וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת השמות העבריים בבירה: "אין לערבים היסטוריה של אלפי שנים כאן"

דב גיל-הר

21.9.2015 / 13:40

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תקף ההחלטה שנחשפה בוואלה! NEWS לתת שמות עבריים לרחובות בשכונות במזרח ירושלים ואמר ש"לישראל, ככובשת, אין זכות לא במזרח העיר, לא בגדה". ינון מגל מהבית היהודי השיב: "היהודים רוצים לממש התרבות מימי בית ראשון ושני". עימות באולפן

עריכה: ניר חן, צילום: עומר מרון

הוויכוח סביב הענקת שמות עבריים לרחובות במזרח ירושלים ממשיך לייצר הדים. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS האשים יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה כי מדובר בניסיון לבצע "ישראליזציה" במזרח ירושלים - דבר שלטענתו הוא "אינו לגיטימי". ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) שהתעמת איתו השיב: "יש שם תרבות יהודית מאז בית ראשון".

ההחלטה של מועצת עיריית ירושלים, שנחשפה לראשונה בוואלה! NEWS, ושניתנה בניגוד לדעת ראש הוועדה המייעצת בעניין - השופט בדימוס יעקב טירקל, מצאה לנכון לתת שמות עבריים לרחובות בכמה שכונות פלסטיניות ברובן בבירה. בעוד שבימין בירכו על המהלך ש"מחזק את הריבונות הישראלית", בקרב הציבור הערבי בירושלים ונציגי המגזר בכנסת נרשמה תרעומת.

"אני דוגל ברב תרבותיות ובמקום שיש בו יותר מעם אחד, זה דבר שצריך להכיר ולהוסיף", אמר ח"כ עודה בריאיון הבוקר, והוסיף: "הבעיה היא הייהוד של המרחב על חשבון הפנים הערביות שלו. זה אחד על חשבון השני". לדברי ח"כ עודה, שכבר כינה את המהלך השנוי במחלוקת בתור ניסיון להפר את הסטטוס-קוו בעיר המעורבת, הוסיף כי "בירושלים יש כיבוש וכי שני העמים צריכים להגיע לפשרה היסטורית - מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. לכן, כל ניסיון ל'ישראליציה' של מזרח ירושלים הוא לא לגיטימי".

ח"כ ינון מגל וח"כ איימן עודה. ראובן קסטרו, ליאור רותם (דוברות הכנסת), עיבוד תמונה
ח"כ מגל וח"כ עודה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, ליאור רותם (דוברות הכנסת)

בהמשך דבריו היה תקיף יותר ואמר כי כל עוד ישראל שולטת באוכלוסייה אחרת - "אין לה ככובשת שמץ של זכות, לא בירושלים המזרחית, לא בגדה ולא בעזה - אלה האדמות שמיועדות להיות האדמה של המדינה הפלסטינית". לדבריו, בשאר חלקי המדינה יש מקום לשמות עבריים ועבריים כאחד - אולם כאמור לא כך המצב במקומות שהם פלסטיינים מובהקים.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
"מי שמחליט עבור עזה הוא העם הפלסטיני ולא עיריית ירושלים"

ח"כ מגל השיב לעודה וציין כי מדבריו עולה שהוא לא מלין על עניין העיתוי - המתיחות הגואה בבירה - אלא גורס כי פשוט ליהודים "אסור לקרוא לרחובות בשמות עבריים במקומות שבהם גרים יהודים. הוא חושב שאסור ואני חושב שמותר. ההיסטוריה של המקומות האלה, גם בסילוואן, כוללת יהודים".

הוא ביקר את דבריו של עמיתו של עודה לסיעה, ח"כ אחמד טיבי, שאמר כי ההחלטה לתת שמות עבריים היא "פירומנית" והוסיף: "הערבים תמיד מדברים באלימות. אני מציע שינסו פעם אחת לדבר שלא באיומים". ח"כ מגל שב והבהיר: "זאת לא התרסה. יש שם יהודים שרוצים (לממש - דג"ה) חלק מהתרבות היהודית שהיא מימי בית ראשון ושני. אין פה היסטוריה של אלפי שנים של ערבים, זה שקר".

עודה לא נשאר חייב וטען "אנשים שהם בטוחים בעצמם לא מפחדים מהאחר" ואין להם בעיה עם השמות. "הערבים שמרו במשך מאות ואלפי שנים על שמות יהודיים, ואני גאה בגישה הזאת. לכם, בוודאי עדיף יותר מתרבות אחת. יש מקום לכולם, ולשתי התרבויות. אבל מי שמחליט עבור עזה הוא העם הפלסטיני ולא עיריית ירושלים. הר הבית? המסגד שייך למוסלמים בדיוק כמו שבית הכנסת שייך ליהודים. צריך לשמור על הסטטוס קוו, מי שמפריע הם הקיצונים שמובילים את כולנו למלחמה דתית עקובה מדם.

עוד אמר: "הכיוון הפלסטיני די ברור והוא לא מדינה דו-לאומית, אלא לחתור לפשרה היסוטורית בעמק השווה - מדינה בגבולות 1967. לא יתנו לגיטימציה לכיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully