וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בשומרון: עמדה צבאית סמוכה לא הייתה מאוישת

2.10.2015 / 16:57

חקירת הפיגוע שבו נרצחו נעמה ואיתם הנקין לא תושלם ללא מעצר המחבלים, אך במערכת הביטחון מיהרו להשיב כוחות לפילבוקס בכניסה לאלון מורה שלא היה מאויש בתקופה האחרונה. בצה"ל ממשיכים לחפש את האיזון בין הביטחון לחופש התנועה

צילום: יותם רונן, דובר צה"ל עריכה: מתן חדד

מעט המידע שקיים בידי כוחות הביטחון בנוגע לפיגוע הירי בציר אלון מורה-איתמר, שבמהלכו נרצחו אמש (חמישי) נעמה ואיתם הנקין, הגיע מעדותו של מתן בן התשע, בנם הבכור של הנרצחים. חקירת האירוע נמשכת, אולם במערכת הביטחון מתקשים לענות על כמה שאלות מרכזיות, ובראשן מדוע נמנעו המחבלים מלפגוע בילדים שהיו במכונית.

לא היו לפיגוע עדי ראייה או תצפית צבאית מאוישת, שהיו יכולים לשפוך אור על מהלך הדברים או על זהות המחבלים, וככל הנראה רק לאחר מעצרם יהיה ניתן להבין את התמונה המלאה. כוחות רבים הפרוסים באזור ממשיכים בסריקות נרחבות ובמאמצים מודיעיניים, במקביל לפעילות אבטחה אינטנסיבית בצירים הסמוכים. בשל הפעילות המודיעינית הנרחבת, הוטל איפול על פרטי הממצאים בזירה, בהם סוגי כלי הנשק והקליעים שנמצאו ומידע נוסף. על פי ההערכות, לפחות שני מחבלים עצרו את המכונית, פתחו את הדלת וירו מטווח קרוב בזוג ההורים.

לקריאה נוספת:
אלפים ליוו למנוחות את נעמה ואיתם; בנם בן ה-9 אמר עליהם קדיש
הגיש סיוע לאחר הפיגוע: "הילד מירר בבכי: 'הרגו את ההורים שלי'"
נתניהו: "אנו גינינו את הפיגוע בדומא, מה פשר השתיקה מרמאללה?"

מתנחלים צועדים באזור פיגוע הירי שבו נרצחו נעמה ואיתם הנקין  2 באוקטובר 2015. יותם רונן
מתנחלים סמוך לזירת הפיגוע, היום/יותם רונן

ציר אלון מורה-איתמר מוביל לשתי התנחלויות אלה בלבד. ביניהן מפרידים כעשרה קילומטרים שכוללים כניסה לשני כפרים פלסטיניים – בית דג'ן ובית פוריק. בשנים האחרונות כוחות הביטחון הקלו על תנועת הפלסטינים בציר, שהיה סגור לנסיעת פלסטינים עד לפני שלוש שנים. על פי הנוהל השגרתי, כוחות צה"ל מסיירים באופן קבוע לאורך הציר ולעתים עורכים מארבים נגד חשודים ביידוי אבנים או בקבוקי תבערה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הכביש שנפתח לתנועת פלסטינים שוב נחסם

כחלק מההקלות על התנועה בכביש, מחסום בית פוריק הורד ועמדת תצפית שהוצבה בכניסה לאלון מורה הפסיקה להיות מאוישת באופן קבוע, אלא רק במקרים שבהם היה צורך מודיעיני מיוחד. גם אמש, בזמן הפיגוע, הפילבוקס – שנמצא במרחק של כ-500 מטרים מהזירה – לא היה מאויש. אם חיילים היו שומרים במקום, הם היו בקלות רואים את המתרחש ועשויים להרתיע את המחבלים.

מתנחלים צועדים באזור פיגוע הירי שבו נרצחו נעמה ואיתם הנקין  2 באוקטובר 2015. יותם רונן
עמדת השמירה בכניסה לאלון מורה/יותם רונן

זירת הפיגוע נמצאת בעמק שטוח שקשה לראותו, אלא על ידי כוחות שנמצאים בנקודה גבוהה, כמו עמדת התצפית. לא מן הנמנע כי המחבלים ידעו שהפילבוקס אינו מאויש, ובחרו בנקודה זו, הנמצאת בסמוך לכניסה לבית פוריק ולשכם.

הבוקר הגיעו כוחות בינוי של צה"ל עם ציוד, ושבו לאייש את הפילבוקס ואת המחסום. כמו כן, תושבי אלון מורה קיבלו הודעה כי הציר ייסגר שוב לתנועת פלסטינים מבית דג'ן עד לצומת החטיבה, כפי שהיה עד לפני כמה חודשים.

מתנחלים צועדים באזור פיגוע הירי שבו נרצחו נעמה ואיתם הנקין  2 באוקטובר 2015. יותם רונן
זירת הפיגוע, היום/יותם רונן

צה"ל מנסה כל העת למצוא את האיזון בין שמירה על ביטחון המתנחלים לבין חופש תנועה יחסי עבור הפלסטינים. למרות המאמצים, בצה"ל ובמערכת הביטחון מודים כי למרות עשרות האירועים שנמנעים מדי חודש, לא ניתן להגיע למצב של אפס אירועים. לטענתו של ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, מערכת הביטחון מפקירה את דמם של התושבים בפתיחת הצירים לתנועת פלסטינים ובהוצאת הכוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully