וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים מתרגשים: נמצאה "מפלצת ימית" מימיו של כריסטופר קולומבוס

18.8.2015 / 10:42

פסלון של מפלצת ים מסתורית שאוכלת ראש אדם נמצא על שרידי ספינה עתיקה מהמאה ה-15, כשכריסטופר קולומבוס ולאונרדו דה וינצ'י עוד היו בחיים. "זו הספינה היחידה ששרדה מאותה תקופה. מעולם לא ראינו פסלון דומה לזה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

פסלון עץ שמעורר התרגשות רבה בקרב ארכיאולוגים מצא את עצמו השבוע שוב מעל פני המים - לאחר ששקע עם ספינת קרב לפני יותר מ-500 שנה. הפסלון המוזר שעיטר את חרטום הספינה נראה כמו סוג של "מפלצת ים" - עם אוזניים של אריה ופה של תנין - שבולע ראש של אדם. קריפי לגמרי.

שרידי הספינה ששקעה בים הבלטי בתקופה שבה כריסטופר קולומבוס ולאונרדו דה וינצ'י היו בחיים, נמצאה כבר ב-1980 - אך רק ב-2013 התברר לחוקרים עד כמה ייחודית וחשובה היא. חפץ העץ המגולף שהועלה השבוע מהספינה אל מעל פני המים מגיע לאורך של כ-3.5 מטרים ולמשקל של כ-300 קילוגרמים. על פי הצהרה בכתב שהנפיקה אוניברסיטת סודרטורן משוודיה - שהשתתפה במבצע הצלת "המפלצת", הפסלון שייך לספינה דנית בשם "גריבשנדן" ששקעה בשנת 1495 לאחר שעלתה באש. זו הייתה ספינת הדגל של המלך הנס ומאז היא שוכבת בקרקעית הים לאורך החוף הדרום-מזרחי של שוודיה, בעומק של כ-10 מטרים מתחת למים.

"מפלצת ים" מסתורית נמצאה על שרידי ספינה עתיקה. רויטרס
פסלון עתיק של מפלצת ימית טורפת אדם/רויטרס

הספינה נחשבת לאחד הפריטים השמורים ביותר מתקופתה - וכמו הפסלון שעיטר אותה - גם היא מאוד נדירה, "הספינה היא דוגמא אריכאולוגית נדירה של ספינות מפרש גדולות כמו ספינת סנטה מריה של קולומבוס, רק גדולה יותר", סיפר ד"ר יוהאן רונבי, פרופסור לארכיאולוגיה ימית מאוניברסיטת סודרטורן, ל-Huffington Post, "חקירה נוספת על הספינה תימשך בקיץ הבא, אם כי סביר להניח שלא יעלו את כל הספינה לקרקע".

"זה לא מסוג הדברים שאתה נתקל בהם מדי יום. שום שריד דומה מהמאה ה-15 לא נמצא עד כה בשום מקום בעולם", סיפר לרויטרס מרקוס סנדקר, מנהל המוזיאון הבלקיני שבקרלסקרונה, שוודיה - שהיה מעורב גם הוא בחילוץ הפסלון, "המחקר יביא להבנה נרחבת על ספינות מהמאה ה-15, כולל אלו שהפליג בהן קולומבוס וחוקרים נוספים מאותה תקופה".

עוד באותו נושא

תעלומה: האם תצליחו לפענח את הכתובת על החרב העתיקה שבתמונה?

לכתבה המלאה

עוד בנושא

  • עוד באותו נושא:
  • ספינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully