וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין: "נזרז בדיקת הירש"; שקד: "זה לא תפקידם של משפטנים"

יהושע בריינר

8.9.2015 / 18:16

שרת המשפטים אמרה בכנס לשכת עורכי הדין כי "ישראל חולה במשפטטת", והתייחסה גם לבדיקת מינוי גל הירש למפכ"ל. היועץ המשפטי: "לא רואים זאת עין בעין. הבדיקה צריכה להיעשות בצורה יסודית"

שרת המשפטים איילת שקד, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"המשפט איננו צריך להיות חזות הכל". השרה איילת שקד/נועם מושקוביץ

עימות התגלע היום (שלישי) בין שרת המשפטים איילת שקד לבין היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין במהלך כנס של לשכת עורכי הדין בתל אביב. השרה התייחסה להליך הבדיקה של מינוי תת-אלוף (במיל') גל הירש למפכ"ל, ואמרה: "במינויי בכירים אין למערכת המשפט יתרון ואין זה תפקידה לבדוק את שיקול הדעת בבחירה או בסבירות המינוי". לעניין זה השיב לה מאוחר יותר על אותה הבמה היועץ וינשטיין ואמר: "בעניין מה שאמרת על כך שמשפטנים לא צריכים להתערב בענייני מינויים - אינני רואה עין בעין איתך. את השיח הזה נשאיר בינינו". לקראת סיום נאומו חרג מהטקסט שהכין ופנה לשקד בתואר "אשת השנה" בנימה סרקסטית, אחרי שזו נבחרה לאשת השנה של העיתון גלובס.

וינשטיין התייחס גם לסוגיית בדיקת מינויו של הירש, המתקיים בימים אלה ואמר כי ככל שיידרש, הירש בעצמו יופיע בפני אנשי הפרקליטות לצורך מתן הסברים. "הפניה בעניין הירש הגיעה לשולחני סמוך לאחר שהוצגה לציבור", אמר היועץ ועקץ את השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "אנו רגישים למשך הזמן שיידרש, לצורך לקדם את המינוי במהירות האפשרית ולמזער את הפגיעה במועמד, במשטרה ובציבור. יחד עם זאת, הבדיקה צריך שתיעשה בצורה יסודית ונכונה. נעשה כל שאל ידינו על מנת לזרז את הבדיקה. כך שוועדת טירקל (למינוי בכירים בשירות הציבורי – י"ב) תקבל החלטה מושכלת".

עוד ידיעות בנושא
משחקי הכס: מתי גם סנגורים יהיו שופטים בישראל?
נתניהו נגד שקד: "קיימת סכנה בפיצול תפקיד היועמ"ש"
כך הפך וינשטיין לממליך המלכים בישראל

"הפתרון המשפטי הופך כמעט אוטומטית לברירת מחדל"

בנאומה, ביקרה שקד את המערכת שבראשה היא עומדת. "מדינת ישראל חולה במשפטטת, מחלה שמאלצת אותנו להתרגל למערכת כבדה ומסורבלת", אמרה בכנס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין שהתקיים בתל אביב ןהוסיפה: "כשרוח של 'הכל שפיט' מנשבת מעלינו, הפתרון המשפטי הופך כמעט אוטומטית לברירת מחדל".

היא התייחסה לנתונים שפורסמו בדוח הוועידה האירופית ליעילות הצדק, שמצא כי מספר התיקים האזרחיים שנפתחים בישראל כפול מזה שבאירופה. "המשפט איננו צריך להיות חזות הכל, גם במדינה דמוקרטית שהתברכה במערכת משפט יציבה ואיכותית כמו שלנו. אך לפי הנתונים שפורסמו בדוח האירופי, המשפט אכן הופך לחזות הכל: במדינה ממוצעת באירופה נפתחו בשנת 2012 בממוצע 2,440 תיקים למאה אלף תושבים. בישראל מספר התיקים האזרחיים עומד על 4,490". זאת, לדבריה, כשבאותן מדינות, על כל מאה אלף תושבים ישנם בממוצע כ-21 שופטים, מול 8.2 שופטים בישראל.

לטענתה, הכמות הנמוכה של השופטים שנושאים בנטל עומדת ביחס הפוך למספר עורכי הדין – 151 עורכי דין למאה אלף איש באירופה בממוצע, מול 636 בישראל. "הנתונים האלו מספרים בצורה מדויקת את הסיפור: מדינת ישראל חולה במשפטטת", הדגישה. "התוצאה היא בתי משפט שקורסים תחת העומס ומתקשים לעמוד במשימתם בפרקי זמן סבירים וזאת, למרות עבודתם הקשה והמקצועית של השופטים", אמרה השרה והצהירה כי תמנה בשנה הקרובה 80 שופטים בכל בתי המשפט. עוד הכריזה כי תקופת התמחות של סטודנטים למשפטים תתארך משנה לשנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully