וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל "בוחנת ברצינות" את ההצעה להקמת צינור גז לרצועת עזה

16.9.2015 / 11:15

לטענת בכיר ישראלי המעורה בפרטים, בירושלים בודקים לעומק את האפשרות להעביר גז טבעי מהמאגרים הימיים לעזה כדי לפתור את משבר האנרגיה ברצועה. מאחורי היוזמה עומדים טוני בלייר וכן האיחוד האירופי וקטאר, שצפויות לשאת בעיקר העלויות המסתכמות במיליארדי דולרים

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

בירושלים "בוחנים ברצינות" את ההצעה להקמת צינור גז טבעי בין ישראל לרצועת עזה – כך אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי בכיר המעורה בסוגיה. בשבוע שעבר פורסם כי קטאר, נסיכות הנפט העשירה מהמפרץ הפרסי, הציעה לישראל לסייע במימון ההקמה של צינור שיספק גז טבעי לעזה ובכך יפתור את קשיי אספקת האנרגיה לרצועה. לדברי הגורם, ההצעה זוכה לתמיכה של גורמים נוספים בקהילה הבינלאומית, אך בישראל טרם החליטו אם לאמץ אותה.

הבכיר הישראלי הסביר כי ישראל מעבירה כיום לרצועת עזה סולר לצורך הפעלת תחנת הכוח ברצועה. אולם לסולר חיסרון מרכזי אחד בעיניי מערכת הביטחון הישראלית – האפשרות שארגוני טרור ברצועה יעשו בו שימוש לתעשיית הרקטות שלהם, מה שלא ניתן לעשות עם גז טבעי. על רקע קושי זה, הביעו בישראל נכונות לבדוק לעומק את ההצעה להעביר גז טבעי ממאגרי הגז הימיים של ישראל לרצועת עזה, בהיקף של כ-0.25 BCM (מיליארד מטר מעוקב) לשנה.

לקריאה נוספת:
בזמן עומס החום: שיבושים חמורים באספקת החשמל לרצועת עזה
בשל השבתת תחנת הכוח: הפגנות סוערות בעזה נגד הרשות
בשורה או איום אנרגטי: איך תשפיע עלינו תגלית הגז במצרים?

אסדת הקידוח "תמר" מול חופי חיפה. AP
מסיבות ביטחוניות, בישראל מעדיפים להעביר גז טבעי ולא סולר. מאגר "תמר" מול חופי חיפה/AP

גורמי ביטחון ישראליים העלו את הרעיון לבדיקה עם חברות הגז, תוך הערכה שבעתיד עשויה כמות הגז השנתית להכפיל את עצמה. מי שעומד בקשר הן עם הקטארים והן עם חברות הגז הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שצפוי לפגוש בימים הקרובים פעם נוספת את השליח הקטארי לעזה, מוחמד אלעמדי.

לדברי הבכיר הישראלי, מי שקידמו את ההצעה מלבד קטאר היו נציגים של האיחוד האירופי וראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, ששימש עד לאחרונה שליח מיוחד מטעם האו"ם למזרח התיכון. על פי פרסומים בעיתונות הבריטית, בלייר העניק בעבר שירותי ייעוץ ולובי לחברת הגז החשובה בבריטניה, "בריטיש גז", עבור שכר של מאות אלפי לירות שטרלינג. "בלייר מעורב בנושא ומנסה לקדם כמה רעיונות שקשורים לתחום הגז, שזה רק אחד מהם", הסביר הבכיר הישראלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בישראל בוחנים בשלב הזה שתי אפשרויות: הראשונה היא הקמת צינור גז שייצא ישירות ממאגר לווייתן ויגיע לרצועת עזה דרך הים, והשנייה - הקמת צינור גז מאשקלון לרצועת עזה, שיתחבר לתחנת הכוח בצפון הרצועה. אם אכן יוחלט לקדם את אחת האפשרויות, גורמים בינלאומיים כגון קטאר והאיחוד האירופי צפויים לשאת בעיקר העלות של מימונו, שמוערכת בכמה מיליארדי דולרים. גם ארצות הברית עשויה לגלות עניין בפרויקט, אם כי לדברי הבכיר הישראלי, עד כה נציגיה לא היו מעורבים בהצעות ובקשות שהגיעו לירושלים בנושא.

מלשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "הלשכה מובילה עבודת מטה יחד עם משרדי הממשלה הישראליים לבחינת פתרונות אפשריים למצוקות האנרגיה ברצועת עזה, לרבות הנחת צינור להולכת גז טבעי, אשר בסיומה תובא להחלטת הדרג המדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully