וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט תקף הסדר טיעון למיידה אבנים ובקבוקי תבערה: "המדינה כבלה ידיי"

יהושע בריינר

17.9.2015 / 0:03

בצל הדרישה משופטים להחמיר בענישה, חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון, שבמסגרתו יורשע צעיר ממזרח ירושלים בעבירות חמורות וייאסר לתקופה של 34 חודשים. השופט תקף: "כיצד ניתן לומר שעונש זה מתאים?"

צילום: אבי כהן עריכה: יאיר דניאל

(ראש הממשלה בנימין נתניהו: להחמיר ענישה למיידי אבנים)

סגן בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט משה דרורי, ביקר אתמול (רביעי) בחריפות הסדר טיעון שאליו הגיעה המדינה, במסגרתו צעיר ממזרח ירושלים שהורשע בשורה ארוכה של עבירות ביטחוניות חמורות ייאסר לתקופה של שנתיים ועשרה חודשים בלבד. "כיצד ניתן לומר שעונש של 34 חודשי מאסר הוא עונש מתאים?", כתב השופט דרורי בגזר הדין, "ברור לי כי מדינת ישראל, באמצעות הפרקליטות, כבלה את ידיי כך שאני נמצא במצב שבו בעוד 34 חודשים ייצא הנאשם מבית הכלא כשהוא חדור אידיאולוגיה, שלצערי בבית הכלא רק תחודד".

דבריו של השופט דרורי באים בשעה שמופעל לחץ מכיוון השר לביטחון פנים גלעד ארדן על השופטים להחמיר בענישה נגד מיידי אבנים, אחרת לא יקודמו. ביום ראשון האחרון תקפה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור באופן חריג מאוד את יוזמתו של ארדן. נאור אמרה כי הדבר "מתאים למדינות שלא היינו רוצים להידמות אליהן". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לעניין ואמר כי הדרך לטפל משפטית במיידי אבנים וזורקי בקבוקי תבערה היא על ידי החמרת הענישה.

לקריאה נוספת:
"פגיעה בקידום שופטים שהקלו עם מיידי אבנים - לא דמוקרטי"
הפרקליטות מחמירה עם מיידי האבנים: תדרוש תקופות מאסר ממושכות

אבנים יודו לעבר בתים ברחוב מאיר נקר בשכונת בארמון הנציב בירושלים. תושבי רחוב מאיר נקר, מערכת וואלה! NEWS
אבן שהושלכה לעבר בית בשכונת ארמון הנציב בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, תושבי רחוב מאיר נקר

כתב האישום המקורי ייחס למוחמד קניבי, צעיר בן 19 משכונת אבו טור שבמזרח ירושלים, שורה ארוכה של עבירות אלימות קשות שבוצעו על רקע לאומני. לבסוף הוא הורשע בשורה של עבירות חמורות מאוד, בהן רכישת נשק וירי בו, יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר שוטרים, מעורבות בהשלכת בקבוקי תבערה אל בתי יהודים במזרח ירושלים וכלי רכב. לפי כתב האישום, קניבי רכש אקדח וירה בו כמה פעמים בלב שכונת מגורים. במהלך הלווייתו של הנער מוחמד אבו חדיר ביולי שנה שעברה, הוא יידה אבנים ובקבוקי תבערה לעבר שוטרים. שנה לפני כן הוא הרכיב יחד עם חבריו בקבוקי תבערה ושימש כתצפיתן בעת שהאחרים השליכו אותם לעבר בתי יהודים בשכונת אבו טור. בהזדמנות אחרת השליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב של יהודים בשכונה. במקרה אחר, כשהיה קניבי בן 15, הוא נטל חלק בהפרות סדר אלימות בשכונה והורשע בניסיון לתקיפת שוטרים באמצעות אבנים.

קניבי, שנמצא במעצר זה 11 חודשים, הודה בעבירות שיוחסו לו במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיע סנגורו יחד עם פרקליטות מחוז ירושלים. לפי ההסדר, ייגזרו עליו 34 חודשי מאסר בפועל, אלא שהשופט משה דרורי, הידוע בגישתו המחמירה, ביקר בחריפות את ההסדר. הוא התייחס בין היתר לתסקיר שהכין שירות המבחן בעניינו של קניבי שבו נכתב כי בימיו בכלא התחבר לאנשי תנועת החזית העממית, וראה במעשיו "תגובה הגיונית ומותאמת שעשויה להשפיע על המציאות באזור מגוריו". בתסקיר נכתב עוד כי קניבי לא הביע חרטה על מעשיו.

"האם העונש אינו נמוך מדי?", שאל דרורי את נציג הפרקליטות, "האם יש למדינת ישראל דרך שלא יבוצעו פיגועים ביום שלמחרת שחרורו לאור עמדתו האידיאולוגית?". נציג הפרקליטות עו"ד חיים פס ניסה לשכנע את דרורי לקבל את הענישה המוסכמת, וציין את עברו הנקי של קניבי, הקשיים הראייתיים בתיק ואת הזמן השיפוטי שנחסך בזכות הודאתו. בתגובה לשאלת השופט מה יקרה ביום שלאחר שחרורו של קניבי, השיב נציג הפרקליטות: "זו השיטה המשפטית והדמוקרטית שלנו, הלוואי והיו לנו הכלים לעצור פיגועים".

דרורי המשיך לבקר את העונש הקל לקניבי על אף העבירות החמורות שביצע. "לא השתכנעתי מטיעוניו של נציג המדינה לגבי העבירות והעונש אך אני מכבד את ההסדר בלב כבד. הנאשם אפילו לא טרח לומר במילתו האחרונה כי הוא מתנצל או מתחרט. בימים אלה בין ראש השנה שהוא יום הדין לבין יום הכיפורים, ראוי כי בית המשפט יפעיל את מידת הרחמים, אולם כאשר הנאשם לא רק שלא חוזר בתשובה אלא אף לא מביע חרטה, אין כל מקום להתחשב גם בלוח השנה. בלב כבד, והייתי אומר כבד מאוד, אני רואה עצמי אנוס לכבד את הסדר הטיעון אף שדעתי אינה נוחה מהעונש הנמוך שהוסכם".

לפני שבועיים: השופט דרורי נמנע מלהרשיע נערים יהודים ביידוי אבנים

בפרקליטות היו כאלה שציינו כי רק לפני כשבועיים השופט דרורי נמנע מלהרשיע שלושה נערים יהודים שהודו בזריקת אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים במהלך 2014. השלושה הודו כי ביקשו לפגוע בכלי רכב ערבים סמוך למעלה אדומים מתוך נקמה אולם לאור תסקירים חיוביים שהוגשו בעניינם, נמנע דרורי מלהרשיע אותם בעבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה - עבירה שבית המשפט העליון קבע כי יש להעניש עליה בחומרה.

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר בתגובה כי ההגעה להסדר, שאושר על ידי השופט, נבעה מקשיים ראייתיים בתיק ושקילת הסיכונים אל מול הסיכויים בשמיעת הראיות בתיק. העונש שגובש מבוסס על הפסיקה הקודמת ובכללה על פסיקת השופט שאישר את ההסדר בתיקים קודמים. כמו כן, הפרקליטות התחשבה בכך שמרבית העבירות בוצעו בזמן שהנאשם היה קטין.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully