וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שכולים וסיוע לצבא זר: המכשולים שעלולים לסכל מינוי הירש

יהושע בריינר

26.8.2015 / 13:00

ועדת טירקל היא הגושפנקא למינויו של תא"ל הירש לתפקיד המפכ"ל לפני שיאושר בממשלה, אולם צליחתה לא תהיה פשוטה עבורו. הדרגה הצבאית שלו, עסקיו האזרחיים ופיקודו במלחמת לבנון השנייה הם רק חלק מהקלפים שיש בידי מי שרוצה בפסילתו

צילום: שי מכלוף, עריכה: קשת סידי

הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל, תתכנס כבר מחר על מנת לאשר את מינויו של תת-אלוף במיל' גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה. מטרת הוועדה היא "לבדוק את המינוי מבחינת טוהר המידות", לפי הגדרת בג"ץ. היא מהווה את הגושפנקא למינויו, אולם מלבדה קיימים כמה מכשולים נוספים בדרכו של הירש, ובהם העובדה כי הוא איש צבא, מעורבותו בעסקות נשק מחוץ לארץ וכן משפחות שכולות שבניהן שירתו תחת הירש במלחמת לבנון השנייה ויפעלו על מנת לסכל את המינוי.

חברי הוועדה - טירקל, נציב שירות המדינה, שר המשפטים לשעבר משה נסים וח"כ לשעבר גילה פינקלשטיין - צפויים בין היתר לראיין את הירש, וכן לשמוע את דברי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. כמו כן, צפויה הועדה לפנות למשרד המשפטים לצורך חוות דעת משפטית בעניין מינויו של הירש אותה תכין המשנה ליועץ עו"ד דינה זילבר. אם המינוי יאושר לאחר דיונים בעברו ובמידת ההתאמה שלו, תועבר ההכרעה לאישור בממשלה ומינויו יהפוך לרשמי עד ל-1 בספטמבר. ואולם, בשנים האחרונות בדקה הוועדה מועמדים על רקע פניות אישיות שהגיעו לשולחנה נגד מינויים - ואף פסלה אותם.

עוד בנושא:
חכם ובעל ניסיון מבצעי: היכולות של הירש יחפו על הפער המקצועי?
ארדן באולפן וואלה! NEWS: "ידעתי שתהיה ביקורת; נעשה להירש עוול"
תקוות הקצינים המאוכזבים: הוועדה למינוי בכירים תפסול את הירש

המפכ"ל הנבחר גל הירש מחוץ לביתו, ראש העין. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
הוועדה כבר פסלה בעבר מועמדים על רקע פניות ממתנגדים/ניב אהרונסון

המכשול המשמעותי ביותר בדרכו של הירש לאישור המינוי הוא ההיבט המוסרי: המשפחות השכולות צפויות להתנגד בפני הוועדה על המינוי בטענה כי לאור התנהלות הירש במלחמה, הוא אינו ראוי לכהן בתפקיד המפכ"ל. בעבר נדחו טענות דומות של משפחות שכולות נגד קידום מפקדים שהיו מעורבים במות יקיריהן, כמו מינויו הרב הצבאי הנוכחי, תא"ל רפי פרץ לתפקיד על אף מעורבותו באסון הכבל ב-92' שבו נהרגו שני לוחמי יחידת 669 בעקבות כשל טכני. עם זאת, התהודה הציבורית של התנגדות שכזו עלולה להיות בעייתית עבור הירש והשר ארדן.

יואב צור, ששכל בנו במלחמת לבנון השנייה, אמר באולפן וואלה! NEWS כי הירש אינו אלא "אלוף הדיבורים". "האיש הזה לא ראוי, עשו נגדו מרד בצבא", אמר צור. "גל הירש הוא אלוף הדיבורים. רב-אלוף הדיבורים. לא זכיתי לראות אותו לוקח אחריות. אני מצפה ממפקד אוגדה לבוא למשפחות שכולות ולהסביר". הוא הוסיף: "הוא שלח את הטנק לרדוף אחרי מחבלים, למרות שהורו לו לא לעשות זאת. המרחק בין מה שהוא אומר למה שהוא עושה הוא עצום. הוא שלח את אחד המ"פים למשימת התאבדות. אתה לא ראוי", קרא להירש, "לא דאגת ללוחמים שלך, ועכשיו אתה מספר לנו סיפורים על יכולות שלך".

"אני מקבל את המינוי של תא"ל במיל' גל הירש ברגשות מעורבים", אמר אמש צבי רגב, אביו של אלדד רגב, אשר חטיפתו וחטיפת חברו למילואים אודי גולדווסר על ידי חיזבאללה הובילו לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. "גל הירש היה מפקד האוגדה בגזרה שבה בני נחטף. הוא היה אחראי במקרה החטיפה ועד היום רק הוא יודע מה באמת קרה שם. אנחנו קיבלנו דיווחים חלקיים על מה שהתרחש", אמר. "אני רק רוצה לשאול את השר ארדן - מכל המועמדים שחיפשת בתהליך שנמשך כל כך הרבה זמן, מצאת דווקא את גל הירש? זה מקומם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
השר לביטחון הפנים והאסטרטגיה גלעד ארדן בבריתה של נכדת שר הרווחה חיים כץ, מאי 2015. ראובן קסטרו
השוטרים נגד החלטת ארדן: "כמו למנות רופא עיניים לנהל מחלקה כירורגית"/ראובן קסטרו

במסגרת הצה"לית ייתכן כי יגיעו עדויות על התנהלות בעייתית של הירש בעת שירותו הצבאי העשיר, בין היתר כמפקד בית הספר לקצינים בה"ד 1, בדומה להחלטה שלא למנות את יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל בעקבות פניות של מתלוננים לוועדה. ככל הידוע, הירש נטול כל עבר פלילי, אולם לאור ההתנגדות הרחבה בקרב המשטרה למינויו, לא מן הנמנע כי יהיו גורמים שיעשו כל שביכולתם על מנת לסכל את התקדמותו.

מכשול נוסף קשור לעסקיו הפרטיים בשנים שחלפו מאז שהשתחרר משירות סדיר. בשנים האחרונות מנהל הירש חברת ביטחונית בשם "דיפנס שילד". על פי פרסומים שונים, החברה עוסקת בייעוץ ביטחוני לארגונים וכן למדינות שונות בעולם בשיתוף חברות מקומיות בין היתר באמריקה הלטינית, מדינות הבלקן, מערב אפריקה, המזרח הרחוק ומזרח אירופה. בעבר פורסם כי בין היתר, הירש היה מעורב בסיוע לצבא הגיאורגי ב-2008, כולל סיוע וייעוץ למבצעים במלחמה בחבל אוסטיה נגד הרוסים. גורמים בעלי אינטרסים עסקיים עלולים להתלונן בפני ועדת טירקל אודות עסקים בעייתיים לכאורה של הירש בעסקאות החברה, אשר פועלת באישור משרד הביטחון.

רמטכ"ל מלחמת לבנון השנייה רב-אלוף דן חלוץ עם מפקד אוגדה 91 דאז תת-אלוף גל הירש, אוגוסט 2016. GettyImages
הירש בימי מלחמת לבנון השנייה, יחד עם הרמטכ"ל דאז דן חלוץ/GettyImages

ולבסוף – הבעיה המשפטית-מנהלית: הירש השתחרר מצה"ל בתפקיד תת-אלוף, דרגה המקבילה במשטרה לתת ניצב. הקפצתו בשתי דרגות אל תפקיד רב-ניצב היא חריגה ועלולה להוות בעיה בכל הקשור לנהלי קידום שוטרים. פורום הניצבים ורב-ניצבים בדימוס אף יערוך היום כינוס חירום בתל אביב בעקבות המינוי. חברי הפורום, המונה כ-70 קצינים, יתכנסו כדי לגבש את עמדתם בנושא ולבחון אם ניתן לנקוט בצעדים כלשהם נגד המינוי. קצין בכיר לשעבר שיגיע הערב לכינוס אמר: "זה מינוי לא ראוי ובעייתי מאוד למשטרה, כמערכת שרוצה לתת שירות לציבור. זה כמו שאני אקח רופא עיניים להיות מנהל מחלקה כירורגית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully