וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הפליטים באירופה מעודד את תושבי עזה לחפש עתיד בישראל

16.9.2015 / 9:45

שמונה פלסטינים נעצרו ביממה האחרונה בסמוך לגדר המערכת. במערכת הביטחון מעריכים שהעלייה נובעת מהמצב הכלכלי הקשה, משבר החשמל ומהסיקור הנרחב של משבר הפליטים הסורים שמעניק להם תקווה. בחמאס מנסים להשתלט על התופעה והחלו לפתוח באש חיה על מסתננים

צילום: באדיבות כנס המכון למדיניות נגד טרור, עריכה: מתן חדד

(אלוף פיקוד הדרום על האפשרות למשול בעזה: "לא ביכולות שלנו")

ביממה האחרונה עצרו כוחות צה"ל שמונה פלסטינים מרצועת עזה, שהצליחו להסתנן בשלושה מקרים שונים לשטח ישראל בסמוך לגדר המערכת. ריבוי מקרי ניסיונות ההסתננות משטח הרצועה לישראל מיוחס במערכת הביטחון, בין היתר, למשבר המהגרים באירופה. על פי ההערכות, הסיקור הגובר של הפליטים הסורים מביא את הפלסטינים מרצועת עזה לחפש עתיד טוב יותר בישראל. כמו כן, במערכת הביטחון מעריכים כי המגמה נובעת גם מאחוזי אבטלה קיצוניים בקרב תושבי הרצועה, מצוקת דיור קשה ובעיות חשמל שמחריפות במיוחד בדרום הרצועה.

לא רק ישראל מנסה להילחם בתופעה. בשבוע שעבר זיהה כוח צה"ל באזור חאן יונס ניסיון הסתננות ופתח בירי הרתעתי לעבר החשודים, שרצו בחזרה לשטח הפלסטיני שברצועה. במקרה נוסף, שהתרחש ביום שני, זיהה כוח של חמאס ארבעה פלסטינים שהתקדמו לעבר שטח ישראל – ופתח לעברם באש חיה כדי למנוע את המעבר. במקרה שלישי, שאירע אתמול, כוח של חמאס פתח בירי לעבר אזרחים פלסטינים שניסו להגיע לגדר – וכוח צה"ל שנכח במקום העריך כי הירי כוון אליו והשיב באש לעבר היורים. התקשורת הפלסטינים דיווחה על שני פצועים בתקרית, בהם פעיל חמאס.

קריאה נוספת:
בשל השבתת תחנת הכוח: הפגנות סוערות בעזה נגד הרשות
"מפקד שטח בחמאס נורה על ידי צה"ל באזור גדר המערכת"
בזמן עומס החום: שיבושים חמורים באספקת החשמל לרצועת עזה

חיילים באזור אירוע הירי סמוך לגדר המערכת בעזה, דצמבר 2014. שי מכלוף
בחמאס חוששים מהפגנות, בישראל חוששים מהסתננויות. כוח צה"ל בגבול הרצועה/שי מכלוף

בחמאס לא מרוצים מהמגמה החדשה וחוששים מהפגנות נרחבות בנושא, כפי שאירע באזור רפיח במחאה על מצוקת החשמל. בעקבות בעיות אנרגיה חמורות ברצועה, החליט שלטון חמאס להתיר שימוש בחשמל באזורים שונים במשך שעות ספורות ולסירוגין.

הירי לעבר המסתננים ברצועה ככוחות ריסון, שמטרתם למנוע הפרות סדר על גדר המערכת ובריחה של פלסטינים לשטח ישראל. ואולם, ירי אש חיה לעבר אזרחים נחשב לעליית מדרגה, גם בנוגע לכוחות אלו.

מגדל תצפית של חמאס, סמוך לקיבוץ ניר עם, אוגוסט 2015. לירון מולדובן
מגדל תצפית של חמאס ברצועת עזה/לירון מולדובן

ניסיונות הפלסטינים להסתנן לשטח ישראל על רקע המצוקה הכלכלית ברצועה, החלו חודשים ספורים לאחר סיום מבצע "צוק איתן" בשנה שעברה. מרבית הפלסטינים ברצועה, בעיקר אלו שבשנות ה-20 לחייהם, חולמים על מקום עבודה מסודר וסבורים שהכלא הישראלי עדיף על פני המציאות הקשה ברצועה, מה שגורם להם לחצות את הגדר כשהם אוחזים בסכין או ברימון יד.

כלל הפלסטינים שחוצים את הגדר ונתפסים מועברים לחקירת שב"כ. עונשם ומשך מאסרם בארץ יהיה כבד יותר אם ייתפס כלי נשק באחזקתם. הקטינים שנתפסים מוחזרים עוד באותו היום, ברוב המקרים, דרך מעבר ארז לשטח הרצועה. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי עד סוף שנת 2015 ינסו יותר מ-200 מסתננים פלסטינים לחצות את הגדר שמפרידה בין המציאות הקשה שברצועת עזה לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully