וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער שהורחק בצו מנהלי מיהודה ושומרון: "שוקלים שביתת רעב"

23.8.2015 / 19:53

הצעירים שקיבלו ביממה האחרונה צווים שאוסרים עליהם כניסה לשטחי יו"ש מאיימים לאמץ את צורת המחאה של העציר הפלסטיני מוחמד עלאן, אשר שוחרר כך ממעצר. "הורסים לאנשים שלא עשו כלום את החיים ונטפלים אליהם, הם לא יהיו מוכנים לשתוק"

צילום: ערן גילווארג, יותם רונן; עריכה: יאיר דניאל

י', תושב גוש עציון בן 17, אחד משמונת הנערים שקיבלו ביממה האחרונה צו מנהלי שאוסר על כניסה לשטחי יהודה ושומרון, אמר היום (ראשון) לוואלה! NEWS כי הוא וחבריו שוקלים לאמץ את צורת המחאה של העציר המנהלי מוחמד עלאן, ששוחרר ממעצר לאחר ששבת רעב במשך יותר מ-60 יום.

"למעשה, הצווים שהצבא נתן לי ולאחרים הם מתוקף הגנה לשעת חירום", אמר י'. "אלו צווים שניתנים לפלסטינים שחשודים בפעילות טרור שבה נפגעים ונרצחים יהודים. מחבל כזה שבת רעב ובסופו של דבר נכנעו בפניו ושיחררו אותו. גם אנחנו שוקלים את צעדינו וחושבים על מהלך שכזה".

"האינתיפאדה הראשונה פרצה בטענה של הפלסטינים שאין להם מה לאכול בבית והמשטרה והצבא ממררים להם את החיים", הוסיף. "הרדיפה הזאת, שבמסגרתה עוצרים או מגבילים אנשים סתם, אני לא חושב שאנשים יהיו מוכנים לשתוק. הורסים לאנשים שלא עשו כלום את החיים ונטפלים אליהם וסביר להניח שימחו נגד זה".

עוד בוואלה! NEWS:
האישה שנורתה בטעות בעמק בית שאן: "הרגשתי שהראש שלי עף"
אבו מאזן מאשר שיבקר באיראן: "מדינה שכנה ואחות"
צו סגירה לבית הבושת בתל אביב שבו התאבדה יצאנית

פעילי ימין רעולי פנים מתעמתים עם פלסטינים ליד יצהר, 2013. AP
מתנחלים מיידים אבנים ליד יצהר/AP

חלק מהצווים שהתקבלו אוסרים על כניסה לשטחי יהודה ושומרון וחלקם מטילים על הצעירים מעצר בית לילי. י' קיבל אמש את הצו כאשר שהה באחת מגבעות יצהר בדירה שבה הוא מתגורר בתקופה האחרונה. על פי הצו, התקף לחצי שנה, אסור לו לשהות בשטחי יהודה ושומרון, מלבד בבית הוריו ובהתנחלות שבה הם גרים. בנוסף, עליו לשהות בבית הוריו החל משעה לפני שקיעת החמה ועד הנץ החמה ביום למחרת וכן לעדכן את תחנת המשטרה המקומית מדי שעה על כך שהוא נמצא בבית הוריו, כפי שמחייב הצו.

לדבריו, "מדובר למעשה במעצר לכל דבר, רק בתנאים אחרים. אני עובד בבנייה ואם אני רוצה בחורף, שבו הימים קצרים לעבוד למשל במרכז, אני לא אוכל כי אצטרך לחזור הביתה מוקדם. זה למעשה מעצר".

את הצו הוא קיבל ללא הכנה מראש, על אף שנחשד כמה פעמים בעבר בפעולות "תג מחיר". "חשדות נגדי היו למכביר, וגם הוגשו נגדי שני כתבי אישום, אך הראשון בוטל לפני תחילת המשפט על ידי הפרקליטות והשני בוטל על ידי בית המשפט, והשופט ציין כי המשטרה עשתה פרובוקציה", הסביר. עם זאת, הוא לא מופתע מהמהלך. "אני לא מופתע כי זה קורה במשך שנים, אבל אני כן מזועזע מהעובדה שדבר חריג כזה קורה לאנשים שמעולם לא הואשמו בעבירות או ב'תג מחיר'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דיווח ג'וש בריינר על האסיר שובת הרעב מוחמד עלאן. גדעון צנטנר
מקור להשראה? מוחמד עלאן/גדעון צנטנר

חלוקת הצווים, לטענתו, נעשתה כחלק ממדיניות ידועה של הממשלה לחסל את הגבעות ביהודה ובשומרון. "זה מהלך שקורה בריש גלי, יש הקלטות מפורשות של שוטרים ואנשי שב"כ שאומרים לנו 'אנחנו נפרק את הגבעה שלכם בכל מחיר'", סיפר. "רק לפני חודש איים עלי איש שב"כ ואמר לי, 'אם תמשיך לגור בגבעה ביצהר אני אדאג להרחיק אותך'. הוא לא האשים אותי בכלום, אבל אמר, 'עצם זה שאתה פה מפריע לי בעין ואני אדאג להעיף אותך מפה', והוא עשה זאת".

"עדיין מבוהלים מכל דפיקה בדלת"

אמו של אחד הנערים, תושב ירושלים בן 14, תיארה את הרגע שבו קיבל בנה את הצו המנהלי. "ביום חמישי ב-1:30 בלילה, דפקו בדלת והעירו אותנו", היא סיפרה. "שבעה אנשים על אזרחי נכנסו לסלון, נעמדו שם והקריאו לבן שלי את הצו. זה היה בצורה כל כך דרמטית ולא הבנו מה קורה פה. בהתחלה ממש נבהלנו, חשבנו שקרה משהו, חשבנו שבאים לעצור אותו אבל הקריאו לו את הצו ונתנו לנו אותו".

על פי הצו, נאסר על בנה בן ה-14 להיכנס לשטחי יהודה ושומרון במשך חצי שנה, וכמו כן נאסר עליו ליצור קשר עם כמה מחבריו. "הבן שלי לומד בישיבה בשומרון, לא מהמקומות המדוברים, ישיבה יחסית רגועה. אין לו שום עבר פלילי הוא נחקר פעם אחת לאחר שהיה בשבת ביצהר וקרה משהו במקום, אבל לא יצא מזה שום דבר. הוא בסך הכול ילד קטן שלומד תורה ולא עשה שום עבירה. אולי העבירה שלו היא העובדה שהוא אוהב ארץ ישראל", טענה.

לדבריה, עצם השימוש בצווים מסוג זה והצורה שבה הם ניתנים, מעידים על יציאה מפרופורציות. "יש צו, אז למה לבוא בצורה כזו בשעה כזו להפחיד את כולם?", תהתה והוסיפה שבנה ואחיו עדיין מבוהלים מכל דפיקה בדלת. "גם אנחנו קיבלנו סוג של מעצר. הוא היה אמור לחזור לישיבה שלו, אבל בגלל שהיא בשומרון אסור לו ואנחנו צריכים להיות איתו בבית בירושלים".

פינוי המאחז גבעת אסף, מאי 2014. נועם מושקוביץ
פינוי המאחז גבעת אסף/נועם מושקוביץ

אמו של הנער הוסיפה: "בתור הורים אנו מזועזעים מהמהלך הזה. אלו מעצרים בעלי אופי גזעני נגד ילדים, בצורה שלא קיימת בעולם. ככה, ללא משפט, מגבילים ילדים. משהו מאוד מסוכן קורה פה. זה לא חוקי ולא משפטי. אין אשמה ואנחנו רואים לא צו אחד כזה ולא שניים. אנחנו הורים שמאוד דואגים לילדים שלנו ואני לא מבינה, אין למערכת הביטחון מה לעשות אלה להתמקד בילדים ולהגדיר אותם כאילו הם מחתרת? אלו מהלכים שיצאו מכל פרופורציה. נאבדה פה הפרופורציה לגמרי. איפה זכויות הילד? מה אתם עושים לילדים שאתם באים בצורה כזו, אילו רגשות זה יוליד?", שאלה.

"זה יפגע בכל נוער במגזר הדתי", היא גרסה. "הוא היה בשוק אחרי שהם הלכו, ואבא שלו אמר לו 'אל תדאג, אתה בבית'. אנחנו נגד אלימות ואנחנו אנשי חוק וצריך לשמור על החוק, אבל איזה מדינת חוק יש פה שילד רואה שהורסים לחברים את הבתים והפלסטינים ליד בונים בלי אישור בלי הפרעה. יש לילדים האלו רגשות".

אין לה ספק שיש לחקור ולמצוא את האשמים בפיגוע בכפר דומא או במעשי "תג מחיר" אחרים, אבל לא בצורה כזו, לטענתה. "לגיטימי לחקור ולפעול נגד פעולות כאלה, אבל לקחת אנשים שחקרתם אותם וראיתם שאין קשר - אז למה החוק מתיר לקחת אדם שלא שפטו אותו ולמנוע ממנו את התנועה החופשית שלו? זה לא הגיוני. או ואבוי אם כך יקרה בכל פעם שיקרה דבר כזה. זה ממש מחדל".

"מעצרים בעלי אופי גזעני"

בתוך כך, אותם נערים קיבלו גיבוי מכמה רבנים המשמשים כדיינים ב"בית הדין התורני לעניני עם ומדינה בחסות הסנהדרין", שכתבו עבורם מכתב חיזוק. בין היתר חתומים על המכתב הרב ישראל אריאל, הרב דניאל הכהן סטבסקי, הרב יואל שוורץ ופרופסור הלל וייס. במכתב החיזוק כתבו הגורמים כי הם קוראים "קריאת חיזוק ועידוד לעצורים המנהליים המורחקים והמוגלים ביהודה שומרון ובנימין. בית הדין 'עם ומדינה בחסות הסנהדרין', היושב בהר ציון בירושלים הקדושה, בא בזאת לחזק רוחכם ולמעט צערכם לפי שנתפסתם על כבוד שמים וכבוד עם ישראל במסירות נפשכם על קדושת העם והארץ".

עוד הוסיפו הרבנים במכתבם: "חזקו ואמצו אתם ומשפחותיכם בכל מסכת הרדיפות וההתנכלויות. אשריכם שנתפסתם במאבקכם הבלתי נלאה והבלתי מתפשר למען כיבוש וירושת ארץ ישראל. בית הדין ישתדל באמצעות אבות בית הדין הרב ישראל אריאל, הרב דניאל סטבסקי והרב יואל שוורץ וכל הדיינים לחזק בידקה של תורה בכל נושאי ארץ ישראל, מקדש ומלכות לקדש שמו יתברך להיות למלך על כל הארץ ולתת מענה ממוקד על כל תיק ותיק תוך התייחסות למצב המבהיל שבו נעצרים ונחקרים עשרות רבות של אזרחים בארץ ישראל במעצרים בעלי אופי גזעני, במעצרים מנהליים ללא כל אשמה, עדות וראייה".

עו"ד איתמר בן גביר המייצג את שני הנערים, אמר בתגובה לחלוקת הצווים כי "שר הביטחון מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה. במעשיו הוא מעביר מסר לצעירים שאין דמוקרטיה ומעודד אותם לעבור על החוק, שהרי אין כתבי אישום והליך הוגן".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully