וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק הכימי שבידי דאעש עשוי לאחד בין ארה"ב ואיראן

17.8.2015 / 7:55

בסוף השבוע אישרו לראשונה גורמים אמריקנים שדאעש עשה שימוש בנשק כימי בקרבות נגד הכורדים. האם זה יהיה הצעד שיאחד את כולם, כולל ארה"ב ואיראן, למלחמה כוללת וללא פשרות בדאעש?

צלמים זמניים מורשים

(החטוף הקרואטי בסרטון שהפיץ דאעש, שבוע לפני רציחתו)

בסוף השבוע אישרו גורמים אמריקנים כי אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) עשו שימוש בגז חרדל במהלך קרבות נגד הכורדים בעיראק. מדובר באישור ראשון של ארצות הברית לכך שהארגון הרצחני הצליח לשים את ידיו על נשק כימי, לא ברור כיצד.

העדויות על שימוש בנשק כימי בידי לוחמי דאעש מצטברות זה זמן רב. רק לפני כשבועיים דווח כי הארגון השתמש בגז חרדל בקרבות באל-חסכה שבסוריה. גם בקרבות שאירעו לפני כמה ימים ליד מחמור שצפון עיראק, נעשה שימוש, על פי כל הסימנים, בגז חרדל: 15 לוחמים כורדים סבלו מקשיי נשימה, מכוויות ומצריבות.

כמו כן, נראה שדאעש עושה שימוש גם בגז חרדל, על פי עדויות מצד הלוחמים הכורדים וצבא עיראק. הדיווח הראשון בנושא הגיע בינואר מאזור מוסול, שם דווח על חשד לשימוש בכלור בפיגוע התאבדות. במארס הכורדים טענו שבקרבות בצפון סוריה, דאעש ירה נגד מיליציית YPG הכורדית עשרות פצצות מרגמה שהכילו את הגז. הלוחמים כורדים חשו סחרחורות, בחילות, חולשה, שיתוק זמני וצריבות. במקביל, בתיכרית המרוחקת כ-600 משם, עלתה תלונה דומה מצד כוחות צבא עיראק.

עוד בנושא:
בכירים אמריקנים: "דאעש השתמש בנשק כימי נגד הכורדים בעיראק"
"מנהיג דאעש אנס את החטופה האמריקנית בזמן השבי"
אחרי שבוע: דאעש בסיני הוציא להורג את החטוף הקרואטי

לפחות 60 הרוגים בפיצוץ משאית תופת בבגדאד. רויטרס
משאית תופת של דאעש גרמה ליותר מ-80 הרוגים ביום חמישי בבגדאד/רויטרס

העובדה שיחידות שונות בשתי זירות מרוחקות של דאעש השתמשו בו זמנית בנשק כימי, מעידה על היעדר מקריות, ומעוררת חשד שהמפקדים של לוחמי ארגון המדינה האיסלאמית מודעים לקיום הנשק הלא קונבנציונאלי שבידי הארגון.

ב-20 ביולי שני ארגוני בריטיים - המחקר לחימוש סכסוכים (CAR) ומחקר "סאהאן" - מצאו הוכחות לכך שדאעש השתמש בנשק כימי נגד כוחות כורדים ונגד אזרחים בעיראק ובסוריה.

האם דאעש משתמש בנשק כימי?. רויטרס
כבר במארס טענו הכורדים שדאעש השתמש נגדם בגז כלור בצפון סוריה/רויטרס

השאלה המרכזית שעולה מהממצאים המדאיגים היא: כיצד דאעש השיג נשק כימי? לדברי גורמי מודיעין אמריקנים, ברשות דאעש נמצאת כמות קטנה בלבד של נשק כימי. לוחמי דאעש השתמשו עד כה בנשק כימי פרימיטיבי וריכוז הכימיקלים במתקפותיהם היה ברמה נמוכה - אף לוחם כורדי לא נהרג או נפצע באורח קשה כתוצאה מהכימיקלים. באשר למקור גז החרדל, יש שלוש אפשרויות: הראשונה היא שמדובר במאגרי נשק ישנים של צבא עיראק מימי סדאם חוסיין והשנייה היא שמדובר בנשק כימי שזלג או נגנב מסוריה ממשטרו של אסד.

האפשרות השלישית, שנראית הכי סבירה, היא שדאעש מייצר את הנשק בעצמו. לפני שלושה חודשים אמרה שרת החוץ האוסטרלית, ג'ולי בישופ, כי דאעש "גייס אנשי מקצוע טכניים ומיומנים, חלקם ממדינות מערביות" לנושא, מה ש"מעיד על מאמץ רציני של דאעש לעבר פיתוח נשק כימי".

על פי דיווחים, ארגון המדינה האיסלאמית שם דגש על גיוס מדענים, כימאים, טכנאים ופיזיקאים כדי להקנות לו יתרון בשדה הקרב. וכארגון שלא בוחל בשום אמצעי כדי לזרוע אימה - נשק לא קונבנציונאלי הוא אופציה רצויה.

דאעש הציג בעבר בתעמולה שלו כלי נשק שאנשי הארגון בנו, עיצבו או הסבו. באזורים חקלאיים בצפון סוריה יש כימיקלים רעילים זמינים, לדוגמה פוספין, שדאעש עלול להפיק מהם נשק קטלני. אמנם יש לאנשי הארגון עוד הרבה מה ללמוד ולהתפתח בתחום, אבל עצם הידיעה שבידי דאעש יש נשק כימי ושנעשה בו שימוש גובר והולך בשדה הקרב, מדאיגה.

מנהיג דאעש אבו-בכר אל-בגדאדי בתמונה מיולי 2014. AP
אבו-בקר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש/AP

"ברמת בשטח, נשק כימי משנה את התמונה מפני שהוא מקשה בהגנה על חיילים ואזרחים שנמצאים באזורי לחימה", הסביר סדריק לייטון, קצין מודיעין לשעבר בחיל האוויר האמריקני בראיון ל-CNN. הידיעה שלדאעש יש נשק כימי תפגע ביכולת של מי שנלחם בו, דוגמת הכורדים וצבא עיראק. אלה יחויבו לנקוט באמצעי זהירות, למשל: להילחם עם אפודי מגן מיוחדים.

בזירה הבינלאומית, ייתכן מאוד שהשימוש בנשק כימי הוא "משנה כללי משחק". לפי אמנת הנשק הכימי מ-1993, אסור להשתמש, לפתח או לאגור נשק כימי. הנשיא אובמה איים בעבר בהתערבות צבאית אמריקנית בסוריה אם "ייחצה קו אדום", ואת הקו האדום שלו הוא הגדיר: "מעבר של נשק כימי או שימוש בו".

אם דאעש יגביר את השימוש שלו בנשק כימי, זה עשוי להוביל להתערבות בינלאומית מאסיבית במלחמה נגדו: כוחות נאט"ו עשויים לפעול סופסוף בצורה תקיפה ויעילה. יתרה מכך: יתכן וכל הגורמים יתאחדו במאבק נגד דאעש, כלומר - שאיראן וארה"ב "ייגררו" לשתף פעולה באופן גלוי נגד האויב המשותף היחיד שלהן. לאיראן עצמה יש טראומה מנשק כימי, אחרי שסדאם חוסיין השתמש בו נגד הצבא האיראני במלחמת איראן-עיראק.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
"שימוש בנשק כימי או העברה שלו היא חציית קו אדום". אובמה/רויטרס

דבר אחד בטוח: עם העדויות הגוברות לשימוש בנשק כימי, האיום של דאעש לא דועך אלא רק מתעצם. בימים האחרונים ראינו אזרח קרואטי שנחטף בסיני וראשו נערף, משאית תופת, מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים בבגדאד ואף דיווח על עדויות לאונס שיטתי שעברה אזרחית אמריקנית על ידי מנהיג החליפות האיסלאמית, אבו-בקר אל-בגדאדי.

עקב כך, כלל לא מפתיע שהארגון לא נרתע לעשות שימוש בנשק כימי - עליית מדרגה בפוטנציאל הסכנה של הארגון, שיש לו כבר מדינה משלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully