וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמד החדש לתפקיד היועמ"ש: הפרשן המשפטי של "ישראל היום"

יהושע בריינר

17.9.2015 / 8:20

ועדת האיתור תודיע בקרוב מי יהיו המועמדים הסופיים להחליף את יהודה וינשטיין. פרופ' אביעד הכהן, פרשן בעיתון המזוהה עם ראש הממשלה, נחשב למועמד אפשרי. עם זאת, מעדיף נתניהו לראות בתפקיד את מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, המסתמן כמועמד המוביל

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
חברי ועדי האיתור דנים במועמדים להחלפתו. וינשטיין/טלי מאייר

חברי ועדת איתור המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא ימשיכו היום (חמישי) בדיונים שהחלו אתמול, במטרה להגיע לרשימת המועמדים הסופית לתפקיד הבכיר. לפי החלטת שרת המשפטים איילת שקד, הוועדה תמליץ על שלושה מועמדים הראויים לדעתה להחליף את היועץ המשפטי הנוכחי יהודה וינשטיין, המסיים את כהונתו בינואר 2016.

בוועדה יושבים חמישה חברים: יו"ר נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, נציגת הכנסת ח"כ ענת ברקו, נציגת האקדמיה פרופ' גבריאלה שלו, נציג הממשלה שר המשפטים לשעבר משה נסים ונציג לשכת עורכי הדין יחיאל כ"ץ. כדי לקבוע מי יהיו שלושת המועמדים הסופיים יש לקבל את הסכמתם של ארבעה מתוך חמשת חברי הוועדה.

היום יחליטו חברי הוועדה מי מהשמות שהועלו הוא בעל הסיכויים הגבוהים להיכנס לרשימת המועמדים הרשמית, ובשבוע הבא ככל הנראה תפורסם הרשימה לציבור. עם פרסום הרשימה הסופית, יוכל הציבור הרחב להביע התנגדות לכל מועמד תוך 21 ימים, בזמן שהמועמדים עצמם ירואיינו על ידי חברי הוועדה.

לקריאה נוספת:
נתניהו נגד שקד: "קיימת סכנה בפיצול תפקיד היועמ"ש"
הישג לימין: מייסד "בצלם" לא יבחר את היועמ"ש הבא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד המועמדים להחלפת וינשטיין. הכהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שם חדש ומפתיע שעלה לאחרונה כמועמד אפשרי לתפקיד הוא פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט המרבה להעניק פרשנויות בעניינים משפטיים בעיתון "ישראל היום" המזוהה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הכהן, מומחה למשפט חוקתי, היה בעברו מועמד לתפקיד שופט בבית המשפט העליון. הוא נחשב לבעל עמדות מתונות בענייני דת ומדינה ואף היה ממייסדי הארגון החברתי "במעגלי צדק". הכהן עצמו סירב להתייחס לעצם מועמדותו ואמר כי "אינו עוסק בכך".

השם המוביל לתפקיד כרגע הוא מזכיר הממשלה הנוכחי והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אביחי מנדלבליט. הוא נחשב למועמד המועדף על ראש הממשלה בנימין נתניהו וזוכה גם לתמיכתם של כמה חברים נוספים בוועדה. עם זאת, מעורבותו בפרשת הרפז וסגירת התיק נגדו בעילת חוסר ראיות עלולה להכשיל את המינוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל במהלך ישיבת  הממשלה ממזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט את דו"ח ועדת הביקורת על מבצע צוק איתן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
המועמד המוביל. מנדלבליט לצד נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מועמדת מובילה נוספת היא נציבת הביקורת על הפרקליטות והשופטת בדימוס הילה גרסטל, הנחשבת למועדפת על ידי לשכת עורכי הדין. גם ראש סגל משרד ראש הממשלה לשעבר, עו"ד יורם טורבוביץ', המשמש כיום כיו"ר דלק אנרגיה, ידוע כמועמד מרכזי. אך תפקידו הקודם כראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עלולה להעיב על מועמדותו לתפקיד. חבר הועדה נסים, נציג הממשלה, הוא זה שהעלה את שמו של טורובוביץ', אולם ככל הנראה מדובר ביוזמה פרטית שלו שלא תזכה לגיבוי נתניהו.

בנוסף, לאחרונה הועלה גם שמה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב מיכל אגמון-גונן, האישה השנייה ברשימת המועמדים אשר נתמכת אף היא על ידי לשכת עורכי הדין. שופט נוסף המצוי ברשימה הוא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע ספי אלון, בנו של שופט העליון מנחם אלון ואחיו של הח"כ לשעבר בני אלון ושל הרב מוטי אלון, שהורשע בעבירות מין. אלון נחשב למשפטן מוערך מאוד ואף כיהן בפועל כשופט בעליון, אולם למרות ייחוסו המשפחתי נחשב בעיניי רבים בימין לסדין אדום, בין היתר בשל פסיקות שונות שלא מצאו חן בעיניי רבנים מהימין במהלך ההתנתקות.

מדוע אין אף מועמד מהשוק הפרטי?

שמות נוספים שהועלו מקרב אנשי האקדמיה, בנוסף לפרופ' אביעד הכהן, הם פרופ' אריאל בנדור מאוניברסיטת בר אילן ופרופ' ישי בר, אלוף במיל'. עוד ברשימת המועמדים מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר גיא רוטקופף והיועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון. מקרב המועמדים מתוך משרד המשפטים עלו שמותיהם של פרקליט המדינה שי ניצן והמשנים ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי ואבי ליכט, אולם סיכוייהם לקבל את המינוי נראים בשלב זה נמוכים.

אחד הדברים הבולטים במרוץ הנוכחי לתפקיד הוא היעדרם הבולט של עורכי דין מהשוק הפרטי שממנו הגיע וינשטיין, וייתכן שהדבר מעיד על אכזבת מערכת המשפט מתפקודו של היועץ הנוכחי.

הכניסה למאגר השמות הכללי נחשב יוקרתי לכשעצמו ובשבועות האחרונים פנו מועמדים רבים, חלקם בעצמם וחלקם באמצעות מקורבים, אל חברי הוועדה בתקווה שאלה יעלו את שמם להצבעה. "חלק גדול מהפונים שמבקשים ששמם יהיה ברשימה עושים זאת בעיקר על מנת לקדם את עצמם כשהם יודעים שסיכוייהם לרשת את וינשטיין קלושים", אמר גורם משפטי, "ישנם שופטים ומשפטנים שפונים רק כדי לשפר את סיכוייהם לקראת סבב המינויים הבא למושב בבית המשפט העליון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully