וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום לילה סוער: הממשלה אישרה את תקציב המדינה

משה שטיינמץ

5.8.2015 / 5:04

התקציב אושר ברוב של 20 שרים ונמנע אחד, שר הביטחון משה יעלון. הוא יעמוד על 329.5 מיליארד שקלים בשנת 2015, ו-343.3 מיליארד בשנת 2016. כעת, ההכרעה עוברת לכנסת שתחל את הדיונים על התקציב בחודש הבא

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

בתום לילה ארוך של דיונים והצבעות, אישרה הבוקר (חמישי) ממשלת ישראל את תקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנים 2015-2016, ברוב של 20 שרים ונמנע אחד, שר הביטחון משה יעלון, שעמו לא הושגה התקדמות. כעת, התקציב יעבור לאישור הכנסת, שתחל את הדיונים עליו בחודש הבא ואמורה לאשר אותו עד חודש נובמבר.

מה שאפשר את העברת התקציב בממשלה הן ההסכמות שהושגו במהלך הלילה בפגישות שערך שר האוצר משה כחלון עם שר הכלכלה אריה דרעי, שאיים להתנגד, שרת התרבות והספורט מירי רגב ושר החינוך נפתלי בנט.

לקריאה נוספת:
גורם בש"ס: דרעי לא יתמוך בתקציב המדינה ללא מע"מ אפס
כחלון: "נפתח קופות חיסכון של 18 אלף שקל לכל ילד בישראל"
שרי ש"ס החרימו את ישיבת הממשלה על התקציב

השר אריה דרעי, ישיבת סיעת ש"ס, 13 ביולי 2015. יותם רונן
תומך בתקציב. דרעי/יותם רונן

דרעי הגיע אמש להסכמה עם שר האוצר משה כחלון בנושא לסוגיית המחלוקת - מע"מ אפס. השניים סיכמו על הנחות למעוטי יכולת במים, חשמל ותחבורה ציבורית בגובה הכספים הקואליציוניים שיועדו לש"ס. ההנחות יבואו בשיטה של מע"מ אפס. צוות שמונה על ידי שני השרים ימליץ על מתווה מוסכם ליישום ההחלטה תוך 30 יום. בעקבות ההסכמה, צייץ דרעי בטוויטר: ‏"העיקרון שינחה את הצוות המשותף הוא כי רק משפחות מעוטות יכולות יקבלו פטור ממע"מ על חשבונות על חשמל ומים. הבטחתי וקיימתי!".

גם הפערים בין האוצר לשר החינוך נפתלי בנט, שאיים להצביע נגד התקציב, נפתרו. אתמול בערב ישבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון עם בנט שלוש פעמים, ובלילה נפגשו בנט וכחלון בארבע עיניים. בתום הפגישה הוחלט שמשרד החינוך יקבל תוספת של 4.9 מיליארד שקלים, 530 מיליון להוספת סייעת שנייה בגני ילדים ו-170 מיליון שקלים להפחתת מספר התלמידים בכיתות. במוקד המחלוקת עמדה התעקשותו של בנט על רפורמת הסייעת השנייה, חיזוק לימודי המתמטיקה ושינוי יחס מורה-תלמיד בכיתות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

500 מיליון שקל לרפורמה בבריאות הנפש

תחום הרווחה יקבל תוספת של 1.3 מיליארד שקל. 580 מיליון שקל ישמשו להעלאה משמעותית של קצבאות השלמת הכנסה לקשישים הנמצאים מתחת לקו העוני, כ- 160 מיליון שקל להתמודדות עם אלימות ומצבי סיכון, 120 מיליון שקל לשדרוג הטיפול באוכלוסיות רווחה, 87 מיליון שקל לפיתוח שירותים קהילתיים, 36 מיליון שקל להרוות הטיפול הקהילתי באוכלוסיית האוטיסטים ו-30 מיליון שקל לפיתוח שירותים לאזרח הוותיק.

משרד הבריאות יקבל תוספת של 4.6 מיליארד שקל. 500 מיליון שקל עבור הרפורמה בבריאות הנפש, 200 מיליון שקל למבחני תמיכה בבתי חולים, 120 מיליון שקל לבניית בית החולים באשדוד, 100 מיליון שקל לקיצור תורים, 100 מיליון שקל לחיזוק המיונים, 80 מיליון שקל לאשפוזי בית על ידי קופות החולים, 60 מיליון שקל לקיצור תורים ל-MRI ו-50 מיליון שקל לתכנית למניעת זיהומים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פריצת דרך נרשמה גם במשא ומתן עם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, לאחר שבמשרד האוצר הציעו למשרדה תוספת תקציב של יותר מ-40 מיליון שקלים. בסך הכול יגדל תקציב התרבות ב-23%. "הישג חסר תקדים של שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב, אשר השיגה העלאה משמעותית בתקציב התרבות והספורט", נמסר ממשרדה הלילה. "תקציב התרבות לשנת 2015 ו-2016 יגדל ב-309 מיליון ששקלים, תקציב הספורט גדל בכ-127 מיליון שקלים, שמהווים גידול של כ-69%".

לאחר האישור מסרה רגב כי "הסכם זה יאפשר לי לממש את מדיניותי ולהנגיש את התרבות והספורט לפריפריה, למגזר הלא יהודי ולמגזר החרדי. הסכם זה מביא לידי ביטוי מדיניות של צדק תרבותי וזאת מבלי לפגוע במוסדות התרבות הקיימים". לדבריה, "לראשונה יהיה סל תרבות במשרד התרבות והספורט, אשר יאפשר עבודה ישירה מול הרשויות ולא עבודה רק מול מוסדות התרבות, כפי שהיה עד כה. במסגרת ההסכם סוכם על הצלתו של מכון וינגייט והפיכתו למכון הלאומי לספורט, והגדלת תקציב ההכנות האולימפיות".

אתמול בבוקר עוד עמדה רגב על סירובה, לאחר שהציעו לה תוספת תקציב הגבוהה יותר מסך הקיצוץ במשרדה, העומד על כ-25 מיליון, שאותו סירבה לקבל. בתום החתימה עם רגב התחדשה ישיבה הממשלה שבסופה אושר התקציב.

דיון הממשלה על התקציב 2015-2015, ליל ה-8 באוגוסט 2015. הפייסבוק של מירי רגב, צילום מסך
ישיבת הממשלה שהתחדשה לאחר החתימה עם רגב/צילום מסך, הפייסבוק של מירי רגב

בתוך כך, משרד האוצר סיכם אתמול עם הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות על תקציב ההשכלה הגבוהה. משרד האוצר התחייב להשקעה של 120 מיליון שקלים נוספים במעונות הסטודנטים וכ-20 מיליון תוספת לפרויקטים קהילתיים ומלגות. משמעות הדבר היא כי הקיצוץ במערכת ההשכלה הגבוהה יעמוד על 123 מיליון שקלים, לעומת הדרישה המקורית ל-263 מיליון.

השר בנט, המשמש גם יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, בירך על ההסכם עם הות"ת. "זהו יום מוצלח לאקדמיה הישראלית עם הגדלת התקציב שלה. דאגנו לזרוע את זרעי פרס הנובל הבא, ההישגים המחקריים והייטק בעוד 20 שנה. השגנו הסכם תקציבי חשוב להשכלה הגבוהה בישראל שיבטיח את המשך שגשוגה של האקדמיה הישראלית, תוך השקעה מוגברת במעונות סטודנטים ובמעורבות החברתית שלהם", אמר.

שר החינוך נפתלי בנט בכנס לציון עשור להתנתקות, ניצן. יולי 2015. שי מכלוף, צילום מסך
איים להצביע נגד תקציב המדינה. בנט/צילום מסך, שי מכלוף

הממשלה אישררה אתמול בבוקר את הרפורמות שאושרו בקבינט החברתי-כלכלי. בשעות הלילה ערכו השרים דיונים פרטניים עם הרפרנטים של אגף התקציבים באוצר, שנמשכו עד אישור התקציב.

גובה התקציב לשנת 2015 הוא 329.5 מיליארד שקלים ו-343.3 מיליארד שקלים לשנת 2016. הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2014 ל-2016 הוא 7.2%. יעד הגירעון יעמוד בשנים 2015-2016 על 2.9% מהתוצר. "עקרונות התקציב מתבססים על חלוקה צודקת של המשאבים הלאומיים, טיפול במשבר הדיור והפחתת יוקר המחיה", כך נמסר ממשרד האוצר.

(עדכון ראשון: 21:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully