וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מהעובדים "חלו" - הופסקה תנועת הרכבת הקלה בירושלים

דנה ירקצי ומשה שטיינמץ

29.9.2015 / 13:50

עובדי הרכבת הקלה מוחים על פגיעה בתנאי העבודה - ורבים מהם לא הגיעו לעבוד. בעקבות השיבושים הופסקה תנועת הרכבות. בית הדין לעבודה זימן את העובדים לבדיקה אצל רופא תעסוקתי: "מוזר לומר שזה צירוף מקרים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן צילום: עומר מירון

לאחר שבהנהלת הרכבת הקלה שבירושלים התריעו אתמול משיבושים בתנועת הרכבת עקב "'מחלה' מאורגנת ומתואמת של נציגות הנהגים", מסרו היום (שלישי) נהגים נוספים על היותם חולים. הבוקר הודיעו "נהגים נוספים על היותם חולים", ומשמעות הדבר היא כי שליש מצוות הנהגים נמצאים בחופשת מחלה ולא יכולים להגיע לעבודה. בשל השיבושים, הנהלת סיטיפס - המפעילה את הרכבת הקלה בעיר - הודיעה על הפסקת תנועת הרכבות בבירה. כמו כן, בשעה 12:30 התקיים דיון בנושא בבין הדין האזורי לעבודה בעיר.

בדיון שהתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, ביקשה השופטת שרה ברוינר-ישרזדה לזמן את כל "החולים" לבדיקה אצל רופא תעסוקתי. "יהיה מוזר לומר שזה צירוף מקרים", אמרה השופטת בדיון והוסיפה, "הדבר שמטריד אותי וחשוב לי הוא שאין לתושבי ירושלים רכבת". לבקשתה, ההתסדרות תפעל להשבת הנהגים לעבודה כבר מחר.

מההנהלה נמסר כי בחמישי האחרון התנהל משא ומתן בין הגורמים ובו ניתנה הצעה לשיפור שכרם של הנהגים. "הם דחו אותה לאחר יד, זאת למרות ששכרם הוא מהגבוהים שבענף". לטענת ההנהלה, "צריך להיות מאוד תמימים כדי לחשוב שכעת, באופן מאורגן ומסונכרן, כולם חלו לפתע".

לקריאה נוספת:
"עובדיה יוסף מחל לי": הרב שהסתכסך עם צמרת ש"ס שובר שתיקה
אחרי שהוסרה מועמדותו: הירש בירך את אלשיך על בחירתו למפכ"ל
גבר בן 62 נהרג ושני צעירים נפצעו קשה בתאונה באזור אשדוד

הרכבת הקלה בירושלים, סוכות 2015. נועם מושקוביץ
העובדים מוחים על פגיעה בתנאי עבודתם/נועם מושקוביץ

לטענת ההנהלה, מחאת העובדים נעשית בניגוד להוראות החוק ובניגוד לפסיקת בית הדין האזורי לעבודה: "נדחו טענות הוועד וההסתדרות, ונקבע כי לא הייתה כל פגיעה בתנאי העובדה ובזכויות הנהגים". בשל השביתה הפתאומית, במשרד התחבורה נערכים לתגבור קווי האוטובוסים בבירה. כמו כן, חברת "אגד" החלה לתגבר את השירות באמצעות הקווים: 29, 27, 24, 23, 21 ו-20 שמסלולם ימשיך עד לתחנה המרכזית בעיר.

"אנו מצרים על התנהגותם חסרת האחריות של הוועד, שבחר לפגוע בשירות הניתן לנוסעים ולשבש את שגרת חייהם דווקא בימי החג", אמרו ברכבת הקלה ואף תקפו את ההסתדרות, "שלא מפעילה את סמכותה החוקית ולא פועלת להפסקת הפעילות הבלתי חוקית של הנהגים כלפי הציבור". נוסף על הביקורת, מסרו בהנהלה הודיעו כי "הוגשה פנייה לבית הדין לעבודה במטרה לחייב את הנהגים לשוב לעבודתם ולמנוע פגיעה קשה בציבור הנוסעים".

בוועד הרכבת הקלה דוחים את האשמות על שביתה מכוונת: "אין לנו קשר להתארגנות פנימית של העובדים, אשר חלו בימים האחרונים - ככל הנראה כתוצאה מהעבודה הקשה ומהמתח שנוצר מתנאי העבודה של ההנהלה". לדברי הועד, "חברי הוועד התייצבו לסידור העבודה".

נידאל אטראש, יו"ר ועד העובדים הגיב לדברים, "הנהלת החברה טוענת שההסתדרות והוועד הקימו שביתה איטלקית - אך לנו אין קשר לזה. אנחנו לא דיברנו עם הנהגים ולא תיאמנו שום דבר". לדברי אטראש, "יש לנו סכסוך עבודה מסודר ותכננו להוציא לפועל שביתה באופן חוקי ב-12 לאוקטובר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הרכבת הקלה בירושלים, סוכות 2015. נועם מושקוביץ
"'מחלה' מאורגנת ומתואמת". סוכות ברכבת הקלה/נועם מושקוביץ

בהתערבות שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שרה ברוינר-ישרזדה, ההסתדרות תפעל מול נהגי הרכבת הקלה במטרה להחזירם מחר לעבודה. "הדבר שמטריד אותי וחשוב לי הוא שאין לתושבי ירושלים רכבת", אמר השופטת ברוינר-ישרזדה שביקשה לקבל דיווח עד היום בערב על מנת לדעת אם הנהגים אכן נענו לדרישת ההסתדרות ואם ניתן לחדש תנועת הרכבות בהתאם.

גם עיריית ירושלים ביקשה מבית הדין לעבודה להצטרף כצד לבקשת "סיטי פס" כדי למנוע את שביתת הנהגים. "לא יתכן שתושבי ירושלים ומאות אלפי העולים לרגל יהיו בני ערובה של שביתה פראית ולא חוקית", אמר ראש העיר ניר ברקת. "לא נעבור על זה לסדר היום ואנו שוקלים צעדים נוספים. אני מצפה מבית המשפט וההסתדרות להחזיר את הנהגים במהירות האפשרית לפעילות מלאה".

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה כי היא "מצרה על כך שנדרשה פניה לבית הדין על מנת שההסתדרות תפעיל מרותה על העובדים ותדרוש מהם לחזור לעבודה באופן מידי ולהפסיק לפגוע בציבור הנוסעים".

בחודש שעבר השביתו עובדי הרכבת הקלה את תנועת הרכבות בעיר בשל סכסוך עם הנהלת הרכבת. זאת, בעקבות שינויים שעליהם הוחלט בלוח הזמנים של הרכבות, שהיו אמורים להיכנס היום לתוקף. מנכ"ל הרכבת הקלה רון רביד טען אז כי מדובר "בהחלטה אומללה שנובעת מאובדן עשתונות". יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, דני בונפילד, דחה את טענות הנהלת הרכבת הקלה, ואמר כי היא "מהלכת אימים על העובדים".

(עדכון ראשון: 09:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully