וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תבקש מארה"ב להגדיל משמעותית את הסיוע הביטחוני

אמיר בוחבוט ושבתי בנדט

30.9.2015 / 0:54

בביקורו בארה"ב בסוף החודש יבקש שר הביטחון להרחיב את היקף האמצעים שמעמידה וושינגטון לרשות צה"ל. מסתמן: יעלון יחתור גם להגדיל את שיתוף הפעולה המודיעיני. בירושלים מעריכים כי הבית הלבן ינהג בנדיבות. יעלון בסיור בדרום: לא מתאמים פעילותנו בסוריה עם רוסיה

צילום: שי מכלוף; עריכה: שניר דבוש

שר הביטחון משה יעלון יבקש משר ההגנה האמריקני אשטון קרטר להגדיל באופן משמעותי את כספי הסיוע הביטחוני השנתיים לישראל ולהרחיב את היקף האמצעים שמעמידה ארצות הברית לרשות צה"ל – כך נודע לוואלה! NEWS. עוד מסתמן כי הבקשות יכללו לא רק מערכות נשק שטרם נמכרו לישראל, אלא גם הרחבת שיתוף הפעולה המודיעיני.

במערכת המדינית והן במערכת הביטחונית גוברות ההכנות לקראת ביקורו של יעלון בארה"ב בסוף חודש אוקטובר. אולם טרם הוכרעו שאלות מהותיות כמו מה יהיה ההיקף של הסיוע הכספי השנתי מארה"ב שאותו תבקש ישראל, ואילו נושאים נוספים יידונו כדי לשמור על עליונות צה"ל במזרח התיכון.

על רקע ההסכם עם איראן, התחמשות מדינות במזרח התיכון והנוכחות ההולכת וגוברת של צבא רוסיה בסוריה, התערער מעמדה הביטחוני של ישראל באזור. בהתאם לשינויים אלה מצפים בירושלים שארה"ב תגלה נדיבות, ותמיכה רחבות יותר. מסרים ברוח זו התקבלו בבית הלבן, זאת למרות הקרירות השוררת בין הנשיא האמריקני ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו. יעלון ימריא ב-24 באוקטובר לארצות הברית וב-28 יקיים פגישה בארבע עיניים עם שר ההגנה. לאחריה תיערך פגישת עבודה בין שני הצדדים שבה יוצגו הסעיפים בהם מעוניינת ישראל לדון. ההערכות בישראל הן שארה"ב תשפר את מעמדו של צה"ל באזור "באופן משמעותי".

לקריאה נוספת:
חבילת פיצויים: הסיוע הביטחוני שישראל עשויה לקבל מארה"ב
דיווח: ארה"ב תגדיל את הסיוע הביטחוני לישראל בשל הסכם הגרעין

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בסיור ביישובי עוטף עזה וביקור בסוכה בקיבוץ סעד. ספטמבר 2015. רפי בביאן, מערכת וואלה! NEWS
השר יעלון בסיור בעוטף עזה/מערכת וואלה! NEWS, רפי בביאן

הניסיון של השר יעלון להגדיל את הסיוע האמריקני הוא אחד משורה של ניסיונות דומים של מנהיגי הביטחון בעבר שנדחו בנימוס. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט חתם בשנת 2007 על הסכם עם הממשל האמריקני לטווח של עשר שנים, שלפיו וושינגטון תספק תכנית סיוע של 30 מיליארד דולרים לרכש צבאי. בישראל קיוו עוד בתקופתו של שר הביטחון אהוד ברק כי יקבלו אישור מהאמריקנים לרכוש על חשבון תקציב הסיוע העתידי מערכות לחימה מתקדמות, טילים ותחמושת, כמו גם להגדיל את הסיוע - אך סורבו. ברק ניסה להציג מתווה מיוחד שבמסגרתו ישראל תוכל לרכוש כלי טיס על חשבון הסיוע הכספי העתידי אך גם הצעה זו נדחתה. זאת אף שבמקביל לכך החליט נשיא ארה"ב דאז לאפשר באופן עקרוני למכירה מערכות נשק מתקדמות, לחימה ותחמושת שעד כה לא נמכרו לישראל כמו טילים חכמים, מטוסי V22, מטוסי תדלוק ומכ"מים מתקדמים - אך בשל מצוקה תקציבית במערכת הביטחון האישור טרם מומש.

חשוב לציין כי מעבר לתקציב השנתי הקבוע של ארה"ב לישראל, במהלך שתי הכהונות שלו אישר הנשיא האמריקני ברק אובמה תקציב משמעותי למימון, פיתוח וייצור מערכות הגנה אקטיביות: כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ. מסתמן כי בבקשותיו של יעלון יושם דגש על סיוע ברכש סוללות שרביט קסמים, מערכת שתוכרז בשנה הבאה כמבצעית, ובכך תושלם הרכבת מערכת הגנה רב-שכבתית לישראל מפני טילים ורקטות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

יעלון על מעורבות רוסיה בסוריה: "לא מתאמים את הפעילות עם מוסקבה"

בתוך כך, ביקר אתמול (שלישי) השר יעלון בעוטף עזה ואמר: "עברה שנה מאז 'צוק איתן' ואין ספק שמעבר לגדר ברצועת עזה, חמאס - כמי ששולט ברצועה, צריך להתמודד עם אתגרים פנימיים, בהם ארגוני דעאש ואחרים, שיורים מהרצועה כדי להתסיס מתחומו, כמו גם עם אתגרים אחרים. בסך הכול יש שיפור. אין לנו שום עניין שתושבי עזה יחיו תחת מצוקה וכל עוד הם לא מאיימים עלינו ופוגעים ביישובינו. אני מקווה שהמצב הביטחוני הנוכחי יימשך גם בשנים הבאות".

לפני עשרה ימים נורו רקטות לעבר אשקלון ושדרות. הרקטה ששוגרה לעבר אשקלון יורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל" מעל אזור התעשייה במועצה האזורית חוף אשקלון. ארגון סלפי המזוהה עם דאעש קיבל אחריות לירי. כשלוש שעות קודם לכן - לראשונה מאז מבצע "צוק איתן" - התפוצצה רקטה בלב שדרות. הרקטה גרמה נזק לאוטובוס שהיה במקום. בתגובה תקף חיל האוויר שלוש מטרות בעזה.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בסיור ביישובי עוטף עזה וביקור בסוכה בקיבוץ סעד. ספטמבר 2015. רפי בביאן, מערכת וואלה! NEWS
יעלון בקיבוץ סעד/מערכת וואלה! NEWS, רפי בביאן

בסיור התייחס יעלון גם למתיחות בגבול הצפון. ביום ראשון תקף צה"ל שתי מטרות של צבא סוריה במרכז רמת הגולן הסורית. זאת בעקבות שתי רקטות שהתפוצצו בשטח ישראל באותה היממה - זליגת ירי מהקרבות בין צבא אסד למורדים במלחמת האזרחים בסוריה. "בגבול הצפון, בסוריה, לא שקט כבר ארבע שנים ואף על פי כן אנחנו מצליחים להרחיק את האיום הזה מעל תושבי רמת הגולן", אמר היום יעלון. "אנחנו מנהלים מדיניות מאוד ברורה. בעניין הזה אנחנו לא סובלניים ומיד הגבנו. יש התפתחויות נוספות בסוריה כמו הנוכחות הרוסית והאיראנית. גם פה הבהרנו לרוסים שאין לנו כוונה לוותר על היכולת שלנו להגן על האינטרסים שלנו ואני מציע שלא יבחנו אותנו. מי שחשב שהוא יבחן אותנו באותה זליגה - אם נגיב או לא - הנה הגבנו ונמשיך להגן על הקווים האדומים שלנו".

שר הביטחון אמר עוד: "אנחנו לא מתאמים את הפעילות שלנו עם רוסיה. אבל כפי שאמרתי, רה"מ נתניהו הבהיר לנשיא פוטין שאנחנו לא מתערבים במי יהיה, מי ישלוט בסוריה. אסד, לא אסד, אנחנו לא נכנסים לדיון הזה בכלל. אבל יש לנו אינטרסים, וכשהם מאויימים אנחנו פועלים ואנחנו נמשיך לפעול, וזה הובהר גם לנשיא רוסיה. והנה התוצאה: בחג פעלנו ונמשיך לפעול כנגד כל הפרה או פגיעה באינטרסים שלנו שאני מזכיר אותם - מי שמנסה להפר את ריבונותנו נפגע בו, מי שינסה להעביר אמצעי לחימה מתקדמים לגורמי טרור, בדגש על חיזבאללה, אנחנו נפגע בו ומי שינסה להעביר אמצעי לחימה כימיים לגורמי טרור, או חיזבאללה, אנחנו גם נפגע בו".

(עדכון ראשון: 19:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully