וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד צעד בדרך לפיוס? שר החוץ הטורקי החדש "בן שיח אוהד ישראל"

30.8.2015 / 14:14

פרידון סינירליאולו מונה לתפקיד הדיפלומט מספר אחת של טורקיה, לפחות עד לבחירות ב-1 בנובמבר. בעבר כיהן כשגריר טורקיה בישראל ונחשב לאהוד על הדרג המדיני. ההערכה היא כי אם יישאר בתפקיד גם לאחר הבחירות, המגעים בנושא הפיוס ימשיכו להתקדם

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מינוי מסקרן בטורקיה, שעשוי להשפיע על היחסים עם ישראל: ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, הודיע בסוף השבוע כי החליט למנות שר חוץ חדש למדינה, שיכהן בתפקיד בחודשיים הקרובים עד לבחירות שייערכו במדינה ב-1 בנובמבר. התפקיד הוטל על הדיפלומט הבכיר, פרידון סינירליאולו, שכיהן בעבר כשגריר טורקיה בישראל, והיה אחראי בשנים האחרונות על המשא ומתן עם ישראל בנוגע לפרשת המרמרה.

סינירליאולו כיהן כשגריר בישראל בשנים 2007-2002, שבמהלכן יחסי ישראל-טורקיה היו טובים יותר מכפי שהם כיום. כשגריר הוא היה אהוד על הדרג המדיני בישראל, ונהנה מיחסי עבודה טובים הן במשרד החוץ והן בלשכת ראש הממשלה. בשנת 2009 הוא מונה לסגנו של שר החוץ הטורקי, כאשר תפקידו בפועל מקביל לזה של מנכ"ל משרד החוץ בישראל. מעמדה זו המשיך סינירליאולו להיות מעורב בקשרים בין ישראל לטורקיה, אשר חוו משבר מתמשך החל ממבצע "עופרת יצוקה" ב-2009 ועד לימים אלה.

עוד בוואלה! NEWS:
האם תפקידיו הצבאיים של הירש הכינו אותו לפקד על המשטרה?
התכנית לחיזוק המתמטיקה: "שוויון הזדמנויות הופך מסיסמא למציאות"
"האח הגדול מאדים": נאס"א מבודדת 6 אנשים בכיפה קטנה למשך שנה

שר החוץ הטורקי פרידון סינירליאולו. AP
מינוי מסקרן. סינירליאולו/AP

לאחר תקרית המרמרה ב-2010 היה מעורב סינירליאולו בניסיונות להגיע להסכם פיוס שישים קץ למשבר בין ישראל לטורקיה. שיחת ההתנצלות בין נתניהו לבין ארדואן, שהתקיימה במהלך ביקורו בישראל של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במרץ 2013, תואמה על ידי ישראל והאמריקנים ישירות מולו. בכיר ישראלי סיפר אז כי "סינירליאולו ידע בדיוק מה ארדואן הולך להגיד בשיחה, מילה במילה. הכול נתפר מולו. התפקיד שלו באירוע הזה היה מכריע. בשביל שיחת טלפון של כמה דקות, הוא עבד מולנו בלי הפסקה במשך שלושה ימים".

סוגיה מורכבת נוספת שסינירליאולו עבד עליה בהקשר הישראלי הייתה מציאת נוסחה שתאפשר לצה"ל לקחת חלק בתרגילים של נאט"ו. טורקיה הינה חברה מלאה בארגון, ואילו ישראל נהנית משיתוף פעולה עם הברית הרב-מדינתית בהזדמנויות שונות. על רקע המשבר בין ישראל לטורקיה חששו בכירים באנקרה מתסריט שבמסגרתו תוזמן ישראל להשתתף בתרגילים של נאט"ו, וכך תיווצר מבוכה פוליטית לארדואן בטענה שצבא טורקיה וצה"ל משתפים פעולה. האקרים סורים חשפו הודעות מייל בנושא זה שהוחלפו בין סינירליאולו לבין שגריר ארצות הברית בטורקיה, בהן נכתב כי ישראל הציעה כפשרה להשתתף בתרגיל גדול של נאט"ו על תקן "משקיפה" בלבד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ד"ר דורי גולד. אייל יצהר 
גלובס, מערכת וואלה! NEWS
נפגש ברומא עם סינירליאולו. דורי גולד/מערכת וואלה! NEWS, אייל יצהר גלובס

ד"ר נמרוד גורן, יו"ר מכון "מתווים" למדיניות חוץ אזורית ומומחה לענייני טורקיה, אמר לוואלה! NEWS כי "מינויו של סינירליאולו לתפקיד שר החוץ, לצד הדיווחים האחרונים על התקדמות במגעים בין המדינות, נראה כהתפתחות חיובית". לדברי ד"ר גורן, "שאלת המפתח כעת היא האם המינוי יישאר בתוקף גם לאחר הבחירות הקרובות. כך או אחרת, לראשונה מזה זמן רב אפשר לומר שיש כיום לישראל בן-שיח אוהד בצמרת הממשלה הטורקית".

לפני כחודשיים פורסם כי מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, נפגש ברומא עם סינירליאולו כדי לדון בחידוש מגעי הפיוס בין ישראל וטורקיה. אחרי אותה פגישה נראה היה כי הפיוס מתקרב, אולם בהמשך הגיע המשבר הפוליטי הנוכחי בטורקיה, שעשוי להקשות על השגת הסכם לפני הבחירות שייערכו ב-1 בנובמבר. בירושלים מעריכים כי אם סינירליאולו יישאר בתפקידו גם לאחר הבחירות, המגעים בנושא הפיוס ימשיכו להתנהל מולו, הפעם כשר חוץ ולא כסגן. במצב כזה, בהחלט ייתכן שהמינוי יגדיל את הסיכויים לשים קץ לפרשה שמעיבה על היחסים כבר חמש שנים.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully