וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזיק המסוכן שחי על ענפי סכך הסוכה עלול להגיע לחצר הבית

28.9.2015 / 12:30

חיפושית חדקונית הדקל, שהגיעה לארץ לפני 15 שנים, גורמת לנזק כבד לעצי הדקל, שענפיהם משמשים לבניית סכך לסוכות. מומחי הדברה ביולוגית מזהירים כי גיזום סככים בצורה בלתי מבוקרת עלול להביא להתפשטות המזיק

מטע תמרים דקל יעלים עין גדי. זיו ריינשטיין,
גיזום העצים לסכך עלול להביא את המזיק למקומות חדשים/זיו ריינשטיין

כבר 15 שנים שהאיום להתפשטותה של חיפושית מזן חדקונית הדקל האדומה חוזר מדי חג סוכות – כשגיזום עצי דקל לסכך באופן בלתי מבוקר עלול להעבירה למקומות שאליהם עדיין לא הגיעה. החיפושית מסבה נזק רב לעצים, ששימושם לצורכי נוי הפך גם הוא פופולרי בארץ, ויכולה לגרום לקריסתם. מדבירים ביולוגים מזהירים כעת מפני הגעת המזיק דרך ענפי סכך נגועים לחצרות ולגינות בתים פרטיים.

עונות המעבר מאופיינות בפעילות ערה של החדקונית. גיזום ענפי הדקלים כסכך לסוכה והובלתם לחצרות ולגינות עלול להגביר את הפצת המזיק גם לאזורים שבהם שיעור ההידבקות נמוך יחסית. לפי מומחים להדברה ביולוגית, גיזום ענפי הדקלים גורם לפציעתם ועלול להגביר את משיכת החדקוניות אליהם בשל הריח הייחודי המופרש מהגדם לאחר הגיזום.

המדביר אוהד אבירם מחברת ההדברה "ביו-בי" מקיבוץ שדה אליהו הסביר: "הרבה פעמים הזחלים מתגלים בקצוות הענפים הקרובים לעץ. כשגוזמים את הענפים לטובת הסכך ומסיעים אותם למקום אחר, גם הגלמים והזחלים עוברים יחד איתם. במצב כזה החדקוניות עלולות לעבור בקלות לעצים בריאים שנמצאים בחצר הבית או הבניין בו הוקמה הסוכה. על כן, כשקונים את ענפי הדקלים לסכך, כדאי לבדוק אם יש מחילות באזור החיתוך של הענף".

עוד בוואלה! NEWS:
השב"כניק מהמקהלה: תושבי כוכב השחר מספרים על השכן אלשיך
מכת האופניים החשמליים: 3 נערים נפגעו בינוני-קשה בנתניה ובת ים
מאבק של 30 שנה בעולם החרדי בא אל סופו בזכות האינטרנט

הכנות לקראת חג הסוכות בבני ברק. ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
מומלץ לבדוק את החלקים הקרובים למקום החיתוך של הענף/ראובן קסטרו

מקורה של חדקונית הדקל הוא בדרום מזרח אסיה, והיא התפשטה לישראל ככל הנראה דרך ירדן ולבנון. "היא יכולה להגיע לארצות חדשות באמצעות יבוא של עצים או צמחייה בין מדינות. החיפושית אמנם עפה לאט, אבל במעופה היא מסוגלת לגמוע גם עשרה קילומטרים", הסביר אבירם. "בתחילה היא הייתה נפוצה רק בבקעת הירדן ובצפון הארץ, אבל היום היא נמצאת כבר בכל מקום בארץ. רק בשנים האחרונות התחילו לחקור את המזיק הזה ולחפש דרכים להתמודד אתו בצורה אינטנסיבית", הוסיף.

נקבת החדקונית מסוגלת להטיל בגזע עץ 300 ביצים, והזחלים הבוקעים מהגלמים מפוררים את הגזע דרך חלקו התחתון ומרוקנים אותו מתוכנו. עצי הדקל שאליהם חודרת החדקונית מאבדים בסוף התהליך את ענפיהם ועליהם ולעתים אף מתים לחלוטין. בשל הפיכתו של הגזע חלול, עץ נגוע יכול להתמוטט גם ממשב רוח קל בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully