וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי נהלים למוסלמים ועליית השר אריאל - הסיבות למהומות בהר הבית

16.9.2015 / 10:30

בניגוד למקובל לחשוב ברחוב הישראלי, שלל האירועים בבירה הם לא תולדה של הסלמה מכוונת מהצד הפלסטיני. עלייתו הפומבית של השר אורי אריאל לתפילה ושינוי הנהלים לתפילת מוסלמים הם שהסלימו את האווירה. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, צילום: עומר מירון

הדיווחים והתמונות מהעימותים בשלושת הימים האחרונים בהר הבית שבירושלים אינם משקרים: על אף הקלישאה השחוקה כל כך - חבית חומר הנפץ הזו שוב מאיימת להביא להסלמה ביטחונית ובעיקר מדינית בין ישראל לבין שכנותיה הערביות. לעת עתה אמנם לא נראים סימנים של אינתיפאדה, והגדה המערבית מסרבת להיגרר אחר ההסלמה שבמזרח ירושלים, אך ישנן עוד ועוד תקריות אלימות, כמו הצעיר הפלסטיני שנפצע מאש צה"ל אתמול (שלישי) בטול כרם – ויתרה מכך, נזק מדיני כבר נגרם. בתחילת השבוע הודיע עבדאללה מלך ירדן כי "כל פרובוקציה נוספת בירושלים שבה יתעמתו שוטרים עם מתפללים מוסלמים באל-אקצא - עלולה לפגוע ביחסים בין המדינות".

עבור רוב הציבור בישראל, שהיה בחופשת חג ארוכה במיוחד מיום שישי האחרון, שלל האירועים במזרח ירושלים הם תולדה של הסלמה מכוונת מצד ארגונים פלסטינים קיצוניים, כפי שטוענים שרים בממשלה ומשטרת מחוז ירושלים - אולם המציאות מורכבת יותר. לא מעט צעדים שנעשו מהצד הישראלי בחודש האחרון, תרמו להעלאת המתיחות טרם פרוץ העימותים האלימים שהחלו ביום ראשון.

קריאה נוספת:
יידוי אבנים, בקבוקי תבערה: חג אלים בעיר העתיקה
ביום השלישי ברציפות: עימותים בין המשטרה למתפללים בהר הבית
מלך ירדן: "פרובוקציה נוספת בהר הבית תשפיע על יחסינו עם ישראל"

צעירים ערבים יידו אבנים וירו זיקוקים, שוטרים פרצו למתחם. חטיבת דובר המשטרה
זיקוקים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון בהר הבית, השבוע/חטיבת דובר המשטרה

"הניצוץ" הרגיל והידוע הגיע מקבוצת פעילי ימין בראשות שר החקלאות אורי אריאל, שהחליט לעלות לתפילה בהר הבית ופרסם את כוונתו ברבים. זה כבר סיפק את הדלק לפירומנים מהצד הפלסטיני, שהחלו ב"גיוס כללי": קריאות לציבור המוסלמי להגיע להגן על "אל-חרם א-שריף" (המקום הקדוש המכובד – מסגדי הר הבית). מנקודה זו ועד לתמונות של חיילי משמר הגבול (מג"ב) נאבקים בצעירים פלסטינים שמשגרים לעברם זיקוקים בכניסה למסגד אל אקצה - הדרך הייתה קצרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סוריה אאוט, הר הבית אין

משיחות עם פלסטינים תושבי מזרח ירושלים עולה כי בחודש האחרון חל שינוי לרעה בנהלי הכניסה לתפילת המוסלמים בהר, ובכלל זה מניעה של כניסת חלק מהמתפללים בשעות הבוקר - צעדים שלא נראו בעבר. במשך שנים ארוכות הותר לציבור המוסלמי לבקר בהר הבית בשעות מוסדרות, בעיקר בשעות הבוקר וכן לשעה אחת אחר הצהריים. אולם בחודשים האחרונים חלה עלייה במקרים שבהם נשים מוסלמיות תקפו מבקרים שאינם יהודים, רובן חברות בארגון "המוראבטאת" – כאלה שהפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית משלם להן על מנת לייצר פרובוקציות בהר – מה שגרם למשטרת מחוז ירושלים למנוע כניסה של נשים מוסלמיות בשעה שבה יהודים וזרים מסיירים בהר. לאחר מכן, הגבילה המשטרה גם את כניסתם של גברים שמתחת ל-50.

הצעדים הללו העלו את המתיחות והציפו את התחושה בקרב המוסלמים בירושלים כי ישראל משנה את הסטטוס קוו הקיים בהר הבית. ואולם, ההתפרצות חיכתה לאותו "ניצוץ" שהגיע ביום ראשון עם עלייתם של פעילי הימין להר. מאז, במשך שלושת ימי החג, טוענים הפלסטינים שהמשטרה מונעת את כניסתם של כלל המוסלמים בשעות הביקור של היהודים.

לכך גם מתווסף שינוי באופן הפעילות של השוטרים: כשעה וחצי לערך לפני שנפתח שער המוגרבים למבקרים הלא מוסלמים – לפני השעה 07:00 בבוקר – מסתערים השוטרים לתוך רחבת הר הבית ומתעמתים בכוח עם הצעירים הפלסטינים שנוכחים שם. אלה, מצדם, מתבצרים בתוך מסגד אל-אקצא הקדוש לאיסלאם ומיידים ממנו אבנים, זיקוקים וכל מה שבא ליד לעבר כוחות המשטרה.

עימותים בין שוטרים לערבים בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים, 15 בספטמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
הצעירים הפלסטינים השיגו את הסיקור התקשורתי שרצו. הר הבית, השבוע/צילום מסך, טוויטר

הצעירים הללו אינם חברי ארגון פלסטיני מסוים. אפשר למצוא שם את נציגי כל הארגונים שיודעים כי זוהי שעתם הגדולה: תומכי הג'יהאד האיסלאמי, חמאס, פתח ואפילו ארגונים חילוניים כמו החזית העממית. הצעירים רצו לייצר עימות והם קיבלו אותו בשלושת הימים האחרונים, כשתמונות העימותים בהר פתחו את שידורי החדשות בכל ערוצי הטלוויזיה הערביים הגדולים. לפני מלחמת האזרחים בסוריה, לפני עיראק ולפני תימן - עכשיו, הר הבית במרכז.

כך הלחץ החל לעשות את שלו גם בקרב מדינות ערב. סעודיה ומצרים הזהירו מפני הידרדרות במצב בהר. עבדאללה מלך ירדן קיים אתמול התייעצות טלפונית בנושא עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, ועם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. עד כה לא ידועות התוצאות וההשלכות של השיחות הללו, אך ברור כי זו אינה סיטואציה פשוטה עבור ישראל בזירה הערבית.

עם זאת, דבר אחד ניתן לומר לפי סרטוני היוטיוב של השר אריאל מביקורו בהר ביום ראשון: לפחות הוא מרוצה. השר עמד ברחבת הר הבית ובירך את עם ישראל בברכת חג שמח, כשברקע נשמעים ללא הפסקה הדי יריות וקולות נפץ. ללא ספק חג שמח.

טרם התקבלה תגובתו של דובר מחוז ירושלים של המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully