וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות ממשבר הפליטים במינכן: "בעיניים יהודיות זה נראה מאוד רע"

אלפי פליטים מגיעים בימים אלה ברכבות מבודפשט למינכן. אליעזר נוי, מנהל ארגון תורה מציון בגרמניה, סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "אלה תמונות שמזכירות את השואה. הגרמנים מתנדבים לסייע, מבחינתם זה תיקון"

עריכה: קשת סידי

כ-7,000 פליטים מסוריה, מעיראק ומאפגניסטן הגיעו לתחנת הרכבת המרכזית של מינכן ביממה האחרונה (ראשון) וארבע רכבות הביאו 2,000 פליטים נוספים למינכן. בבירת בוואריה, הפליטים זוכים לקבלת פנים מלבבת ונפלאה: התושבים המקומיים מריעים להם והמוני מתנדבים תורמים להם מזון, מים, תרופות, בגדים, צעצועים לילדים וציוד עזר נוסף ונמצאים לצד הפליטים כדי לסייע בכל הנדרש.

אבל עבור יהודים רבים, לראות פליטים רבים שנוסעים על רכבות בגרמניה מעורר זיכרונות טראומתיים. אליעזר נוי, מנהל ארגון "תורה מציון" בגרמניה, סיפר על ביקור בתחנת הרכבת בזמן שהגיעו רכבות מבודפשט למינכן. "בעיניים יהודיות זה נראה מאוד רע. יש קרונות נפרדים למהגרים והם צפופים שם מאוד. היו כמעט אלף אנשים ברכבת אחת. הם ירדו מהרכבות עם המון מטלטלים ושקיות, זה מזכיר תמונות מההיסטוריה היהודית. עשרות שוטרים גרמנים מלווים אותם ולוקחים אותם לתחנת בידוק ומשם באוטובוסים למחנות זמניים".

נוי הוסיף שכל רכבת שמגיעה נבדקת על ידי שוטרים וכל מי שאין לו מסמכים או מצהיר שהוא פליט מועבר למחנות הזמניים. במחנות אלו עורכים להם בדיקות והם עוברים מסדרי זיהוי. לדבריו, ברחובות העיר מינכן לא מרגישים את המספר הרב של הפליטים משום שהמשטרה אוספת אותם ולוקחת אותם למחנות הפליטים שם דואגים להם.

לקריאה נוספת:
נתניהו נגד הפליטים: ישראל מדינה קטנה; הרצוג: שכחתם מה זה להיות יהודים
משבר המהגרים באירופה עשוי לשחק לידי אסד, איראן ורוסיה
שר האוצר הבריטי: הפתרון למשבר המהגרים - מאבק בדאעש ואסד

התגייסות הגרמנים לתרומה היא תיקון לשואה

נוי סבור כי ההתגייסות ההמונית של הגרמנים לתרום לפליטים הוא תיקון לשואה ולמלחמת העולם השנייה. "יש פה עשרות מתנדבים שמחלקים שתייה ואוכל בחינם", הוא מספר. "גרמניה לא ממש חושבת על היום שאחרי, הם מתמקדים כרגע בעזרה הראשונה לאנשים שמגיעים חסרי כל עם הרבה ילדים, לא יודעים את השפה ומאוד מתקשים בצעדים הראשונים".

נושא: מהגרים מגיעים לתחנת הרכבת המרכזית במינכן, 5 בספטמבר 2015. רויטרס
"אנשים מגיעים חסרי כל עם הרבה ילדים". בן מהגרים בתחנה במינכן/רויטרס

אתמול הודיעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שגרמניה תקלוט כל פליט מסוריה שיגיע לשטחה, ללא הגבלה מספרית או מכסה. היא הוסיפה כי ברלין תעלים עין מחוקי האיחוד האירופי ותקלוט כל פליט סורי שייכנס לשטחה, גם אם הוא לא נרשם כפי שמתחייב במדינה שממנה נכנס לשטח האיחוד האירופי.

אלפי המהגרים שנמצאים במדינות הבלקן, בהונגריה ובאוסטריה ועושים את דרכם לגרמניה, מגלים אהדה והערצה כלפי מרקל, שכבר זוכה לכינוי "האימא של הפליטים הסורים". ההקלות שמאפשרת הונגריה לפליטים אחרי הביקורת והלחץ הבינלאומיים יביאו להגעתם של אלפים נוספים מדי יום ברכבות למינכן.

רבים מהפליטים מוסעים באוטובוסים או ברכבות למרכזי קליטה אחרים ברחבי גרמניה. כאלף הגיעו למשל ברכבת מיוחדת לדורטמונד שבמערב גרמניה, שם רוב הציבור תומך בפליטים, אך יש גם מיעוט קולני ותוקפני. לפנות בוקר הפגינו 30 אנשי ימין מול תחנת הרכבת בדורטמונד נגד הגעת גל פליטים לעיר ממינכן. זאת אחרי שבית ספר בעיר שהיה אמור להפוך למקלט לפליטים הוצת הלילה בעוד אירוע שנאה נגד מהגרים.

במינכן הפליטים זוכים לחיבוק. ייתכן שהודות לתקשורת הגרמנית שמסקרת את הפליטים בצורה אוהדת ושופכת אור על מלחמת האזרחים בסוריה ומסע הבריחה המפרך שעושים הפליטים שיוצאים ממנה. "מחוז בוואריה העשיר אחראי ל-18% מתוך התל"ג של גרמניה", אומר לוואלה!NEWS העיתונאי מרקוס מאדר מסוכנות הידיעות SID, "רוב גדול מקרב מיליון וחצי התושבים במינכן הם ציבור משכיל וערכי שמבין את מצוקת הפליטים ולהציע עזרה. אבל מתחת לפני השטח, ישנו גם מיעוט קולני שיילך ויגבר בעתיד, נוכח כמות הפליטים הצפויה".

נושא: מהגרים מגיעים לתחנת הרכבת המרכזית במינכן, 5 בספטמבר 2015. רויטרס
עוזרים לפליטים כתיקון לשואה. מינכן, אתמול/רויטרס

ישנם גם פוליטיקאים מהימין, כולל ממפלגת השלטון של מרקל, שמתנגדים למדיניות המחבקת שלה וטוענים שהיא תעודד עוד מיליוני מהגרים להגיע לגרמניה ותסכן את עתיד המדינה. בעיר מינכן מרבית הציבור נחשב לימני ושמרן, ולמעשה בפרלמנט של בוואריה יש רוב גדול לימין השמרני הקתולי, שמכיל קבוצה שלא כל כך שמחה על הגעת הפליטים.

גל הפליטים מתדלק את פעילי האנטי-איסלאם

בכל חודש נערכת במרכז מינכן הפגנה גדולה, בהשתתפות מאות ולעתים אלפים, של התנועה האנטי איסלאמית "פגידה". המחאה של התנועה הזו, שבסיסה נמצא בדרזדן ועיקר כוחה בחלק המזרחי של גרמניה, יועדה בכלל נגד המהגרים מטורקיה שנמצאים בגרמניה. אבל כעת גל הפליטים הגדול מסוריה, מעיראק ומאפגניסטן מתדלק את תומכי הארגון בעוד שנאה והפחדה.

לפי סקר אחרון, 60% מהציבור בגרמניה (וקרוב לשני שלישים מתושבי בוואריה) מתייצבים מאחורי מרקל ותומכים בקליטה של עוד פליטים סורים. המחנה הסובלני בגרמניה זוכה להכי הרבה קונצנזוס, וזה נובע מכמה סיבות: תפיסת העולם של מרבית הציבור הגרמני שמכבדת ערכים של כבוד האדם וחירות הפרט; העבר האפל של המשטר הנאצי שמרחף מעל גרמנים רבים ויוצר אצלם תגובה של פחד מהפגנת חוסר אנושיות; המצב הכלכלי הטוב שמאפשר חיי רווחה נינוחים בגרמניה גם מסייע לכך.

לפי הקונצנזוס הגרמני, אלה שמתנגדים לקבלת מהגרים לגרמניה נתפסים כ"גסים", "בריונים", "גזענים", "שונאי אדם" ו"לא מחונכים". הם עוברים דה-לגיטימציה בידי מרקל וכל המערכת הפוליטית. אבל עם הגעתם של יותר ויותר מהגרים (גרמניה צופה 800 אלף בקשות מקלט ב-2015), צפויים הלאומנים הגרמנים להרחיב את מחאותיהם ואולי להגיע לציבורים נוספים ולהתחזק. ישנה קבוצה גוברת והולכת של גרמנים שמפריע לה אובדן הזהות הלאומית, והעובדה שבאזורים שלמים ברחבי הערים הגדולות לא מדברים בכלל גרמנית ואפילו השלטים אינם בגרמנית.

האוהדים של מועדוני הכדורגל הגדולים בליגה הגרמנית (בונדסליגה) ערכו מופע אהדה ביציעים לפליטים, והחזיקו שלטים בנוסח: "ברוכים הבאים לגרמניה". הגדיל לעשות מועדון הכדורגל הענק באיירן מינכן שהודיע כי יתרום 1.1 מיליון דולר לפליטים ויקים מתחם אימונים עבור ילדי המהגרים שמגיעים למינכן. במסגרת האקדמיה של באיירן, הילדים יזכו לחינוך, לימוד השפה ויקבלו ארוחות חמות.

"יש לנו מחויבת חברתית לסייע ולתמוך בילדים, בנשים ובגברים המהגרים שסובלים בגרמניה", נאמר מטעם אלופת גרמניה שבמשחקה הביתי הקרוב בשבת הקרובה מול אאוגסבורג, תארח ילדי מהגרים שיזכו לכבוד לעלות לדשא לצד כוכבי באיירן. כמו באיירן מינכן, גם השדרה הפוליטית הבכירה במינכן, כולל ראש העיר השמאלני דיטר רייטר שיוזם פרויקטים לקליטת הפליטים. השאלה הגדולה היא האם ומתי גרמניה תגיע למצב שכמות הפליטים תהווה נטל כלכלי, חברתי ותרבותי ותזעזע את המערכת הפוליטית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully