וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות הביטחון קבעו: השריפה הנוספת בכפר דומא – לא פשע לאומני

27.8.2015 / 22:00

לאחר בדיקה, הוחלט כי השריפה שאירעה השבוע באחד מבתי משפחת דוואבשה התרחשה בעקבות קצר חשמלי או סכסוך פנימי בכפר. בכך, הכוחות שמו קץ לניסיונות לקשור בין השריפה לפיגוע ההצתה שבו נרצחו התינוק עלי דוואבשה ואביו

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליאור קירשנר

כוחות הביטחון קבעו סופית היום (חמישי) כי השריפה שהתלקחה ביום שני לפנות בוקר בבית נוסף של משפחת דוואבשה בכפר דומא לא התרחשה על רקע לאומני. באירוע נפצעו באורח קל שלושה מבני המשפחה, שנחשבת לאחת הגדולות בכפר, ולמבנה נגרם נזק. לפי בדיקות שנערכו, השריפה ככל הנראה התרחשה עקב קצר חשמלי או עקב הצתה שנבעה מסכסוך פנימי בכפר. הודעת כוחות הביטחון שמה סוף לטענות של גורמים מסוימים, שניסו לקשור את השריפה האחרונה לפיגוע ההצתה הרצחני שהתרחש במקום בחודש שעבר.

עם פרוץ השריפה, נדרשו כוחות הביטחון לבדוק את הסוגיה, ולכן ביצעו סדרת בדיקות ראשוניות במקום. הבדיקות, המתבצעות באופן קבוע באירועים מסוג זה, הבהירו כי לא היה מדובר באירוע טרור יהודי. לאור מסקנה זו, הוחלט לתת לפלסטינים לנהל את חקירת האירוע ולא להכניס כוחות לכפר. בין השאר, ההחלטה הסתמכה על עדות של אחת מבנות המשפחה, שסיפרה כי התעוררה באמצע הלילה ולחצה על מתג חשמלי שהוביל לקצר ולדליקה בבית.

לקריאה נוספת:
"מצב חרדתי קשה": ילדי כפר דומא מפחדים מפיגוע יהודי נוסף
הרצח בכפר דומא: המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור המחבלים

בית משפחת דוואבשה לאחר פיגוע ההצתה בכפר דומא, 8 באוגוסט 2015. יותם רונן
בזירת השריפה האחרונה לא נמצאו כתובות גרפיטי. כתובות שרוססו בפיגוע ההצתה בכפר דומא לפני כחודש/יותם רונן

בתחילת חקירת האירוע, נשמעו קולות מצד פלסטינים שניסו לייחס את השריפה למחבלים יהודים. עם זאת, גם בהודעות הרשמיות של הרשות הפלסטינית הוצהר כעבור זמן קצר כי לא מדובר בפשע שנאה לאומני. אחד הממצאים הבולטים מזירת השריפה, שגרם לפסילת הכיוון הלאומני, הוא העובדה כי לא נמצאו כתובות נאצה על קירות המבנה, שנמצאות בשטחן של מרבית זירות הפשעים הלאומניים.

בכמה כלי תקשורת הועלו בימים האחרונים תיאוריות קונספירציה, לפיהן השריפה הנה חלק מרצף פגיעות במשפחת דוואבשה על רקע סכסוך פנימי. התיאוריות קשרו גם את הצתת בית המשפחה לפני חודש, שבו מתו התינוק עלי דוואבשה ואביו, סעד. כלי התקשורת מתחו ביקורת על צה"ל ועל שירות הביטחון הכללי (שב"כ) על כך שלא חקרו את האפשרות הזו והמשיכו להאשים חשודים מציבור המתנחלים. אחת מהטענות שהופיעו לאחר פיגוע ההצתה היו כי כתובות גרפיטי שרוססו במקום על ידי המפגעים נכתבו על ידי פלסטינים, שרצו להשחיר את תדמיתם של המתנחלים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אבי המשפחה שביתה הוצת בידי מחבלים יהודים נטמן בכפרו. יותם רונן
בכוחות הביטחון קבעו כי אין קשר בין השריפה האחרונה לבין פיגוע ההצתה. הלווייתו של סעד דוואבשה/יותם רונן

על אף שהכיוון הלאומני לא נשלל רק על סמך היעדרן של כתובות גרפיטי בזירת האירוע, מדובר בממצא בעל משמעות גדולה באפיון האירוע. ברוב המקרים, המבצעים מעוניינים להשאיר רושם בשטח, כשם שקורה בפעולות "תג מחיר". דוגמה למקרה דומה היא שריפה במסגד בכפר הפלסטיני אל מועייר שבבנימין, אירוע שתושביו טענו כי בוצע בידי מתנחלים. לאחר שהאירוע נחקר, ולאור העובדה שבין היתר לא נמצאו כתובות נאצה במקום, יצאה הודעה מטעם כוחות כיבוי האש כי הדליקה נגרמה מקצר חשמלי ולא מהצתה.

למרות העובדה כי ארבע דליקות אירעו בשנה האחרונה בבתי משפחת דוואבשה, המהווה רוב בכפר, כוחות הביטחון טוענים כי אין קשר בין האירועים. הם סיכמו כי על פי החשד, רק פיגוע ההצתה שהתרחש לפני כחודש בוצע על ידי יהודים ועל רקע לאומני. כמו כן, נמסר כי חקירת הפיגוע נמשכת על מנת לתפוס את המחבלים.

מהשב"כ נמסר: "על פי המידע המצוי בידינו, האירוע האחרון לא התרחש על רקע לאומני". כמו כן, מדובר צה"ל נמסר כי "עם קבלת הדיווח, הוקפצו כוחות לכפר. בהערכת מצב בשטח ובבחינת האירוע על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, נמצא כי אין אינדיקציה לאירוע פשיעה לאומני, ולפיכך לא בוצע כניסה של הכוחות לכפר".

לפניות לכתב: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully