וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות גל הטרור: הממשלה תקדם עונשי מינימום למיידי אבנים

אמיר תיבון, יוסי אלי ומשה שטיינמץ

15.9.2015 / 0:08

בדיון חירום בשל האירועים בירושלים הוחלט לקדם החמרת צעדים נגד מיידי אבנים ובקבוקי תבערה, בהם גם בחינת הוראות פתיחה באש והטלת קנסות. שליח האו"ם למזרח התיכון: "יש להימנע מפעולות פרובוקטיביות"

צילום: עומר מירון, עריכה: ליאור קירשנר

בעקבות ההסלמה בירושלים ובהר הבית במהלך החג, כינס אמש (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון חירום של הממשלה. זאת, לאחר שבשלושת הימים האחרונים אירעו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון לבין צעירים מוסלמים בעיר, ובערב החג נהרג אלכסנדר לבלוביץ מאבנים שהושלכו לעבר רכבו בשכונת ארמון הנציב בעיר.

הממשלה החליטה בדיון על בחינת הנהלים לפתיחה באש, על קביעת עונשי מינימום למיידי אבנים ומשליכי בקבוקי תבערה ועל הטלת קנסות גבוהים על קטינים והוריהם שמבצעים עבירות אלה. כמו כן, ראש הממשלה הדגיש בדיון שישראל מחויבת לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית וכי היא לא תיתן למתפרעים למנוע ביקורי יהודים בהר.

"אנו נילחם בכל האמצעים הנדרשים נגד מיידי האבנים, זורקי בקבוקי התבערה ומטעני צינור ומי שיורה זיקוקים כדי לפגוע באזרחים ושוטרים", אמר נתניהו בפתח הדיון. "בערב החג הוכח שוב שזריקות אבנים יכולות להרוג. פעולות כאלה יתקלו בתגובה חריפה מאוד של ענישה ומניעה".

מהומות בירושלים - עוד בוואלה! NEWS:
יידוי אבנים, בקבוקי תבערה: חג אלים בעיר העתיקה
ביום השלישי ברציפות: עימותים בין המשטרה למתפללים בהר הבית
נתניהו מציע: מעצר מנהלי לחשודים ביידוי אבנים ובקבוקי תבערה

עימותים בין שוטרים לערבים בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים, 15 בספטמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
עימותים בין כוחות הביטחון לבין צעירים מוסלמים בהר הבית, היום/צילום מסך, טוויטר

ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון, הזהיר כי העימותים בהר הבית בין ישראלים לפלסטינים עלולים להסלים לכדי אלימות באזורים נוספים בעולם. "האירועים האחרונים הדהדו וגונו ברחבי העולם הערבי ומעבר אליו", אמר מלדנוב וביקש מהצדדים "להימנע מפעולות פרובוקטיביות". מלדנוב קרא למנהיגים הפוליטיים והדתיים של שני הצדדים "להפגין איפוק וכבוד לקדושתו של האזור". עוד אמר כי ארצות הברית, האיחוד האירופי, רוסיה ומדינות ערב יפגשו ב-30 בספטמבר בעצרת השנתית של מנהיגי העולם באו"ם, כדי לדון במאמץ האזורי והבינלאומי להחזרת הישראלים והפלסטינים ל"משא ומתן משמעותי".

השר לשעבר גדעון סער התייחס למדיניות שנתניהו מקדם בעמוד הפייסבוק שלו ואף מתח עליה ביקורת מרומזת. "להחזיר את הביטחון לירושלים. להתחיל לבנות בירושלים", כתב. "לאשר תוכניות בירושלים. הגיע הזמן למעשים".

בזמן הדיון, נמשכו העימותים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון. חייל נפצע באורח קל בפניו מזריקת אבנים לעבר כוח שסייר באזור הר ברכה שבשומרון. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בילינסון בפתח תקווה והכוחות סורקים אחרי חשודים. כמו כן, פלסטיני נפצע באורח בינוני מירי כדור גומי של כוחות הביטחון באזור קלנדיה. הפלסטיני הועבר לניתוח בבית החולים ברמאללה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
תושבי שכונת ארמון הנציב בירושלים מפגינים נגד יידוי אבנים, 15 בספטמבר 2015. אורן אברהמי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה בשכונת ארמון הנציב, הערב/מערכת וואלה! NEWS, אורן אברהמי

במקביל, כמאה מתושבי שכונת ארמון הנציב הפגינו הערב בעקבות הפיגוע. יהודה בן יוסף, יושב ראש המנהל הקהילתי בשכונה, אמר כי "התושבים סוערים וכועסים כי הכתובת הייתה על הקיר. יש צורך בתגבור כוחות מג"ב ובגדר הפרדה על הכביש. צריך להציב תאורה ומצלמות כמה שיותר מהר". לדבריו, "רק לפני שנה תינוקת כמעט נהרגה מאבן על הכביש הזה. זה רולטה רוסית ואף אחד לא רוצה להיות בתוכה".

עוד בטרם הדיון, התייחס השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לפיגוע בירושלים ולמחלוקת שהתגלעה בינו לבין נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, בעקבות יוזמתו של לקדם שופטים שלא יחמירו עם מעורבים בפעילות טרור עממית. "יום לפני שאלכסנדר לבלוביץ נרצח בפיגוע האבנים בירושלים, פורסמה היוזמה שלי להציג בפני חברי הוועדה לבחירת שופטים את הנתונים על שופטים המקלים במיוחד עם זורקי אבנים ובקבוקי תבערה", כתב בדף הפייסבוק שלו. "לא עשיתי זאת במקרה. כשר לביטחון הפנים לא אתן לתופעה הרצחנית הזו להימשך. זורקי אבנים הם רוצחים לכל דבר (לא צריך להזכיר שוב את אדל ביטון) והם לא יכולים להשתחרר בערבות או עם עבודות לתועלת הציבור. כך לא נשיג הרתעה!".

לדבריו, "הסיכוי שמי מהם יישב שנים ארוכות בכלא הוא אפסי. זהו מצב בלתי נסבל ואם כדי לשנותו אצטרך כעת להתמודד עם ביקורת משמאל, אני מוכן לשלם את המחיר. לגופה של ביקורת, אומר שני דברים. הראשון: מי שעוקב אחרי הקריירה הציבורית שלי יודע שאני לא צריך הטפות מוסר בנושא שמירת החוק והגנה על בית המשפט. השני: כמי שישב במשך שבע שנים בוועדה לבחירת שופטים - אין רבים שמכירים את ההליך טוב ממני. לכן אני מרשה לעצמי לקבוע שלתת לגוף הבוחר שמורכב (ולא במקרה) גם מנציגי ציבור (חברי כנסת ושרים), את מלוא המידע על שופטים שמועמדים לקידום, כולל דוגמאות לפסקי דין שלהם, זו יוזמה שמעמיקה את רצינות ההליך ואף תורמת לו".

גלעד ארדן מרים נאור. קרדיט יותם רונן
אתר הרשות השופטת, עיבוד תמונה
הוויכוח נמשך. נאור וארדן/עיבוד תמונה, קרדיט יותם רונן אתר הרשות השופטת

ארדן המשיך וכתב כי "חשוב מאוד שנציגי הוועדה יידעו מי מקל ומי מחמיר בטרם יצביעו על השופטים הבודדים שיקודמו מתוך עשרות המועמדים השונים. אני מניח שאם הייתי מציע להציג איזה שופט מקל או מחמיר עם עברייני מין, אני בטוח שלא הייתי זוכה לביקורת כפי שנשמעה. אני מכבד מאוד את נשיאת בית המשפט העליון, ואולם מחויבותי העליונה כשר לביטחון הפנים היא למצוא כל דרך כדי להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל".

השר סיכם: "במהלך החג, בין תקיעות השופר וסעודות החג עסקתי רבות וקיבלתי עדכונים שוטפים לגבי המצב בירושלים. כעת אני בדרך לדיון חירום אצל ראש הממשלה, ובכל הזמן הזה אני חושב על אלכסנדר, אזרח ישראלי שאהב את המדינה הזו, ולא זכה להגיע למוצאי החג בחיים. בגלל אבן. תכלה שנה וקללותיה".

(עדכון ראשון: 20:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully