וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מביך ומביש": המדינה מתנגדת לפטור את החייל שהוכה מאגרת תביעה

7.9.2015 / 10:10

החייל דמאס פיקדה, אשר תועד מוכה על ידי שוטרים וגרם לסערה בקרב בני העדה האתיופית, ביקש לא לשלם אגרה בסך אלפי שקלים על התביעה שהגיש נגד המדינה. אלא שהיועמ"ש מצא פתרון למימון האגרה: "יש לו אישור לעבוד בעבודה נוספת"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בתיעוד של השוטר מכה את פיקדה, לפני כארבעה חודשים)

מדינת ישראל מתנגדת לאשר את בקשתו של החייל דמאס פיקדה לפטור מתשלום בסך 4,875 שקלים בעבור אגרת התביעה שהגיש נגדה, לאחר שהוכה על ידי שוטר ותועד על ידי מצלמות האבטחה. נציגתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגישה לבית משפט השלום שבתל אביב את מכתב ההתנגדות, לאחר שבחמישי האחרון וינשטיין הודיע כי יבחן שוב את סגירת התיק מחוסר עניין לציבור.

דמאס פיקדה עלה ארצה כשהוא יתום מאב ולאחר כמה שנים מתה גם אמו ממחלת הסרטן. בימים אלו הוא מתגורר יחד עם ארבעת אחיו – אותם הוא מפרנס יחד עם אחיו החייל - בדירה קטנה בחולון, אותה הצליחה אמו לרכוש לפני מותה. למרות המצב המשפחתי הרגיש, ולמרות מצבו הכללי הקשה – קבע היועץ המשפטי לממשלה כי נתונים אלו אינם מספיקים למתן פטור מאגרה.

קריאה נוספת:
וינשטיין ישקול מחדש סגירת התיק; "פיקדה מקווה שהצדק ייצא לאור"
"מנותק מהשטח": עשרות יוצאי אתיופיה מחו מחוץ לביתו של וינשטיין
ח"כ נגוסה לוואלה! NEWS: להקים ועדה לבדיקת התנהלות מח"ש

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם החייל דמאס פיקדה שצולם כששוטרים מכים אותו, אפריל 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
פיקדה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מהנימוקים לדחיית הבקשה עולות טענות יוצאות דופן מצד המדינה כלפי החייל הבודד, אשר התקרית שאליה נקלע זכתה לגינוי רחב, בין היתר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ראובן ריבלין. בין הנימוקים לדחיית הפטור מתשלום מציינת נציגת היועץ המשפטי כי לחייל יש אישור לעבודה נוספת, כך שלכאורה הוא יכול לעבוד ולממן את תשלום האגרה. זאת, למרות שהוא משרת כתומך לחימה היוצא לבסיס בשעות הבוקר המוקדמות ושב לביתו רק לקראת שעות הערב.

"עיון בתלושי השכר מלמד כי למבקש יש אישור לעבוד בעבודה נוספת וכן כי מחזיק בחשבון בנק אך נמנע מלהצהיר על כך ולצרף תיעוד בדבר התנועות בחשבונות", ציינה נציגת היועץ המשפטי במכתב.

נימוק נוסף לדחיית הבקשה לפטור שעולה במכתב הוא אי-פירוט הנכס שירש לאחר מות אימו, ובו הוא מתגורר יחד עם ארבעת אחיו. "המבקש הצהיר כי הוא מתגורר בדירת שני חדרים בחולון, אולם לא מסר פרטים מלאים בנוגע לנכס שבו הוא מתגורר ובכלל זה, שמו של בעל הנכס, שווי הנכס לצורך שעבוד וכן לא הוצהר הסכום שנותר להחזר חוב המשכנתא".

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
יש עילה, או שאין? היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין/טלי מאייר

עוד נכתב במכתב ההתנגדות כי פיקדה מקבל תוספת שכר מהצבא, משום שהוא משרת ברמת פעילות ג'. תוספת זו, לטענתם, מעלה את שכרו – כך שהוא הרוויח 6,648 שקלים בארבעת החודשים האחרונים. כמו כן, במכתב מלינים על כך שהגיש ארבעה תלושי שכר ולא שישה.

עוד טענה שעולה ממכתב היועץ המשפטי היא כי "ההליך אינו מגלה עילה". זאת, על אף הודעתו על שקילה מחודשת בנוגע לסגירת תיק החקירה נגד השוטר שתקף את פיקדה. אלא שבהמשך מתגלה סתירה, לאחר שנכתב כי שייתכן וקיימת עילה כלשהי. לפי המכתב, אין כל יסוד לחשש כי המניע לתקיפה הוא גזעני, "ועל כן, מרבית התביעה נעדרת עילה" - בסיס העילה, כך מסתבר, משתנה.

אייל אבולפיה, עורך דינו של דמאס פיקדה, מסר בתגובה כי "מביך ומביש שנציגי היועץ המשפטי לממשלה עושים כל שלאל ידם לחסום את דרכו של דמאס לעשות צדק ומשפט ב'ניצחון טכני'". עוד מסר עו"ד אבולפיה: "עמידתם על רגליהם האחוריות נגד חייל יתום אשר מסייע בפרנסת אחיו הקטנים ובתשלומי משכנתה ואשר צה"ל מצא אותו כזקוק לסיוע כלכלי, מהווה תעודת עניות למדינת ישראל ומעידה על חולשתה של הפרקליטות בתיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully