וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף להעסקת "כתף אל כתף": עובדי קבלן ייקלטו כעובדי מדינה

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע כי עובדי הקבלן, שעבדו לצד עובדי מדינה וביצעו תפקידים זהים, ייקלטו כעובדי מדינה במשרד הפנים. "פתח לעובדי קבלן בשורה ארוכה של משרדי ממשלה"

צילום: עומר מירון, עריכה: מתן חדד

(הסכם בין האוצר להסתדרות על עובדי הקבלן, בחודש שעבר)

עובדי קבלן שעבדו לצד עובדי מדינה במנהל התכנון במשרד הפנים ייקלטו כעובדי מדינה, כך קבעה סגנית נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, הדס יהלום, בפסק דין שניתן בשבוע שעבר בתביעה שהגישו העובדים נגד המדינה על ידי עורך הדין איתי סבירסקי. 42 עובדי קבלן הועסקו בשלוש השנים האחרונות במנהל התכנון, האחראי על קידום תכניות בנייה, לרוב בתחום הדיור. העובדים במנהל הם ברובם בודקי תכניות ועובדי מזכירות וארכיון. אף שעובדי הקבלן מבצעים עבודה זהה לזו של עובדי המדינה, יש ביניהם פערי השכר של אלפי שקלים.

לפני כשנה הכריזו עובדי המנהל על סכסוך עבודה בשל שינויים בתנאי עבודתם על רקע הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. בסוף יולי שבתו העובדים עד לחידוש המשא ומתן עם נציגי משרד האוצר לגיבוש הסכם לשיפור תנאי העסקתם. באותם ימים הוחלט גם על העברת המנהל למשרד האוצר.

ב-2012 חתמה ההסתדרות על הסכם עם משרד האוצר, שלפיו יפעל למיגור תופעת עובדי הקבלן במנהל, ועובדים אלו ייקלטו לשירות המדינה אחרי תשעה חודשים. באותה שנה החליטה הממשלה כי יינתן פטור ממכרז לעובדים או ליחידות שהועברו לשירות המדינה אחרי חמש שנות עבודה וישמשו באותו תפקיד.

הפגנה בתל אביב, לוינסקי , מפגינים עם מסיכות לבנות כנגד תנאי העסקה של עובדי הקבלן, אוגוסט 2011. שי אוקנין
הפגנה נגד העסקת עובדי קבלת בתל אביב/שי אוקנין

למרות ההסכם רבים מהעובדים עזבו בשל הימשכות הליך היישום שלו. חלקם נקלטו והועסקו במנהל התכנון של משרד הפנים באמצעות חברות "גאו-דע" ו"אמן" לתקופה של עד חמש שנים. 16 מהעובדים החליטו להגיש תביעה. לטענתם, מכוח חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, היה על המדינה לקלוט אותם כעובדים בתום תשעה חודשי העסקה באמצעות חברת כוח אדם, ועל כן אינם חייבים לעבור הליכי מכרז.

עובדי הקבלן ועובדי המדינה - "עובדי כתף אל כתף"

במהלך הדיונים בבית המשפט עלה כי רובם המכריע של העובדים מועסקים במנהל התכנון, בלשכות המחוזיות ובמטה הארצי של המנהל בירושלים כבודקי תכניות, כמזכירי ועדות לתכנון ובנייה ובתפקידים נוספים. על פי עדותה של סגנית מנהלת מנהל התכנון, אדית בר, עבודתם זהה לעבודות המוטלות על עובדי המנהל שהם עובדי מדינה כ"עובדי כתף אל כתף". כמו כן, מעדותה עלה כי ההתקשרות של העובדים הייתה עם חברת "גאו-דע", אך עם זאת עלתה מעורבות ברורה וישירה של המדינה בקליטת העובדים ובהעסקתם בפועל, וחלק מהעובדים העידו שהקשר הראשוני שלהם היה עם המדינה ולא עם חברות הקבלן. חלק מהעובדים אף העידו כי הריאיון הראשוני היה במנהל, ורק לאחר שעברו אותו הועברו לקליטה בחברות.

במהלך ההליכים ביקשה ההסתדרות להגיש את עמדתה בנושא, ובה נטען כי "יש להתייחס אל עובד כוח אדם אשר מועסק בשירות של המשתמש מעל תשעה חודשים, כאל עובד המשתמש לכל דבר ועניין". עוד הוסיפו באי הכוח של ההסתדרות: "רק פרשנות כאמור לעיל תשרת את תכליתו של חוק חברת כוח האדם - העסקת עובדים 'בדרך המלך' ובמיוחד כאשר מדובר בתפקידים ובמשימות שאינם מצדיקים העסקת עובדים באמצעות חברות כוח אדם".

ניר שחר. באדיבות המצולמים
עובד קבלן לשעבר ניר שחר/באדיבות המצולמים

בתום הדיונים קבעה השופטת כי מדובר בעובדי קבלן. "מצאנו כי במסגרת ההתקשרות בין 'גאו-דע' לבין המדינה, בפרויקטים הספציפיים שבהם אנו דנים בתיק זה, אין מדובר בהוצאת פונקציה לביצוע על ידי 'גאו-דע' כי אם בהתקשרות לאספקת כוח אדם", קבעה השופטת. "על פי כל פרמטר, הובהר שאין לראות בהעסקת התובעים בענייננו מיקור חוץ אלא בהעסקה של כוח אדם". כך נקבע גם באשר לחברת "אמן".

לסיכום קבע בית הדין כי הוא מקבל את התביעה אם כי נמנע מהגדרה מדויקת של המושג "עובד מדינה". "התביעה מתקבלת באופן שאנו קובעים כי התובעים בתיק הם 'עובדים במדינה' משהועסקו כעובדי כוח אדם ומשהשלימו תשעה חודשי עבודה בחברות הנתבעות, שנשכרו על ידי המדינה. עוד אנו קובעים כי על מנת שייקלטו כעובדי מדינה בתקן, על התובעים לעמוד בהצלחה במכרזים שפורסמו או יפורסמו על ידי המדינה".

"הצדק נעשה"

ניר שחר, בודק תכניות שנקלט בסוף השנה שעברה אחרי שלוש שנות עבודה וליווה את התובעים, אמר כי מדובר בהישג גדול עבור העובדים, וכן תקדים חשוב שיוכל לסייע לעובדים אחרים במצב דומה. "הצדק נעשה, גם אם זה לקח הרבה זמן, ואני מאוד שמח על כך. מדובר במצב אבסורדי שבו אנשים עבדו מעל ומעבר לתשעה החודשים, וחלק מהתביעה היה לומר שלא ייתכן שאדם שעבד בתפקיד שלוש שנים יהיה באותו סטטוס כמו עובד חדש שניגש למכרז ללא עדיפות".

לדברי עו"ד איתי סבירסקי מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, מדובר בפתח לעובדי קבלן בשורה ארוכה של משרדי ממשלה וגופים רבים במגזר הציבורי להיות מוכרים בדיעבד. "אנו מקווים כי המדינה תשכיל שלא להמשיך בניסיונות להפר או לעקוף את חוק חברות כוח אדם ואת תכליתו, תותיר את התובעים בתפקידם ללא איום בפיטורים עם הוצאת מכרז על תפקידם, וכן תקלוט כעובדיה גם את עובדי מנהל התכנון שהועסקו באותן חברות אך לא היו חלק מן התביעה", אמר עו"ד סבירסקי.

הוא קרא למדינה לצמצם באופן משמעותי את היקף ההעסקה הקבלנית במגזר הציבורי, "מעבר לצמצום החשוב אך הקטן מאוד כפי שהוסכם לאחרונה עם ההסתדרות", הוסיף סבירסקי. "העסקה קבלנית אינה זולה יותר, פוגעת בדור שלם של עובדים ובפוגעת בשירות לאזרח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully