וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצרים עם אסד": סיסי וראש המודיעין הסורי נפגשו בקהיר

העיתו הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח כי נשיא מצרים ועלי ממלוכ, אחד הגורמים הבכירים בדמשק, סיכמו על חידוש היחסים בין המדינות. זו הפגישה הראשונה בין גורמים רמי דרג משתי המדינות מאז ניתוק היחסים ב-2013

נשיא מצרים א-סיסי וראש המודיעין הסורי עלי ממלוכ. רויטרס, סוכנות הידיעות הסורית, עיבוד תמונה
פגישה ראשונה בדרג בכיר. ממלוכ וא-סיסי/עיבוד תמונה, רויטרס, סוכנות הידיעות הסורית

העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח היום (שישי) על פגישה מפתיע שנערכה בסוף החודש שעבר, בין נשיא מצרים עבד אל-פאתח א-סיסי, לעלי ממלוכ, ראש המודיעין הסורי ואחד הגורמים הבכירים ביותר במשטרו של הנשיא בשאר אסד. הפגישה, שנערכה בארמונו של סיסי בקהיר, היא הפעם הראשונה שגורמים רמי דרג בשתי המדינות נפגשים מאז ניתוק היחסים ביניהן לפני שנתיים.

גורמים במצרים מסרו כי "הביקור (של ממלוכ) היה מצוין, ושני הצדדים מרוצים מתוצאותיו". לטענתם, "מצרים רוצה שהמשטר הסורי ימשיך להתקיים, ושסוריה לא תקרוס כפי שאירע בלוב ובעיראק".

הידרדרות היחסים בין מצרים לסוריה אירעה על רק אירועי "האביב הערבי" ומלחמת האזרחים המתנהלת בסוריה, לאחר שמדינות הליגה הערבית הביעו תמיכה באופוזיציה הסורית ודרשו את סילוקו של הנשיא אסד. בשנת 2013, בתקופת שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי מתנועת האחים המוסלמים, החזירה מצרים את שגרירה מדמשק. מי שהתנגד למהלך היה הממסד הצבאי המצרי, שראה באסד שותף אסטרטגי ללחימה בטרור האיסלאמי.

עוד בנושא:
גורם אמריקני: דאעש הקים יחידה מיוחדת לייצור נשק כימי
דריסת הרגל הרוסית בסוריה תשנה את מאזן הכוחות במזרח התיכון
דיווח: ערב הסעודית הציעה לסוריה מתווה לסיום מלחמת האזרחים

נשיא סוריה בשאר אסד, פברואר 2015. AP
"סוריה ומצרים באותה סירה". בשאר אסד/AP

ואכן מאז שמורסי הודח בידי הצבא, נראה שקהיר מתקרבת שוב לנשיא הסורי. סיסי לא קורא להדחת אסד כפי שעשה קודמו, ובחודש שעבר דווח כי משלחת של משרד החוץ המצרי ביקרה בסוריה. לפני כשבועיים אמר אסד בראיון לערוץ "אל-מנאר" כי סוריה ומצרים "נמצאות באותה הסירה" במאבקן בטרוריסטים, ואף משתפות פעולה בנושא. לפי הדיווח היום ב"אל-אחבאר", א-סיסי וממלוכ סיכמו על פתיחה מחדש בקרוב של השגרירויות בדמשק ובקהיר.

מצרים היא לא היחידה שמשנה את עמדתה לגבי משטרו של הנשיא אסד. תוניסיה, שהייתה הראשונה לסגור את שגרירות סוריה במדינה ואף פתחה במקומה נציגות של האופוזיציה הסורית, הודיעה בחודש אפריל על חידוש היחסים עם משטר אסד. בחודש שעבר ביקר שר החוץ הסורי וליד אל-מועלם בעומאן, בביקור רשמי ראשון שלו במדינה ערבית מאז פרוץ מלחמת האזרחים, ודן עם בכירים במדינה באפשרות להסכמה ערבית על "פתרון מדיני" למשבר בסוריה, שיאפשר את הישארותו של אסד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

גם הסעודים השלימו עם נוכחות אסד

במקביל, דווח כי ערב הסעודית, יריבתו הגדולה של אסד והתומכת העיקרית במורדים הסורים, הציעה לדמשק תכנית להפסקת אש. התכנית הסעודית אמנם מדברת על קיום בחירות לנשיאות בסוריה בשלב מאוחר יותר, אך מסתפקת בשלב הראשון ביציאתם של חיזבאללה והכוחות האיראניים מהמדינה, בתמורה להפסקת תמיכתה של ריאד במורדים נגד אסד.

בשעה שממשל אובמה והקהילה הבינלאומית מתמקדים בלחימה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וזנחו במידה רבה את המאבק במשטרו של הנשיא הסורי, גם בקרב מדינות האזור נראים ניצני ההשלמה עם הישארותו של אסד לעת עתה בשלטון בדמשק. דאעש מאיים על היציבות ועל המשטרים במדינות ערב, ואלו מעוניינות שאסד יבלום את התקדמות הארגון הקיצוני, גם במחיר פיוס עם הנשיא השנוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully