וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו תיחום מונע ממתנחלים להתפלל ליד בית הכנסת שנהרס

23.8.2015 / 23:39

הצו נועד למנוע כניסת מתפללים לבית הכנסת במאחז חזון דוד שנבנה מחדש לאחר שנהרס בחודש יוני. אלא שבפועל נמנעת מהמתנחלים האפשרות להתפלל במדרגות המובילות למתחם, שנבנו באופן חוקי. "ההחלטה נוגדת את עקרונות הדמוקרטיה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת והמדרגות שמובילות לגבעת האבות/מערכת וואלה!, צילום מסך

כוח משטרתי החל למנוע ביום שישי האחרון כניסת מתפללים לבית הכנסת במאחז חזון דוד הסמוך לחברון על סמך צו תיחום שהוצא למקום. בפועל, השוטרים מתירים למתפללים לעבור במדרגות העוברות בלב המתחם המובילות לשכונת גבעת האבות, אולם מונעים מהם לעצור במקום ולהתפלל. "לא הגיוני שמפלים בין אנשים", אמר אחד מהמתפללים. "או שיש צו שאוסר כניסה לשטח, או שמותר להשתמש בו. לא יכול להיות שלאחד שעובר רק במדרגות מתירים לעבור ולאחרים שרוצים לעצור ולהתפלל לא מאפשרים כניסה למתחם".

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המדרגות המדוברות נבנו באופן חוקי, ורק האדמות שלמרגלותיהן הן בבעלות פרטית פלסטינית, ועל כן לא ברור מדוע אוסרת המשטרה לעוברים ושבים במקום לעצור במידה והם רוצים להתפלל על המדרגות.

עוד בוואלה! NEWS:
הערכות: ליצמן יקבל מהרבנים אישור חריג להיות שר הבריאות
"זה לגמרי טבעי": בעולם חוגגים את "יום הטופלס"
ראש עיריית ירושלים מתכוון להתמודד על ראשות הממשלה

הכוח מוצב במקום בתוקף צו תיחום שהוצא כבר בחודש יוני, אך הוצאתו לפועל החלה רק ביום שישי האחרון, אז הוצבו כאמור בקומת הקרקע של המתחם כוחות משטרתיים בכל שעות היממה, המונעים מהמתנחלים לעצור במתחם ולהתפלל. מנגד, הכוח מתיר למתנחלים לעבור במדרגות המובילות לשכונת גבעת האבות, הממוקמת מעל השטח המדובר. תוקפו של הצו הוא שישה חודשים.

משתמשי בית הכנסת מעריכים כי אם זה היה תלוי בצבא, הייתה נמנעת הכניסה למתחם באופן מוחלט, "אך מכיוון שהמשמעות של האיסור בשימוש במדרגות הללו הוא מעבר שלנו על הציר בין הבתים של הפלסטינים, דבר שיגרום לכאב ראש לא קטן מבחינה ביטחונית, אז משחקים פה במשחקים ולאחד מאפשרים ולשני לא מאפשרים לעבור במקום", הוסיף אחד המתפללים.

סוגיית בית הכנסת במאחז חזון דוד מטרידה את הצבא ואת המנהל האזרחי כבר יותר מעשור. בית הכנסת נבנה מתחת לשכונת גבעת האבות בחברון על אדמה פלסטינית פרטית בניגוד לחוק. הסוגיה הגיע לפתחו של בג"ץ, שהכריע כי בית הכנסת צריך להיהרס. מאז ועד היום הרסו כוחות הביטחון את המבנה עשרות פעמים ובכל פעם הוא נבנה מחדש. כך אירע גם לאחר הריסתו בחודש יוני האחרון, אז הקימו המתנחלים במתחם סוכה שבה הם מתפללים לעת עתה.

"פגיעה קשה בעיקרון השוויון בפני החוק"

עורך הדין איתמר בן גביר, המתגורר בשכונת גבעת האבות, קובל על התנהלות הצבא והמשטרה וטוען כי נעשה שימוש לא חוקי בצו התיחום שכל תכליתו היא מניעת בנייה בשטח. במכתב ששלח למפקד משטרת חברון, כתב עו"ד בן גביר: "מכובדי, לא רק שהתנהגות כזאת נוגדת את תכלית הצו, אלא בראש ובראשונה היא נוגדת את עקרונות הדמוקרטיה ופוגעת קשות בעיקרון השוויון בפני החוק. אם השהייה בשטח אסורה ובעייתית, לא ברור לי מדוע מתאפשר שימוש במדרגות שנמצאות, כפי שיודעים כולנו, בלב לבו של השטח? ואם השהייה בשטח מותרת לאלה שעולים ויורדים במדרגות, כלום לא ברור מדוע מי שעולה ויורד ובפיו תפילה, נדרש לעזוב את השטח?".

מגורם צבאי נמסר בתגובה: "על כל המתחם, כולל המדרגות, קיים צו תיחום ואיסור שהייה במקום. על פי הצו, ניתן לעבור רק במקום ולא להתמהמה ולהתפלל, וזה נעשה מתוך התחשבות בתושבים שצריכים להגיע לשכונה הסמוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully