וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התנגשות בין כיפור לחג הקורבן: כוננות מוגברת בערים המעורבות

שני המועדים שיחולו ברביעי הובילו להיערכות מיוחדת של כוחות הביטחון ושל הרשויות, בין היתר בשל המתיחות בירושלים בתקופה האחרונה. אלפי שוטרים נפרסו ברחבי הבירה, ובצפון נערכו מפגשים בין מנהיגי הדתות. כמו כן, הוגבלה הכניסה להר הבית והוטל סגר כללי על הגדה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(כוננות מוגברת לרגל יום הכיפורים: אלפי שוטרים נפרסו בירושלים)

ברקע המתיחות והמצב הביטחוני הרגיש, יתקיימו השנה יום הכיפורים וחג הקורבן המוסלמי (עיד אל-אדחא) בסמיכות קרובה. חלק מהציבור המוסלמי והן חלק מהציבור היהודי צפוי לצום מחר (רביעי) אולם בשעות הערב צפויים אזרחים מוסלמים להתכנס לארוחת החג החגיגית. מדובר במועדים רוחניים משמעותיים לשתי הדתות, אולם השוני באופי החגים לצד המתיחות הקיימת בערים המעורבות מעסיקה את העיריות ואת כוחות הביטחון. יום הכיפורים עוסק בצום, תענית ותפילות – חג הקורבן הוא חגיגה שכוללת שחיטת טלה וסעודה מפוארת.

במשטרת ירושלים התכוננו לקראת המועדים שיחולו בו-זמנית. זאת לאחר שבשנים עברו קיומם באותו היום הוביל למהומות בבירה. במסגרת ההיערכות הוקצו אלפי שוטרים לצד פלוגות משמר הגבול המונות יותר מ-800 שוטרים. במקביל, בהחלטה מיוחדת וחריגה, הוחלט על הגבלת כניסת המתפללים להר הבית לגיל 40 ומעלה לגברים – זאת לנוכח התרעות שהתקבלו על צעירים פלסטינים המתכוונים להפר את הסדר במתחם.

בנוסף לכך, בערב יום הכיפורים תקצה המשטרה שוטרים שיפרידו בין המגזרים בשכונות המעורבות, לרבות פסגת זאב, נווה יעקב, בית חנינא, בית צפאפא, ארמון הנציב והכפרים השכנים.

עוד בוואלה! NEWS:
סערת השמות בי-ם: "אין לערבים אלפי שנות היסטוריה כאן"
נתניהו: סיכמתי עם פוטין על הקמת מנגנון למניעת תקריות בסוריה
שגריר ישראל לשעבר: "מעבר לקו הירוק ישראל היא מדינת אפרטהייד"

אישה קונה ממתקים לקראת חג הקורבן, שכם, ספטמבר 2014. רויטרס
אישה מוסלמית עורכת קניות בשכם לקראת חגיגות חג הקורבן/רויטרס

במשטרה ציינו כי פעילות השוטרים תתמקד בשמירת ביטחון הציבור, סיכול פעילות חבלנית, שמירה על צירי תנועה והסדר הציבורי בירושלים. כמו כן, המשטרה תציב שוטרים במחסומים באזור ובמקביל תאבטח המשטרה את בתי הכנסת בעיר ואת המתפללים במהלך יום הכיפורים.

כוננות מוגברת תחול גם בגדה המערבית. בתוך כך, שר הביטחון משה יעלון החליט כמדי חג להטיל סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון ולסגור את המעברים ברצועת עזה במהלך יום כיפור החל מהיום ועד מחר בחצות. במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים, כל זאת בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

סליחות בכותל תשע"ה. נועם מושקוביץ
סליחות בכותל המערבי/נועם מושקוביץ

גם בעכו ובחיפה נערכים באופן מיוחד לקראת התנגשות המועדים - בבית הגפן שבחיפה נערך לפני כמה ימים מפגש הכנה לרגל שני המועדים, שבו השתתפו ראשי העדות והדתות בעיר. ראש העיר יונה יהב אמר כי "למרות מנהגי הדת השונים, הרוח החיפאית תוכיח את עצמה גם הפעם. תושבי העיר חשים מחויבות לרוח ההבנה והסובלנות ואין בי ספק כי החגים יעברו בשלווה וכבוד הדדי".

על מנת להבטיח כי המועדים יעברו בשלום, שיעורי הסברה בנושא העלאת המודעות לחפיפת הימים הקדושים התקיימו לאחרונה בבתי הספר, במסגדים ובבתי הכנסת בעיר. חזית נוספת שבה פועלות הרשויות בחיפה היא הרשתות החברתית, שבהן הופצו הסברים וקריאה לסובלנות.

מחסום קלנדיה, יוני 2015. ניב אהרונסון
סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון. מחסום קלנדיה/ניב אהרונסון

גם בעכו נערכו מפגשים בין נציגי העירייה לבין גורמים יהודים ומוסלמים בעיר. במפגש שנערך לפני כשלושה שבועות השתתפו רב העיר והמחוז, הרב יוסף ישר, ואימאם מסגד אל-ג'זאר, השייח סמיר עאסי, כשנושא הפגישה היה כיבוד האחר תוך גילוי סובלנות והבנה בתקופת החגים. ראש העיר שמעון לנקרי אמר כי "התושבים עמדו בשנה שעברה במבחן בהצלחה וכך יהיה גם השנה". לדבריו של לנקרי, "אנו נערכים היטב לחגים בכל המישורים, תוך מעורבות אישית של ראשי הקהילות, כדי שיום הכיפורים וחג הקורבן יעברו בשלום".

פרט למפגש, לאחרונה קיימו אגף הביטחון בעירייה והמשטרה דיונים בנושא ואף הוכנו צוותי גישור והתערבות. כוחות המשטרה בעיר תוגברו, והם צפויים לפרוס מחסומים שימנעו תנועת כלי רכב באזורים שונים ברכבי העיר. עם זאת, תתאפשר כניסה ויציאה לעיר העתיקה.

בדומה לחיפה, גם בעכו מסגרות החינוך נרתמו למאמצי ההסברה וההידברות, והמורים העבירו מערכי שיעור המותאמים לנושא בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים.

כוחות הביטחון שהוצבו להתמודד עם הפרות הסדר בעיר העתיקה ובהר הבית בירושלים, 18 בספטמבר 2015.. נועם מושקוביץ
במשטרה חוששים מעימותים בירושלים. מהומות בעיר העתיקה, השבוע/נועם מושקוביץ

ממחוז חוף הצפוני נמסר כי "סיימנו את היערכותנו ליום הכיפורים בדגש על היערכות ביישובים המעורבים ומניעת יידוי אבנים בצירים". סגן מפקד המחוז, תת-ניצב ג'מאל חכרוש, הנחה את מפקדי התחנות להיערך לשמירת הסדר, תוך שילוב גורמי הרשויות והשיטור העירוני יחד עם דמויות ציבוריות מוכרות.

עוד נמסר כי שוטרי ומתנדבי התחנות במחוז חוף, בסיוע יחידות הפיקוח העירוני וסדרנים, יתפרסו סביב מוקדי התפילה ובתי העלמין – זאת במטרה לאפשר לציבור לקיים את מצוות החג תוך שמירה על הביטחון והסדר. חכרוש הורה למפקדי התחנות להיערך למניעת יידוי אבנים תוך גילוי רגישות ואיפוק לצד טיפול בצורה נחושה נגד כל ניסיון להפרת הסדר.

זמני כניסת הצום: ירושלים 18:01; תל אביב 18:16; חיפה 18:07; באר שבע 18:18. זמני יציאת הצום: ירושלים 19:11; תל אביב 19:13; חיפה 19:13; באר שבע 19:13.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully