארוך".

ח"כ בר-לב: "גם לנתניהו ברור שבסוף תהיה הפרדה מהפלסטינים"

חבר הכנסת עמר בר-לב (המחנה הציוני) סיפר באולפן וואלה! NEWS כי נתניהו טועה בהערכותיו. "הוא מתייחס לכל אירוע ככישלון נקודתי, אבל זה מערכתי ואפילו בידוד מדיני", אמר.

הוא הביע פליאה מדוע דווקא עכשיו החליטו על הרס בתי המחבלים. "הריסת בתים של מחבלים שעשו פיגועים לפני שנה? עכשיו הוא נזכר? אני דורש יוזמה בתחום המדיני, ביטחוני, בינלאומי. רק לפני שנה היה לנו 'צוק איתן'", אמר.

לדבריו, "צריך ללכת עם מצרים וארצות הברית למועצת הביטחון ולהוציא החלטה: פירוז תמורת פיתוח. ביהודה ושומרון להפסיק בנייה מחוץ לגושים. ברור לנתניהו ולי שבסוף תהיה הפרדה, אז למה להמשיך לבנות מחוץ לגושים? בוא נבנה בגושים ובתוך הקו הירוק. בין אם יש פרטנר או אין, זו לא תשובה לרפיסות של נתניהו. הוא צריך ללכת הביתה".

אלוף (במיל') איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הוסיף: "אין ספק שהשטח מושפע מהלכי הרוח המדיניים. אם אתה שואל אותי מה ניתן לעשות כעת, בראש ובראשונה זה ביטחון, ואין תחושת ביטחון. צריך ליצור מצב הרתעתי, לכידת חוליות. אני לא בטוח שזה טרור אינדבדואלי, המודיעין מחייב יותר התעמקות. מה שקורה מסביבנו נותן שיקול דעת למנהיגים. זה מחייב מפגש אחראי ורציני של ההנהגות משני הצדדים. לא רק ברמה העליונה: לא רק מנגנוני הביטחון, יש מנגנונים שיודעים לדבר ולשמור על האינטרסים של שני הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully