וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגיירת בגיור עצמאי: "למה צריך לעבור בדיקות פולשניות ברבנות?"

12.8.2015 / 0:30

א', שהתגיירה השבוע בבית דין פרטי, גיירה גם את בתה באחד מבתי הדין החדשים, אחרי שנאלצו לעבור מסכת ייסורים: "למה צריך לשלם אלפי שקלים ולעקוב אחרי בני זוג?". בכירים בציונות הדתית הודיעו כי לא יכירו בגיורים אלו: "סותר התורה הקדושה". דיון באולפן

עריכה: ניר חן

(דיון באולפן וואלה! NEWS: ח"כ מרב מיכאלי ופרופ' בני איש שלום, המעורב ביוזמה החדשה)

"למה אנשים שרוצים להצטרף לעם היהודי צריכים לשלם על כך אלפי שקלים? למה הם צריכים לעבור כל כך הרבה מבחנים, בדיקות פולשניות לתוך חייהם הפרטיים ומעקבים אחר בן הזוג?", תוהה א', בת 30 מירושלים. א' עברה לישראל לפני שש שנים מבלארוס וילדתה בת הארבע הייתה בין המתגיירים הראשונים בבתי הדין האלטרנטיביים לגיור, שהקימו בימים האחרונים רבנים בכירים בציונות הדתית. "זה כבר הפך לביזנס. שקר אחד גמור. זה נורמלי? במדינה היהודית היחידה בעולם אנשים שרוצים להצטרף לעם היהודי צריכים לספוג ברקסים בדרך ליהדותם?".

במשפחתה של א', אביה יהודי ואמה לא. שנה אחרי שעברה לישראל היא הכירה את בעלה, עמו נאלצה להתחתן בחו"ל ולקיים חופה רפורמית בישראל, בשל חוסר ההכרה ביהדותה. היא מספרת שמעולם לא פנתה להליך גיור רשמי בממסד הרבנות בישראל, מאחר שידעה על "הבעיות בגיור ועל הפרוצדורה החודרנית והמעיקה של הרבנות".

אחרי שש שנים בישראל, הגיעה א' בתחילת השבוע לבית הדין הפרטי של רב היישוב אפרת שלמה ריסקין, שם השלימה את הליך הגיור. אך הגיור שלה לא מקבל הכרה רשמית בישראל, כך שבעוד והלכתית היא נחשבת ליהודייה, המדינה מסרבת להכיר בכך. בהגדרה הרשמית היא איננה יהודייה. עם זאת, א' לקחה עמה ביום שני את ילדתה בת הארבע אל "גיור כהלכה", בית הדין שהקימו לאחרונה הרבנים נחום רבינוביץ', דוד סתיו, שלמה ריסקין ורבנים נוספים בציונות הדתית, שם היא השלימה אף היא את הליך הגיור. "אני שמחה מאוד", הבהירה א', "אבל אני לא מבינה למה במדינת היהודים, שזה המקום הבטוח היחיד עבור יהודים, יש בעיות כל כך גדולות עם הגיור?".

עוד באותו נושא

מרד במונופול הרבנות? אין בשורה ברשת הגיור החדשה

לכתבה המלאה
בחירות לרבנות הראשית , יולי 2013. מערכת וואלה!
"מה הקשר בין בתי הדין עם משרד הפנים?" בית הדין הרבני בתל אביב/מערכת וואלה!

אחת הבעיות המשמעותיות ביותר עבור בתי הדין הפרטיים היא גיורם של קטינים: הרבנות הראשית לישראל והרבנים החרדים מתנגדים לגיורם. זאת, על אף שהרב משה פיינשטיין, מחשובי הפוסקים במאה ה-20, שחי בארצות הברית, קבע שניתן להסתפק בכך שהילד יקבל חינוך יהודי. הרבנות קבעה בעבר תקנות שלפיהן יש לחייב הורים להעניק חינוך דתי לילד המתגייר, למרות שעל הילד אין תנאי של "קבלת מצוות" כמו אצל מתגייר בוגר. עם זאת, ההלכה חלוקה בשאלת גיורו של תינוק או ילד שסביר להניח כי יחיה את חייו הבוגרים בלי לשמור מצוות. במיזם הגיור החדש, מייעדים את הליך הגיור רק לילדים הלומדים כבר במערכת חינוך דתית.

"גיור רשמי של בתי הדין לגיור, שפועלים מטעם הרבנות, עובדים בצורה הזויה. הם נכנסים לך לבית, מבצעים בדיקות פולשניות בתוך חייהם של בני הזוג. מי ירצה או יוכל להתגייר כך?", מוסיפה א'. העובדה שהיא ובתה התגיירו בבית דין פרטי היא "קשה מאוד", כלשונה, אך היא מדגישה כי היא "פעלה לפי ההלכה, אבל לא מצליחה להבין איזה קשר יש לבתי הדין עם משרד הפנים. זה שני דברים שונים. בחרתי לגור כאן, בחרתי להתחיל את חיי מחדש, אבל אני לא מבינה למה אני צריכה להיות סוג ב'? אני מאמינה יום אחד שהמדינה שלנו תכיר בגיורים אלה. לא תהיה ברירה".

בכירים בציונות הדתית: "לא נקבל את הגיורים האלטרנטיביים"

בתוך כך, רבנים בכירים בציונות הדתית, בהם הרבנים דב ליאור, חיים שטיינר, צבי טאו ואליקים לבנון, פרסמו ביום שני "גילוי דעת" ולפיו הם לא יכירו בגיורים של בתי הדין האלטרנטיביים. "גיורים פרטיים מהווים פגיעה קשה בממלכתיות", הם כתבו, "ומערערים את יסודותיה של מדינתנו כמדינה יהודית. מעשים אלו מהווים הפרדת הדת מהמדינה דה-פקטו, והם עומדים בסתירה לתורה הקדושה, שהיא המבוע היחיד למשנתנו הציונית-דתית". עוד הוסיפו הרבנים: "גיור קטינים המוני שלא על פי דעת רוב ככל גדולי הדורות האחרונים – זהו צעד שאינו מקובל הלכתית על פוסקי ישראל". לכן, הצהירו, "נכיר אך ורק בגיורים אשר עברו תחת ידה ואישורה של הרבנות הראשית והעומדים בראשה".

בתגובה, פרסם הרב נחום רבינוביץ', מי שיזם את הקמת בתי הדין העצמאיים, תגובה בנושא. "הקמת בתי הדין החדשים היא מהלך היסטורי שנועד לאחות את הקרע שנפער בחברה הישראלית כתוצאה מהזנחת בעיית מעמדם האישי של עולי חבר העמים לשעבר", אמר. "הזנחת בעיה זו הובילה גם לכך שאלפי אנשים בישראל חיים חיי זוגיות ללא חופה וקידושין. יש המנסים להציג אותנו כמקלים, אך למען האמת אנחנו מחמירים - אנחנו מחמירים בשלמות העם ובקדושת העם. ראוי לציין כי זוהי הדרך בה הלכו גדולי הרבנים בכל הדורות. חשוב להדגיש כי אי התמודדות עם הבעיה לא תעלים אותה, אלא תהווה המשך הרס שלמות וקדושת עם ישראל וכי בתי הדין החדשים פועלים מאה אחוז לפי ההלכה. לסיום, אין לנו ויכוח עקרוני עם הרב חיים דרוקמן ועם רבנים נוספים בציונות הדתית, שהובילו מהלכים חשובים דומים בעבר".

בנוסף לכך, ביום חמישי הקרוב יוקם ארגון "בנועם", המבקש לחזק את ממסד הרבנות ולפעול על פי רוחם והכוונתם של הרבנים הראשים לישראל. מדובר בכנס ראשון של הארגון, שייערך בהיכל שלמה בירושלים ובו ישתתפו ככל הנראה גם הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף, שייתכן אף שיתייחסו לסערת הגיור. בארגון הרבנים מספרים כי מאז ההחלטה על הקמת בית הדין העצמאי בראשות הרב רבינוביץ', נרשם ביקוש משמעותי מצד רבנים, בעיקר מקרב הציונות הדתית, לקחת חלק בכנס היסוד של הארגון. "נראה שהרבנים בשטח מבקשים להצטרף דווקא למגמה המבקשת לחזק את הרבנות הראשית. החל משעות הצהריים ביום שני החלו פניות מסיביות להשתתפות בכנס, שהסתכמו בעוד 150 רבנים שאישרו את השתתפותם בעיקר מקרב הציונות הדתית", אמר אחד המארגנים.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully