וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הפליטים: באירופה רוצים גדר ביטחון כמו שיש בישראל

משבר הפליטים באירופה הגיע לשיא חדש כשתמונת גופתו של פליט סורי בן 3 הסעירה את העולם. אביו משחזר בכאב: "החזקתי את אשתי, אבל ילדיי החליקו". וגם: בולגריה והונגריה רוצות לבנות גדר ביטחון הדומה לזו שיש בגבול ישראל-מצרים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(משבר המהגרים באירופה: עשרות פליטים בתחנת הרכבת בבודפשט)

אירופה מעכלת את ממדי משבר הפליטים שמציפים את היבשת וכחלק מהחיפושים אחר פתרון למשבר הבינלאומי – שתי מדינות אירופאיות, הונגריה ובולגריה, הביעו לאחרונה עניין ובירורים ראשוניים בנושא גדר הביטחון הישראלית שמשמשת גבול עם מצרים. המדינות, חברות האיחוד האירופי, תגברו לאחרונה את אבטחת הגבולות שלהן כדי להרתיע מהגרים המבקשים להשתמש בהן שער כניסה למדינות עשירות יותר בצפון היבשת, כמו גרמניה שנחשבת ליעד הנכסף של הפליטים.

גדרות התיל, שיתנשאו לגובה של חמישה-שישה מטרים, יהיו מצוידות במצלמות ובחיישני תנועה ועשויות להזכיר את הגבולות בתקופת המלחמה הקרה, מה שירגיז את פקידי האיחוד האירופי שטוענים שזה לא מה שיפתור את המשבר ביבשת. גורמים רשמיים בבולגריה ובהונגריה אישרו את קיום המגעים.

קריאה נוספת:
תחנת הרכבת בבודפשט נפתחה אחרי יומיים; מאות הסתערו על שעריה
עדות ממאהל הפליטים בבודפשט: "משפחות ישנות על שמיכה, קרטון או בטון"
בין דאעש לגרמניה: כך הפכה הונגריה לדלת של המהגרים לאירופה

מהגרים בהונגריה, ספטמבר 2015. רויטרס
רוצים לגרמניה. פליטים הורדו מהרכבות בדרכן מערבה/רויטרס

"שיתוף הפעולה בין השרים לביטחון פנים בישראל ובבולגריה הוא די אינטנסיבי", אמר סגן השגריר של בולגריה בישראל. "אני לא יכול למסור פרטים נוספים בנושא, אבל אני מאמין שלמדנו הרבה על הנושא מהניסיון הישראלי". המשרד לענייני חוץ וסחר בהונגריה מסר כי "לא נחשוף מידע על אודות משא ומתן בין ישראל להונגריה על רכישת גדר הביטחון המתוכננת בישראל".

גורם ישראלי אישר את המגעים בין המדינות, ואמר שסגירת העסקה רחוקה בגלל מגבלות תקציב ועניין הרגישות הפוליטית באיחוד האירופי בנושא הקמת גדרות ביטחון, שנועד לבלום את משבר המהגרים ביבשת.

פליטים בתחנת הרכבת בבודפשט, 3 בספטמבר 2015. רויטרס
פליטים בתחנת הרכבת בבודפשט/רויטרס

בנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי והיוזמת של מרבית חוקיו, אמרו כי הנציבות אמנם מתנגדת להקמת גדרות הביטחון – אך שכל מדינה רשאית להחליט כיצד להגן על גבולותיה. כמו כן, הסוכנות האחראית לניהול גבולות האיחוד האירופי מתנגד לבניית הגדרות והבהיר כי האיחוד האירופי לא יסייע במימון בנייתם.

המודל עליו מסתמכים באירופה הוא זה שישראל בנתה לאורך הגבול עם מצרים, ולא גדר הבטון שמפרידה בין הגדה המערבית ומזרח ירושלים. במשך שלוש שנים נבנתה בארץ הגדר שנועדה לבלום את כניסתם של הבאים מאפריקה ולשמור על גבולות ישראל.

איילן, ילד כורדי בן שלוש מסוריה, שטבע למוות בעת שניסה להגר עם משפחתו לאירופה וגופתו נמצאה על החוף בטורקיה, ספטמבר 2015. רויטרס
התמונה שהסעירה את העולם. הפעוט שגופתו נשטפה לחוף בטורקיה/רויטרס

בתוך כך, תמונת גופתו של איילן כורדי בן השלוש בחוף בבודרום שבטורקיה מוסיפה להכות גלים ברחבי העולם. בריאיון ראשון לסוכנות הידיעות "דוגאן", סיפר עבדאללה כורדי, אביו של איילן: "החזקתי את אשתי, אבל ילדיי החליקו". באסון נהרגו גם אשתו ובנו בן החמש של עבדאללה, שניסו לברוח מהעיר כובאני שבצפון סוריה, שם התקיימו בחודשים האחרונים קרבות עזים בין הכוחות המקומיים לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

עבדאללה שחזר את רגעי האסון. "היה חשוך וכולם צרחו. אשתי והילדים לא שמעו אותי. ניסיתי לשחות לחוף – אבל לא מצאתי אותם. כשהגעתי לבית החולים גיליתי את רוע הגזירה", אמר.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד התייחס למתקפת הטרור בליון, יוני 2015. רויטרס
"האיחוד האירופי צריך לנקוט בהחלטה משמעותית". פרנסואה הולנד/רויטרס

לא רק הונגריה ובולגריה מחפשות פתרון למשבר הפליטים. גרמניה וצרפת הודיעו כי יעבדו על תכנית משותפת לפתרון משבר הפליטים ובה יוחלט אילו מדינות יפתחו את שעריהן וכיצד תתבצע החלוקה בכל אירופה.

לאחר שנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, שוחח בנדון עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, יצאה מטעם ארמון האליזה הודעה שלפיה "האיחוד האירופי צריך לנקוט בהחלטה משמעותית. האנשים האלו ברחו ממלחמה ומרדיפה - הם זקוקים להגנה בינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully